Ga naar inhoud

Van W10 terug naar W7


ed97

Aanbevolen berichten

Beschik over een W7-DVD en heb een C-systeemkopie op afzonderlijke HD.
Stel dat ik van W10 terug wil naar W7, dan neem ik aan dat ik gewoon de basisversie van W7 kan terugzetten en van daaruit ook de systeemkopie. Of kan MS daar een stokje tussen steken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eigenlijk zou je sowieso al op regelmatige basis een volledige kopie van je harde schijf (alle partities dus) moeten aanmaken en wil je het veilig houden stockeer je deze best dubbel: op twee verschillende externe geheugendragers dus.

 

Hetzelfde geldt voor je persoonlijk materiaal (foto's, documenten, bladwijzers, contactpersonen, ...): maak ook hiervan op regelmatige basis een kopie en stockeer deze kopie op minimum twee verschillende externe geheugendragers.

 

Vergeet ook je opstartbare stick of CD/DVD niet, mocht je ooit een kopie van 1 of meerdere partities willen terugzetten zal je hiervan dienen op te starten ... maak dat op voorhand aan en test het ook uit, zodat je weet hoe één en ander werkt: het wijzigen van de opstartvolgorde in je BIOS of wijzigingen aanbrengen voor het opstarten via je bootmanager.

 

Heb je een specifieke reden om vanuit Windows 7 te upgraden naar Windows 10 ? ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ziet er een mooi en veelbelovend programmatje uit, maar eigenlijk is het een compleet lege doos.

 

Laat ons eventjes veronderstellen dat je enkel hierop betrouwt en het upgraden van W7 naar W10 draait in de soep, met als resultaat dat je geen werkende Windows 7 meer hebt en helaas ook geen werkende Windows 10 hebt gekregen ... dan sta je daar mooi zonder image en kan je geen enkele kant meer uit zonder een volledige herinstallatie of een reset naar fabrieksinstellingen, als dat laatste nog lukt tenminste ... :mellow:

 

Een image dus !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Asus
Bedankt voor de goede raad.
Alles wat je voorstelt doe ik al jaren, is mij bekent en meermaals toegepast. Iedere PC-gebruiker zou dit eigenlijk moeten doen.
Maar mijn eigenlijke vraag was een bevestiging/ontkenning of ik op de beschreven manier terug zou kunnen van W10 naar W7.
Naar mijn mening kan dit geen probleem zijn omdat de pc in precies dezelfde toestand komt als de image datum.
Maar met MS weet men nooit. Big brother is watching you!
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met een image zit je inderdaad altijd safe en kan je - wanneer dat nodig mocht zijn - steeds weer terug naar W7.

 

Persoonlijk blijf ik bij W7 wegens geen enkele meerwaarde in W10 en veel te vroeg om te upgraden terwijl W7 nog tot 2020 wordt ondersteund ... mocht je de stap toch willen zetten: veel plezier met W10 !

 

Als je binnen dit topic geen verdere vragen of problemen meer hebt, mag je dit onderwerp afsluiten door een klik op de knop "Modereer onderwerp" -> Sluiten ... zo blijft het voor iedereen overzichtelijk.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier is toch wel enige nuance op zijn plaats ... het programma van Easus is niet noodzakelijk een "lege doos". Enerzijds is Easus een betrouwbaar bedrijf, anderzijds zal de betrouwbaarheid van het programma slechts kunnen bewezen worden als het ook in de praktijk wordt toegepast ... en zo ver zijn we nog niet. Daar moet eerst Win 10 nog voor geïnstalleerd worden en dan het terugdraaien naar Win 7 of Win 8 geprobeerd worden. Enkel op dat moment kunnen we de waarde van dit programma inschatten.

 

En indien je met een "image" werkt is zowel rechtstreeks terugzetten, als terugzetten met het Easus-programma een (mogelijke) optie. Niets zegt nu dat beide oplossingen geen tastbaar en degelijk resultaat gaan opleveren.

