Ga naar inhoud

MEDION AKOYA start kan niet opstarten van Rescue CD


Gast

Aanbevolen berichten

  • Reacties 40
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

  • 1 jaar later...

Bedankt asus dat je me nog eens aan dit onderwerp herinnert hebt. Ik was het helemaal uit het oog verloren.

In tussentijd valt er toch enig nieuws te melden.

 

Er kan nog altijd niet van een extern bootable medium opgestart worden op medion pc’s waarvan sprake in dat onderwerp. Ik heb telefonisch het probleem voorgelegd bij de Medion helpdesk. Ze erkennen het probleem maar kunnen het niet oplossen. Ze schuiven het probleem in de voeten van Microsoft en (of) de moederbordfabrikant (UEFI). De hulpverlener zei letterlijk: “U bent niet de enige met dat probleem”. Jawatte….

 

Voor een Medion: MD99095       MSN: 3001 5772  laptop is het probleem begin januari 2014 met medewerking van de Medion helpdesk wel opgelost geraakt. Ik had het probleem via e-mail aan hun voorgelegd en ziehier het resultaat van hun antwoord:

 

Voor mezelf heb ik dat als volgt in een handleiding gegoten die in mijn archief is opgeslagen:

Ga als volgt tewerk:

  • Ga via F2 naar de UEFI
  • Ga naar het tabblad “Boot” en zet “Launch CMS” op Enabled.
  • Ga naar het tabblad “Security” en zet “Secure boot management” op Disabled.
  • Sla de nieuwe  instellingen op.

 

Nu kun je tijdens de opstart van de pc door op de F10 toets te drukken het Boot-menu oproepen. Indien er een bootmedium (CD, DVD, USB stick) geladen is, dan is dat in het menu opgenomen en kun je er met de pijltjestoets naartoe. Klik op enter om vanaf het gekozen medium op te starten.

 

Opgelet:

  • Indien er geen bootable CD, DVD of USB stick geladen is dan zie je deze ook niet in het bootmenu.
  • Ook zonder de wijzigingen in de UEFI kun je met F10 het bootmenu oproepen maar dan wordt er geen Bootable CD, DVD of USB-stick in het bootmenu opgenomen.

*********************

 

Helaas verschillen de UEFI's van merk tot merk en van model tot model waardoor bovenstaande werkwijze niet altijd mogelijk is. Ik heb het tot heden enkel kunnen toepassen op die specifieke Medion pc (laptop).

 

***

 

Bij een Desktop pc: HP 3500 Series gaat men als volgt te werk:

 

Om het opstartmenu te openen drukt men herhaaldelijk op de Esc toets tijdens de opstart van de pc om dan in het Opstartmenu voor "Opstartmenu" te kiezen(F9).

http://h10025.www1.h...e=c03854513#N86

 

Kies dus voor” Opstartmenu” (F9) en ga  naar het SATA2 (DVD station) Easeus Todo backup ziet mijn Externe harde schijf als Schijf A terwijl ze onder Windows de letter Z heeft.

 

Men kan het Opstartmenu rechtstreeks oproepen door bij het opstarten op F9 te drukken.

 

Om van een bootable USB stick op te starten kies je in het Opstartmenu voor UEFI: 0.00  als UEFI-opstartbron.

 

Op F2 drukken tijdens het opstarten levert HP PC Hardware Diagnostics UEFI op. Via dat menu heb je toegang tot:

Systeeminformatie / Systeemtests / Onderdelentests / Testlogboeken

 

Op F10 drukken om naar de BIOS te gaan. De bootorder (volgorde) vindt je onder het tabblad “Storage”. Onder het tabblad “File” kunnen de wijzigingen al dan niet opgeslagen worden en de BIOS afgesloten worden.

