Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Vind jij je pc nu langzaam? Wat is de opstarttijd van je pc? Die kun je onder andere meten met het gratis programma BootRacer: https://greatis.com/bootracer/index.html

Bij mij start BootRacer automatisch op met Windows. Het meten van de opstarttijd begint wanneer je de powerknop van de pc indrukt. Het is niet zo dat het meten eindigt wanneer je bureaublad zichtbaar is, want dan is je pc meestal nog niet geheel opgestart. Ook de programma's die samen met Windows opstarten (bij mij bijvoorbeeld mijn wachtwoordmanager) moeten zijn opgestart. Alle vaste pictogrammen in het systeemvak moeten ook zichtbaar zijn; dan pas is de pc geheel opgestart.

Ik heb momenteel twee desktop pc's die op Windows 11 draaien:

a. een pc van circa 12 jaar oud, met o.a. de volgende onderdelen: processor Intel Core i5-3570 @ 3.40 GHz; 8 GB DDR3 RAM, 2,5 inch SSD 240GB, grafische kaart AMD Radeon HD 7800

b. een pc van een half jaar oud, met o.a. de volgende onderdelen: processor AMD Ryzen 7 5700G; 16 GB DDR4 RAM, PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD van 1TB geen aparte grafische kaart, maar een onboard grafische chip, de AMD Radeon RX Vega 8

Is die nieuwe pc nu echt zoveel sneller dan mijn 12 jaar oude pc? Nee hoor, helemaal niet. Ik merk wel dat Windows updates sneller geïnstalleerd worden op de nieuwe pc, maar het opstarten van Windows of van programma's gaat vrijwel even snel op de oude als op de nieuwe pc.

Gemiddelde opstarttijd van de 12 jaar oude pc is 39,3 seconden (gemeten over 3 jaar tijd)

Gemiddelde opstarttijd van de half jaar oude pc is 37,7 seconden (gemeten over een half jaar)

Het verschil is te verwaarlozen, vind ik.

Jouw pc is nu 11 jaar oud. Wat precies gaat er nu langzaam bij jouw pc? Is dat het opstarten van Windows. of het opstarten van programma's of duurt het converteren van een film erg lang naar je zin?

Jij hebt je huidige pc met een trucje geschikt gemaakt voor Windows 11, want je processor (een Intel i5 van de vierde generatie) is volgens Microsoft niet geschikt voor Windows 11.

Je hebt nu al 16 GB RAM. Nog meer RAM zal je pc niet sneller maken.

Je zou kunnen overwegen om een compleet nieuwe pc te kopen. Dan kun je denken aan een i5 (of i7 of i9) processor van de 14de generatie of nog nieuwer.

Natuurlijk heb je dan ook een nieuw moederbord nodig, want op je huidige moederbord met LGA 1150 socket past zo'n moderne processor niet.

Bovendien moet je dan ook nieuw werkgeheugen kopen, want op het nieuwe moederbord zal geen DDR3 RAM , maar DDR4 RAM gemonteerd moeten worden of misschien zelfs DDR5 RAM.

Als je niet de allermodernste spellen speelt, dan kun je je huidige grafische kaart blijven gebruiken.

De modernere types PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD's zijn sneller dan de oudere SATA types. In jouw pc zullen nog die ouderwetse 2,5 inch SSD 'doosjes' zitten. Dus als je echt een snellere pc wilt, dan moet je ook over naar een sneller type SSD.

Denk er op je gemak over na. En bepaal voor jezelf of jouw pc moet opstarten in maximaal 10 seconden of dat je ook genoegen neemt met een opstarttijd van een halve minuut of nog iets meer.

Geplaatst:
51 minuten geleden, porrelaar zei:

s dat het opstarten van Windows. of het opstarten van programma's of duurt het converteren van een film erg lang naar je zin?

Mijn systeem vind ik voldoende snel - op het opstarten na :  dat begint me te lang te duren, vandaar de vraag.

'k heb net ook Bootracer geïnstalleerd en dit is het resultaat:

image.png.67b1e2c5cc7d15d23f3d30f2f014fa0b.png

Jij kent het programma, ik zie het nu voor het eerst, maar die explorer startup is blijkbaar al zeker niet goed, dus ik vermoed dat ik op Optimize mag drukken.