 

De bedenkingen over Win 10 zijn "persoonlijke" bedenkingen van Asus .... en het staat hem absoluut vrij om deze hier te uiten in persoonlijke naam. Dat gebeurt hier meer, zowel door medewerkers als door andere forumgebruikers. Ook ik ga er vanuit dat Win 7 een stabiele Windows-versie was, waar je best nog héél wat jaartjes mee verder kan (en waarvan de ondersteuning ook nog meer dan lang genoeg zal onderhouden worden door MS). Een overstap naar een nieuw OS levert vaak nog wel wat "bugs" op, die de gemiddelde gebruiker kan missen als de pest. Maar indien onze forumgebruikers persé willen overstappen van Win 7 of (de veel meer betrouwbare) Win 8 naar Win 10 is dat ook een "persoonlijke" keuze. Adviseren zullen wij dat niet, afraden ook niet ... elke PC-gebruiker moet daar zelf een keuze in maken met alle argumenten voor en tegen die je overal ondertussen rond de oren worden gekletst. De enige bron waarop je niet moet vertrouwen is Microsoft zelf ... want daar tellen natuurlijk de verkoopcijfers en verkooppraatjes zwaar door.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik twijfel geen moment aan de betrouwbaarheid van EaseUS-producten, integendeel.

 

Het worst-case-scenario dat ik in bericht #4 aanhaalde is echter niet ondenkbaar:

 

Laat ons eventjes veronderstellen dat je enkel hierop betrouwt en het upgraden van W7 naar W10 draait in de soep, met als resultaat dat je geen werkende Windows 7 meer hebt en helaas ook geen werkende Windows 10 hebt gekregen.

 

Als je weet hoe "gemakkelijk" het installeren een maandelijkse Windows update kan mislukken, dan weet je meteen dat een zeer omvangrijke upgrade zoals Windows 10 ook kan mislukken ... met als mogelijk fataal gevolg dat je initiële besturingssysteem (W7 - W8 of W8.1) het niet meer doet.

 

Beschik je op dat moment niet over een degelijk vangnet (lees: een volledige schijfkopie / image) dan zijn de enige uitwegen naar een werkend besturingsysteem ofwel een volledige herinstallatie ofwel een terugkeer naar fabrieksinstellingen ... met dat vangnet zit je binnen de kortste keren weer terug op de situatie van net voor "de impact": je hebt niet enkel je werkende ("oude") Windows terug, maar je hebt meteen ook alle drivers, updates, software, persoonlijk materiaal én instellingen terug aan boord ... bij een herinstallatie of terugkeer naar fabrieksinstellingen heb je dat allemaal niet, je gaat nog enige tijd zoet zijn om alles weer terug op zijn pootjes te krijgen, voor sommigen - indien geen back-ups - helaas zelfs met verlies van al dat persoonlijk materiaal.

 

Als de upgrade gelukt is en Windows 10 na een tijdje toch niet aan je verwachtingen blijkt te voldoen kan je inderdaad met behulp van System GoBack de knop gaan terugdraaien naar je intitiële Windowsversie ... een mooi alternatief voor de nieuwe (en tot op heden - zelfs in laatste build van W10 - niet altijd werkende) in Windows 10 ingebouwde functie die je gedurende 30 dagen na het uitvoeren van de upgrade in de mogelijkheid stelt om terug te keren naar je "oude" Windows.

 

Terug naar "af" dus met System GoBack, mooi zo ... MAAR, je moet er dan wel aan gedacht hebben om System GoBack te installeren VOOR je gaat upgraden ... installeer je deze software pas NA het upgraden, dan kan je helaas niet meer terug ... deze twee belangrijke punten maken voor mij System GoBack tot een lege doos om de eenvoudige reden dat deze software van onvoldoende preventief niveau is.

 

Wanneer gaan de meeste mensen ten rade op een forum ? ... juist ja: als ze in de rats zitten, als de problemen niet meer kunnen oplost worden en da's - zonder minachtend te zijn - helaas regelmatig omwille van het ontbreken van de juiste voorzorgen.

 

Helpen op een forum is niet enkel problemen helpen oplossen maar ook problemen helpen voorkomen wat kan enkel kan door correct en to-the-point preventief advies te verlenen aan je "klanten" en in dit geval is dat ... een image.

 

ed97 is zich daar - gelukkig maar - al van bewust.

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.