Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
23 uren geleden, DCA zei:

Graag wat meer informatie:

 

Waar aanmelden?

Met wat?

Op welk besturingssysteem?

Wanneer is het begonnen dat dit niet meer werkte? 

 

Aanmelden bij de overheidsdiensten via ebox of burgerprofiel

Met kaartler en ID.  Kaartlezers zijn model SPAL001enBUD001

Ik heb windows11

Sinds 19 november. Heb ongeveer elke dag 2 tot3 keer geprobeerd maar lukt niet

 

Geplaatst: (aangepast)

Krijg je een foutmelding te zien?

Welke browser gebruik je? Heb je het al in Incognito of Private modus geprobeerd?

 

Zie je in Apparaatbeheer dat de lezers nog correct zijn geïnstalleerd of staat er een geel uitroepteken bij?

aangepast door DCA
Vraag toegevoegd
Geplaatst:

Werkt de lezer wel op een andere PC?

 

Verwijder de lezer(s) eens vanuit Apparaatbeheer en start de computer opnieuw op met de lezer(s) aangesloten op een (bijv. met een aangesloten muis) geteste USB-poort.

Geplaatst:

Naast bovenstaande tips controleer je best ook even of er updates voor Windows Update beschikbaar zijn.

Ga naar start-> instellingen-> Windows Update-> naar updates zoeken.

Schakel nadat de updates uitgevoerd zijn de PC uit via de knop afsluiten. Herstart dan je PC via de aan- uit knop op je computer.

 

Lost dat je probleem niet op controleer dan eens het volgende: https://eid.belgium.be/nl/faq/hoe-controleer-ik-de-smartcard-service-actief#7432

 

De "Smartcard service" is een service van Windows die de connectie met de eID en de kaartlezer beheert. Om te kunnen werken met de eID, is het dus van belang dat die service actief is. U kan dat op deze manier controleren:

  • Open "Windows Services".
  • Zoek naar "Smartcard service" zoals afgebeeld in onderstaande schermafdruk:

1._smartcardservice.png

Opgelet! Hebt u geen "Smartcard service"? Neem dan contact op met ons.

Controleer (op basis van bovenstaande schermafdruk) deze "Smartcard Service" instellingen:

  • De "Smartcard service" heeft de status "Wordt uitgevoerd" (kolom "Status").
  • De service is aangemeld als "Local Service" (kolom "Aanmelden als").

Zijn de "Smartcard service" instellingen NIET zoals vereist? Maak dan een keuze uit een van deze twee mogelijkheden:

1. De "Smartcard service" is niet gestart.

Start "Smartcard service" op deze manier:

  • Dubbelklik op de "Smartcard service".
  • Klik op 'Starten' en vervolgens op 'OK'.

2._smartcardservice_props.png

  • Herstart de eID Viewer na het starten van de service.

Opgelet! Wil de "Smartcard service" niet starten? Neem dan contact op met ons.

2. De "Smartcard service" is niet aangemeld als "Local Service".

  • Dubbelklik op de "Smartcard service".
  • Selecteer de tweede tab "Aanmelden".
  • Selecteer "Deze account".
  • Klik op 'Bladeren'.

3._smartcardservice_account.png

  • Typ in het witte tekstvak: loc.
  • Klik vervolgens op 'Namen controleren'.

4._smartcardservice_user_select.png

  • Nu verschijnt de naam "Local service" in het tekstvak.
  • Klik vervolgens op 'OK'.
  • Laat de wachtwoordvakken leeg.
  • Klik op 'Toepassen'.
  • Klik op 'OK'.
  • Ga terug naar de eerste tab "Algemeen" en herstart de service
  • Klik op 'Start'.
  • Klik op 'Stop'.

5._smartcardservice_restart.png

Opgelet!

  • Wil de "Smartcard service" niet starten?
  • Of is de "Smartcard service" gestart en aangemeld als "Local Service", maar vraagt de eID Viewer nog steeds om een kaartlezer aan te sluiten?

Neem dan contact op met ons.

Geplaatst:
32 minuten geleden, clarkie zei:

Naast bovenstaande tips controleer je best ook even of er updates voor Windows Update beschikbaar zijn.

Ga naar start-> instellingen-> Windows Update-> naar updates zoeken.

Schakel nadat de updates uitgevoerd zijn de PC uit via de knop afsluiten. Herstart dan je PC via de aan- uit knop op je computer.

 

Lost dat je probleem niet op controleer dan eens het volgende: https://eid.belgium.be/nl/faq/hoe-controleer-ik-de-smartcard-service-actief#7432

 

De "Smartcard service" is een service van Windows die de connectie met de eID en de kaartlezer beheert. Om te kunnen werken met de eID, is het dus van belang dat die service actief is. U kan dat op deze manier controleren:

  • Open "Windows Services".
  • Zoek naar "Smartcard service" zoals afgebeeld in onderstaande schermafdruk:

1._smartcardservice.png

Opgelet! Hebt u geen "Smartcard service"? Neem dan contact op met ons.

Controleer (op basis van bovenstaande schermafdruk) deze "Smartcard Service" instellingen:

  • De "Smartcard service" heeft de status "Wordt uitgevoerd" (kolom "Status").
  • De service is aangemeld als "Local Service" (kolom "Aanmelden als").

Zijn de "Smartcard service" instellingen NIET zoals vereist? Maak dan een keuze uit een van deze twee mogelijkheden:

1. De "Smartcard service" is niet gestart.

Start "Smartcard service" op deze manier:

  • Dubbelklik op de "Smartcard service".
  • Klik op 'Starten' en vervolgens op 'OK'.

2._smartcardservice_props.png

  • Herstart de eID Viewer na het starten van de service.

Opgelet! Wil de "Smartcard service" niet starten? Neem dan contact op met ons.

2. De "Smartcard service" is niet aangemeld als "Local Service".

  • Dubbelklik op de "Smartcard service".
  • Selecteer de tweede tab "Aanmelden".
  • Selecteer "Deze account".
  • Klik op 'Bladeren'.

3._smartcardservice_account.png

  • Typ in het witte tekstvak: loc.
  • Klik vervolgens op 'Namen controleren'.

4._smartcardservice_user_select.png

  • Nu verschijnt de naam "Local service" in het tekstvak.
  • Klik vervolgens op 'OK'.
  • Laat de wachtwoordvakken leeg.
  • Klik op 'Toepassen'.
  • Klik op 'OK'.
  • Ga terug naar de eerste tab "Algemeen" en herstart de service
  • Klik op 'Start'.
  • Klik op 'Stop'.

5._smartcardservice_restart.png

Opgelet!

  • Wil de "Smartcard service" niet starten?
  • Of is de "Smartcard service" gestart en aangemeld als "Local Service", maar vraagt de eID Viewer nog steeds om een kaartlezer aan te sluiten?

Neem dan contact op met ons.

Geef me wat tijd want ben geen specialist.THX

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Helaas, je inhoud bevat woorden die we niet kunnen toestaan. Gelieve je inhoud te wijzigen en de volgende gemarkeerde woorden uit je bericht te verwijderen.
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.