Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Beste,

Mijn desktop gaat al heel wat jaar mee, zo heb ik deze kunnen updaten van windows 8 naar windows 8.1 naar windows 10 maar nu lukt het niet meer om deze te updaten naar windows 11. Mijn desktop is zelf gebouwd dus volgens mij is het mogelijk om de hardware te upgraden zodat het geschikt is voor windows 11. 

Mijn desktop is gebouwd in 2013 met behulp van dit forum ('snelle en krachtige pc') en ik heb er jaren plezier van gehad. Wat moet ik vervangen zodat het geschikt wordt voor windows 11? 

Huidige specificaties volgen nog, moet de factuur terugzoeken hiervoor.

Geplaatst:

Ik heb je topic van 10 februari 2013 eens diagonaal doorgelezen (= vlug/vlug). 

Wat je uiteindelijk definitief in je winkelwagentje van Azerty hebt gelegd is natuurlijk niet meer na te gaan!

Mocht je in 2013 gegaan zijn voor een i7 processor van de 3e generatie dan is je computer al niet geschikt voor Windows 11. 

Moet een CPU zijn van minstens de 8e generatie.

Verder verwacht ik dan ook dat je moederbord niet geschikt gaat zijn voor een CPU hoger dan de 7e generatie.

Dus aankoop van een nieuwe processor!

De kans dat je RAM-geheugen niet meer gaat voldoen is ook niet ondenkbaar , dus ook nieuw geheugen kopen.

Voldoet je voeding nog?

De aanwezige koeling?

Grafische kaart?

.........

Je ziet, wil je naar een legale (= zonder work-arround) Windows 11 gaan dan sta je, volgens mijn bescheiden mening, voor een totale renovatie, ik bedoel dus dat je even moet nadenken dat een computer samengesteld in 2013 normaal gezien zodanig al verouderd is, dat het misschien beter is om een volledige nieuwe samenstelling te maken!

Hopelijk kan je dan nog je behuizing gebruiken?

Meer onderlegde/bekwamere hardware kenners mogen graag inpikken.

Geplaatst:

Hallo allemaal, het heeft even geduurd maar ik heb de details gevonden die in mijn huidige desktop pc zitten (zie bijlage). Ik wil inderdaad over naar een geschikte windows 11. Net als de computer ben ik ook ouder geworden dus een pc met windows 11 waarmee ik kan internetten en mailen is voldoende voor mij. Kan ik nog wat hardware die in de huidige pc zitten hergebruiken? 

20250514_175355.jpg

20250514_175402.jpg

Geplaatst: (aangepast)

Ben er even tussenuit geweest.

Het is zéér moeilijk om hierin degelijke raad te geven en dit doe ik uit principe dan ook niet.

Het moederbord dat je nu hebt voldoet niet - het ondersteund enkel CPU's tot de 3de generatie.

Het belangrijkste deel van je computer is het moederbord en als je hierin een keuze hebt gemaakt, kan je verder opbouwen.

Heb je een moederbord gekozen past het dan in je huidige kast of anders om: kies er eentje dat in je kast past.
Van hieruit ga je moeten beslissen welke CPU je wenst en compatibel is met je moederbord.

Idem voor je geheugen.

Een licentie voor Windows 11 is ook nog aan te schaffen.

Je schijven kunnen alleszins verder gebruikt worden als ze geen slechte sectoren bevatten.
Je voeding en grafische kaart lijken mij op het eerste gezicht best nog bruikbaar.

Zoals ik eerder zei: het is moeilijk - wij kunnen niet gaan beslissen wat jij moet aankopen - dat gaat leiden tot vragen:

- wat denk je van ... ?

- zou dit niet beter zijn dan ... ?

- wat als ik dit zou kiezen?

- is dit een goede keuze ... ?

- .....

Hier wens ik niet aan mee te doen uit principe en ook omdat ik niet hou van het "financiële" aspect, wat hier altijd meespeelt.

aangepast door Calvus
Geplaatst:

Ik ,weet dat de beheerders en moderators van dit forum niet houden van het installeren van Windows 11 op niet geschikte hardware.

Zelf vind en vond ik het lastig om goed draaiende hardware naar het containerpark te dragen.

Via een omweg om toch Windows 11 te installeren , heb ik twee jaar geleden gedaan, tot nu toe zonder gevolgen wat betreft updates of gebruik.

https://www.gratissoftwaresite.nl/tips-windows-11-gratis-op-ongeschikte-pc-installeren-met-rufus-tpm2-secure-boot

Geplaatst:

Bedankt voor de tip! 

Mocht ik over moeten gaan op een nieuwe pc, zou ik wel graag de SSD en andere schijven willen blijven gebruiken omdat hier voor mij belangrijke gegevens op staan. Waar moet ik dan op letten om ze in de nieuwe pc te gebruiken? 

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Helaas, je inhoud bevat woorden die we niet kunnen toestaan. Gelieve je inhoud te wijzigen en de volgende gemarkeerde woorden uit je bericht te verwijderen.
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.