Ik merk bij jou dat je pc's op 37/39 seconden opstarten (interpreteerde ik dit goed?)

Als ik die 136.531 ook zo mag interpreteren, zit ik daar dus een heel stuk boven.

Klopt - of niet?

Een geheel nieuwe pc kopen vind ik qua baten/kosten geen optie.

Maar ik (n00b op hardwaregebied) dacht aan een snellere pcu.

Een nieuw mobo (+ dan nog nieuwe Ram) staat ook nog niet op mijn te-overwegen-lijstje.

Ram heb ik zeker genoeg

M2 ssd's: daar denk ik gewoon niet aan. (werksnelheid is immers voldoende voor mij)

Goed, wat zou jij dan doen met dit in je achterhoofd, moest het jouw PC zijn?

Geplaatst:

Niet klikken op Optimize. Gebruik BootRacer alleen maar voor informatie. 

Je opstarttijd is nu meer dan 2 minuten. Dat is te lang. Met de hardware in jouw pc zou de opstarttijd gemiddeld zo’n 40 à 45 seconden mogen zijn. De opstarttijd is niet iedere dag gelijk. Daar kan best tussen de ene en de andere dag zo’n 20 seconden verschil in zitten. En vooral direct na Windows Update zal de opstarttijd eenmalig wat langer zijn.

Alleen een snellere processor kopen gaat hem niet worden. Op jouw moederbord passen alleen Intel processors van de vierde en (sommige van) de vijfde generatie. Voor nog nieuwere processors heb je ook een nieuwer moederbord met een ander socket nodig.

Met de hardware die nu in je pc zit, moet het dus mogelijk zijn om sneller op te starten. Het wordt zoeken naar de oorzaak van het traag opstarten. Heb je die lange opstarttijd sinds kort? En is er toen iets veranderd aan je pc?

Windows en alle programma’s opnieuw installeren is een rigoreuze maatregel; het kost wat tijd en inspanning, maar het wil wel eens helpen.

Geplaatst:
10 uren geleden, porrelaar zei:

Heb je die lange opstarttijd sinds kort? En is er toen iets veranderd aan je pc?

'k heb niet het idee dat het ineens is gekomen, maar eerder zachtjesaan - maar dat is maar een indruk.

Wat natuurlijk wel een rol kan spelen zijn de opstartitems: zo heb ik bv Everything dat met Windows opstart

en die gaat telkens héél mijn systeem scannen om te zien of er bestanden zijn bijgekomen of afgevallen

('k weet niet of je het progje kent? het is iets als Windows search - bestandenzoeker dus - maar die je razendsnel 

kan vertellen waar een bepaald bestand op je systeem te vinden is)

Maar ik denk vooral in de richting van de Bios. 'k heb er ooit eens een 'verkorting' van de bootpauze ingesteld

en 'k zou eens moeten gaan nakijken of die nog altijd zo kort is ingesteld of niet.

Alleen herinner ik me niet meer wààr dat ook weer aan te passen was.

'k Heb dus het idee dat hij nogal lang in de bios blijft hangen vooraleer hij naar Windows gaat

Maar idd twee minuten begin ik ook lang te vinden...

Geplaatst:

Eigenlijk een 'edit', maar 'k zet het maar apart:

toen ik daarstraks las 

11 uren geleden, porrelaar zei:

Niet klikken op Optimize

dacht ik: euh... 'k deed het gisterenavond toch al maar - overtuigd dat je wel 'ja' zou zeggen....  😞

maareuh: kijk eens:

image.png.228cb45920e5bf4be80c67e149677640.png

da's bijna de helft er vanaf !  

euh..  moet ik dat nu terug gaan zetten?  (ik bedoel die 'optimize') 

Enne: de preboot is blijkbaar nul (of bijna) - dus denk ik dat alles in mijn bios nog goed staat?

Zou ik nu nog dingen ondernemen?

Geplaatst:

Dat 'optimize' hoef je niet terug te zetten. Laat maar zo.

Je preboot is nu 20 seconden, maar die 20 seconden worden niet meegeteld bij de opstarttijd door BootRacer.