 

Door mij getest en het werkt

 

***

 

Bij een Laptop: HP Pavilion 15-n200eb is de procedure weer anders:

 

Pauze startup menu kun je oproepen door tijdens de opstart op Esc te drukken:

 Het bevat deze items:

  • F1 -> System Information
  • F2 -> System Diagnostics
  • F9 -> Boot Device Options
  • F10 -> BIOS Setup
  • F11 -> System Recovery
  • ENTER -> Continue Startup

 

Hoe opstarten van een extern bootmedium mogelijk maken?

 

  • Druk tijdens het opstarten op de Esc toets om het Pauze startup menu te openen.
  • Druk op F10 om naar de BIOS te gaan.
  • Ga in de BIOS (EFI) naar tabblad “System Configuration”  /  “Boot options”
  • Schakel Secure boot uit (Disable)
  • Schakel Legacy Support in (Enable)
  • Stel het gewenste bootmedium als eerste in bij Legacy Boot order.
  • Koppel het bootmedium (bv, DVD of USB stick)
  • Druk op F10 om de wijzigingen op te slaan. Er zal een code weergegeven worden die je moet intypen (geen numlock gebruiken!) en druk op ENTER.  De pc zal herstarten.
  • Druk bij de herstart op Esc om het Pauze startup menu op te roepen.
  • Druk op F9 om naar het boot-menu te gaan.
  • Selecteer het gewenste boot-mendium (pijltjes toetsen) en druk ENTER;
  • De pc zal nu van je gekozen bootmedium opstarten.

***

 

Bij een Acer Aspire E15  E5-571-3634 is het ook weer anders:

 

Het F12 Boot Menu  moet eerst ingeschakeld worden in de UEFI/BIOS in het tabblad “Main”

 

Hoe opstarten van een bootable medium. Bv een Easeus Todo Rescue CD?

  • Herstart met de F2 toets om naar de UEFI/BIOS te gaan.
  • Ga naar het tabblad “Boot”:
  • Wijzig de opstartvolgorde door het gewenste medium aan te klikken en het aan de hand van de F6 naar plaats één te verplaatsen.
  • Wijzig de ‘Boot Mode’ van ‘UEFI’ naar ‘Legacy’.
  • Sla de wijzigingen op met de F10 toets.

**********

 

Tot zover mijn ervaringen terzake tot heden.

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Terugblikkend kwam ik dit antwoord van hensyr terug tegen:

 

Bij Medion computers is meestal de F12 toets uitgeschakeld (bootorder), eerst via DEL toets naar bios gaan en daar de F12 toets activeren

 

Zelf heb ik dat nog niet ervaren dat men voor een Medion via F12 (mits geactiveerd) het boot-menu kan openen. Waarmee ik niet wil zeggen dat ik dat in twijfel trek. Het is best mogelijk dat dit zo bij sommige Medion modellen zo is, maar ik heb er zo eentje nog niet in handen gehad.

 

Bij de volgende Acer laptop was dat wel het geval.

 

 


 

Bij een Acer Aspire E15  E5-571-3634 is het ook weer anders:

 

Het F12 Boot Menu  moet eerst ingeschakeld worden in de UEFI/BIOS in het tabblad “Main”

 

 

 

Feit is dat Medion- en Acer pc's in dezelfde fabriek gebouwd werden. Of dat nog zo is weet ik eigenlijk niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Terugblikkend kwam ik dit antwoord van hensyr terug tegen:

 

 

Zelf heb ik dat nog niet ervaren dat men voor een Medion via F12 (mits geactiveerd) het boot-menu kan openen. Waarmee ik niet wil zeggen dat ik dat in twijfel trek. Het is best mogelijk dat dit zo bij sommige Medion modellen zo is, maar ik heb er zo eentje nog niet in handen gehad.

 

Bij de volgende Acer laptop was dat wel het geval.

 

 

 

 

Feit is dat Medion- en Acer pc's in dezelfde fabriek gebouwd werden. Of dat nog zo is weet ik eigenlijk niet.

 

De Medion Akoya MD8333 is zo'n geval waarbij de F12 toets moet geactiveerd worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.