Ga naar inhoud

Kan andere computer op netwerk niet vinden + andere problemen


Aanbevolen berichten

  • Reacties 28
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

  • 2 weken later...

Daar komen we dus ook niet verder mee :sad

Probeer eens het volgende (helaas geen garantie op succes)

Sluit de printer met de netwerkkabel aan op pc1.

Ga naar het netwerkcentrum en klik aan de linkerkant op adapterinstellingen aanpassen.

Dubbelklik op de LAN verbinding en dan op de knop eigenschappen.

Selecteer nu tcp/ip v4 en klik weer op eigenschappen.

Noteer de huidige instellingen

Stel dan het volgende handmatig in

IP address = 192.168.49.72

Subnet Mask = 225.225.225.0

Default Gateway = 192.168.49.11

Klik OK om de instellingen op te slaan en de vensters te sluiten.

Open het opdrachtpromt.

Tik in ping 192.168.49.73 en druk enter.

Normaal zou je nu reactie (reply) moeten krijgen van de printer.

Als de printer reageert, open dan je browser en typ 192.168.49.73 in de adresbalk.

Normaal kom je nu op de webpagina (interface) van de printer.

Open de tab netwerk en stel het volgende in

IP address: 192.168.1.50

Subnet Mask = 255.255.255.0

Default Gateway = 192.168.1.1

Wijzig de IP configuratie methode van Automatisch naar handmatig Klik op toepassen en dan op OK

Druk via de printer de configuratiepagina af en controleer of het IP, subnetmask en gateway staan zoals je ze net hebt ingesteld.

Stel de netwerkadapter op de pc opnieuw in op de oorspronkelijke waarden.

Koppel de netwerkkabel van de printer los van de pc en sluit de printer aan op het netwerk.

Open het opdrachtpromt.

Tik in ping 192.168.1.50 en druk enter.

Normaal zou je nu reactie (reply) moeten krijgen van de printer.

Als je reactie krijgt van de printer, ga dan naar start - configuratiescherm - printers en faxen en prober de printer te installeren als netwerkprinter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb gedaan wat je zei. De tcp/ip v4 stond op automatisch, dus dat was al handig te onthouden.

Printer stak hele tijd nog in met USB. Dus uiteindelijk uitgetrokken, alle printers verwijderd en geprobeerd om een nieuwe netwerkprinter toe te voegen.

En ja hoor! Daar was ie. Hij staat nu op het netwerk en ook werkelijk print af. Ook op de andere Windows 7 computer staat hij ondertussen en print daar ook. Alleen op de vista heb ik nog wat problemen met de driver te installeren, maar dat is grotendeels omdat hij vandaag echt niet mee wilt werken en zal wel opgelost geraken.

Daarom dus een dikke dank je wel voor je hulp en de mooie uitleg. En natuurlijk het vele geduld ;)

Uit eigen interesse zou ik toch nog een vraag willen stellen:

192.168.49.72 is PC-1

192.168.49.73 is dan de printer

En je moest via 72 gaan omdat dit de locatie van PC-1 is, waar de kabel is aangesloten?

En zou je het zien zitten om me snel het belang van IP, subnet en default gateway uit te leggen?

IP is locatie in het netwerk, lijkt me.

Subnet weet ik niet

en default gateway is de poort voor communicatie tussen apparaten. Voor PC-1 is dit 192.168.49.11 en via de router 192.168.1.1

Correct?

- - - Updated - - -

Werkt nu ook op de vista. Dank je wel.

Probleem was dat de printer niet in de lijst met beschikbare printers stond (typisch!) om de driver te installeren (vond hem dus wel op het netwerk). Enige andere optie die er was, was via de cd. En via CD ging ook niet (weeral: typisch). Dan maar driver gedownload en uitgepakt. In plaats van CD-station maar in die map achter de .inf bestanden gaan zoeken en degene gepakt die het beste leek van de twee resultaten. En nu werkt het.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Blij te zien dat mijn "truk" toch gewerkt heeft :-)

Uit eigen interesse zou ik toch nog een vraag willen stellen:

192.168.49.72 is PC-1

192.168.49.73 is dan de printer

En je moest via 72 gaan omdat dit de locatie van PC-1 is, waar de kabel is aangesloten?

Aangezien je niet aan de netwerkinstellingen van de printer kon omdat die op een ander netwerk was ingesteld, heb ik een privé netwerkje gemaakt met enkel de printer en pc1.

Toen kon je wel op de instellingen van de printer om deze aan te passen naar jouw netwerk.

Daarna kon je wel aan de printer via het netwerk.

En zou je het zien zitten om me snel het belang van IP, subnet en default gateway uit te leggen?

IP is locatie in het netwerk, lijkt me.

Subnet weet ik niet

en default gateway is de poort voor communicatie tussen apparaten. Voor PC-1 is dit 192.168.49.11 en via de router 192.168.1.1

Correct?

Het IP adres is inderdaad de locatie in het netwerk.

Met het subnetmask kan je delen van het netwerk afschermen van andere gebruikers.

De (standaard) gateway is eigenlijk de poort naar "buiten"; naar adressen die niet binnen het eigen netwerk vallen.

Als je verder geen vragen of problemen meer hebt, mag je dit onderwerp afsluiten door een klik op de knop +Markeer als opgelost.

aangepast door kweezie wabbit
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.