Een opstarttijd van ruim 74 seconden is al een stuk beter dan eentje van ruim 136 seconden. In feite is je opstarttijd gehalveerd. Maar, ik zei het al eerder, de opstarttijd is niet iedere dag hetzelfde. Hieronder de opstarttijden van mijn 12 jaar oude pc van de afgelopen twee weken:

683aeca8d4121-2025-05-31_13_25_19-Boot_H

Zoals je ziet zijn er behoorlijke verschillen in de opstarttijd. En vooral op dagen dat er updates voor Windows zijn geïnstalleerd, is de opstarttijd direct daarna een stuk langer. Ik gebruik die pc niet iedere dag. In de afgelopen 2 weken heb ik hem 4 keer aangezet.

Helemaal onderaan in dat venster zie je

a. de beste opstarttijd

b. de slechtste

c. de gemiddelde opstarttijd.

Vandaag zag de opstarttijd er zo uit:

683aee2d3a2ad-2025-05-31_13_26_25-BootRa

Naast de Preboot wordt ook de tijd die je neemt om je wachtwoord in te typen, niet meegeteld bij de opstarttijd.

Op deze pc zorgt vooral mijn wachtwoordmanager Sticky Password voor een flinke vertraging bij het opstarten. Dat is dan maar zo, want die wachtwoordmanager gebruik ik voortdurend om automatisch in te kunnen loggen op forums en andere websites.

Ik zou zeggen: houd het een paar dagen in de gaten. Blijf een tijdje met BootRacer controleren hoe lang het opstarten duurt.

Als de opstarttijd gemiddeld rond de 75 seconden blijft en jij bent daarmee tevreden, dan kun je het zo laten.

5 uren geleden, Passer zei:

Wat natuurlijk wel een rol kan spelen zijn de opstartitems: zo heb ik bv Everything dat met Windows opstart

en die gaat telkens héél mijn systeem scannen om te zien of er bestanden zijn bijgekomen of afgevallen

('k weet niet of je het progje kent? het is iets als Windows search - bestandenzoeker dus - maar die je razendsnel 

kan vertellen waar een bepaald bestand op je systeem te vinden is)

Ja, Everything ken ik. Dat progje staat op mijn nieuwste pc. Ik maak er vrij vaak gebruik van als ik een bestand op moet zoeken. Ik heb zelf niet de indruk dat Everything voor veel vertraging zorgt bij het opstarten.

Geplaatst:
35 minuten geleden, porrelaar zei:

Blijf een tijdje met BootRacer controleren

en daarnet was het weer 2025-05-31_14-34.png.f9c71461c91b9fad61bf14ae4b55c649.png 

weer niet geweldig, maar 'k houd het in de gaten...

Geplaatst:

Als je in de Windows-instellingen (of via CCleaner) eens alle niet-essentiële programma's die mee opstarten uitzet en dan de opstarttijd meet, kan je toch achterhalen of één van die opstarters (en welke) die vertraging kan veroorzaken?
Als er weinig verandert moet je het elders gaan zoeken.

Terzijde: ik gebruik nog W10 (jaja) en heb ook de indruk dat sinds een paar weken de opstarttijd langer geworden is. Niet gemeten, maar 't is zo'n gevoel.

Geplaatst:

Mijn opstartitems zijn al 'geminimaliseerd',

wat Bootracer wel vertelt is dat het opstarten van mijn Rainlendar bijna 7/8 seconden in beslag  neemt - tgo gemiddeld 1à2 voor de andere - da's wel veel voor zo'n klein progje vind ik.

Ook is het zo dat ik FF en Thunderbird automatisch laat opstarten ( resp 7 en 4 sec)  - en die dus eigenlijk van mijn echte opstarttijd mag aftrekken.

En het is natuurlijk ook zo dat windows bij elke grote herfstupgrade weer wat groter wordt en dus meer tijd vraagt.

Maar dank voor het meedenken.

Ondertussen zit ik ( vooral denk ik, met die Optimize toch weer een stuk beter:

image.png.d8f868cc75d2195b04ad75e5b375927a.png

Mijn 'time windows to wait' (heet het ding zo?) bracht ik - toen ik aan die 135 zat - van 10 naar 2 - maar blijkbaar heeft 

dat toch meer dan 10 seconden opgeleverd...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Helaas, je inhoud bevat woorden die we niet kunnen toestaan. Gelieve je inhoud te wijzigen en de volgende gemarkeerde woorden uit je bericht te verwijderen.
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.