Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Goedemiddag,

Een vraag over Windows Defender, als het mag.

Als de Windows updates uit staan, krijgt Windows Defender dan ook geen (dagelijkse) "definitie-updates"?

Met andere woorden: is het apparaat als zodanig onbeschermd als de Windows updates uit staan?

Geplaatst:

Twee zaken uiteen: als je de Windows Update service op Uitgeschakeld zet, dan krijgt Defender geen updates meer.

Echter is het apparaat dan niet meteen onbeschermd, omdat Defender wel actief blijft. Zij het met de niet laatste definities.

Maar: waarom zou je dit doen?

Geplaatst:

Dank voor uw toelichting, DCA.

Als de Windows updates aan staan krijgt ik steevast twee ongewenste dingen binnen:

1. Voorgeïnstalleerde HP spyware en 2. een Realtek audio stuurprogramma dat de Realtek HD Audio configuratie onbruikbaar maakt.

Nu kun je een stuurprogramma meestal vrij eenvoudig terugzetten naar de vorige versie, maar om de ongewenste bestanden en services van HP kwijt te raken is steeds weer een hele klus.

Om deze reden heb ik jarenlang AVG of Bitdefender gebruikt om aldus de Windows updates elke keer een maand lang te kunnen uitzetten.

Op het moment zit ik weer even bij Windows Defender. Vandaar deze vraag.

Geplaatst:

Dan heb je het waarschijnlijk over Insights en Analytics e.d.?
Het lijkt mij beter om die 'spyware' dan uit te schakelen en Windows Update aan te laten.

Verder kun je met de Windows tool 'Show or hide updates' de ongewenste driver uitschakelen.

Geplaatst:

Analytics inderdaad ook, maar Insights herken ik niet.

'Show or hide updates' is geen oplossing, want het is een race tegen de klok. Je moet Windows vóór zijn. Na installatie van een update helpt verbergen niet meer, toch? 

Wat ik tot nu toe altijd deed: 

Zodra ik de updates aanzet (de dag na de “Patch Tuesday) start ik de Windows Update Minitool. 

Die is dan nèt iets eerder klaar dan (Windows) “Naar updates zoeken”. 

Vervolgens verberg ik de ongewenste updates en moet dan onmiddellijk herstarten. Alleen dan worden ongewenste updates tegengehouden.

De spyware uitschakelen heb ik ook over gedacht. Zou het permanent uitschakelen van de vier of vijf HP services afdoende zijn?

Geplaatst:

Deze reactie begrijp ik niet, DCA.

Dit programmaatje heb ik al en ik vertelde er toch ook al over? Als een update al geïnstalleerd is heb je er niets aan, toch?

Misschien ontstond er bij u een misverstand omdat ik sprak over de Windows Update Minitool. Die doet exact hetzelfde als het Microsoft product. Ik heb ze allebei als draagbaar programma. Maar de Minitool is sneller en daarom gebruik ik die.

Geplaatst:

Inderdaad, ik meende dat alleen de Minitool werd gebruikt, excuus.

Hmm, heel lastig dat deze driver niet als optioneel wordt aangeboden. Zodoende komt deze er dan altijd bij...

Daar moet ik nog even over denken.

Voor de HP software: wanneer je alles verwijderd via Windows +R 'appwiz.cpl' en vervolgens alle Services op Uitgeschakeld zet, blijft het dan weg?

Geplaatst:

Hoe lang de HP spyware wegblijft heb ik nog niet getest.

Het volledige HP spywarepakket wordt bij de Windows updates aangeboden als “HP Software”. Het verschijnt nooit in de lijst met geïnstalleerde programma’s. Je vindt het in de ProgramData bij de verborgen bestanden. En bij de Services, in de Driver Store en in het Register. 

Wat stuurprogramma’s betreft: daar zit Realtek wel bij, maar HP niet. 

Ik vond zojuist nog een ander vergeten draagbaar programma: de Windows Automatic Updates Manager. Kent u het? 

Volgens mij heb ik het nog nooit gebruikt. 

Zie alstublieft de afbeelding.

WAU Manager.PNG

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Helaas, je inhoud bevat woorden die we niet kunnen toestaan. Gelieve je inhoud te wijzigen en de volgende gemarkeerde woorden uit je bericht te verwijderen.
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.