Ga naar inhoud

Een haperende laptop


Willem1974

Aanbevolen berichten

Ik mag hopen dat je bij de installatie van Adobe Reader voldoende alert bent geweest en de "optionele aanbieding" (2e afbeelding) van McAfee Security Scan hebt uitgevinkt ? ... :hmmmm:

 

Indien niet, verwijder dan McAfee Security Scan via Configuratiescherm -> Programma's verwijderen.

 

Dergelijke ongewenste extra's kan je in de toekomst voorkomen door het programma Unchecky, wees er ook alert voor tijdens het installeren van updates van die programma's.

 

Mocht je Java nodig hebben: hier dien je alert te zijn voor Ask.

 

Interessant om aan boord te hebben:

 

- Ccleaner

 

- Malwarebytes Anti-Malware: wees ook hier alert tijdens de installatie en vink aanbiedingen voor proefversies / trial voor real-time bescherming / Pro-versie uit.

 

Als je echt op veilig wil spelen dan is stilaan het moment aangebroken om een image aan te maken die je stockeert op een externe harde schijf ... geen verplichting, maar wel een veilige manier van werken waarop je later kan op terugvallen en die je heel wat kostbare tijd kan laten besparen als je dit regelmatig doet.

 

Hieronder een paar mogelijkheiden:

 

EaseUS todo backup , link naar handleiding

 

Macrium Reflect, veel info via deze link.

 

Paragon backup , link naar handleiding

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb mss nog een vraagje, waarom maakt men partities aan? Meestal is dit een harde schijf splitsen om de documenten op een aparte plaats te zetten. Maar als die harde schijf nu crasht ben je toch alles kwijt, zowel de software voor je hardware, programma's als je documenten.

Mss nog een vraagje over die image maken, maakt men best een image van de ganse schijf of enkel van de bestanden? En kan dit dan gebruikt worden bij een volgende crash waarbij er een nieuwe HDD dient geplaatst te worden? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wil je .pdf-bestanden bekijken dan heb je een "reader" nodig ... er zijn er uiteraard nog andere dan Adobe.

 

Doordat Java frequent geplaagd wordt door veiligheidslekken dien je deze (net zoals alle andere software trouwens) steeds up-to-date te houden ... Java wordt gebruikt door specifieke websites / toepassingen.

 

Sommigen raden de installatie ervan af ... nu, wanneer je Java nodig hebt en vastgesteld wordt dat dit programma ontbreekt dan krijg je hier melding van.

 

Zelf heb ik Java al jaren probleemloos aan boord, maar je kan uiteraard wachten met installeren tot je zo'n melding krijgt ... da's de veiligste aanpak.

 

Je kan een tweede partitie aanmaken en deze gaan gebruiken voor het "stockeren" van documenten, afbeeldingen, downloads, etc. ... wanneer Windows crasht behoud je alles op je D-partitie, maar (zoals je reeds terecht opmerkte) wanneer je HDD crasht ben je op dat moment alles kwijt.

 

Zelf gebruik ik mijn D-partitie enkel voor tijdelijke stockage. Op regelmatige tijdstippen maak ik een kopie van mijn volledige harde schijf (een strikt minimum is de C-partitie, deze waarop je Windows staat) en kopieer ik alle mappen met persoonlijk materiaal (aangevuld met bladwijzers, kan je ook nog contactpersonen aan toevoegen) nog eens "extra" naar externe HDD.

 

Belangrijk materiaal stockeer ik sowieso op minimum TWEE externegeheugendragers.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb eens de handleiding gelezen van die EaseUS to do backup en dat is toch al wat. Toch heb ik enkele vragen.

 

1 Emergency disk: om backup terug te plaatsen ook als sturingsprogramma niet meer werkt, nu is mijn vraag, waarom zou je een backup                      terugplaatsen zolang het sturingssysteem niet werkt? Of dient die Emergency disk nog voor wat anders?

 

 

2 Backup maken van bestanden

   Backup maken van schijf/partitie

   Backup maken van systeem

   Clone

 

Nu is mijn vraag, waarom niet altijd een backup maken van de schijf? Dan heb je wss een backup van de bestanden en van het systeem of stel ik dit mij te eenvoudig voor.

Of waarom niet kiezen voor Clone, dan heb je een identieke kopie van je harde schijf en kan je die mss terug in éénmaal kopieren naar een nieuwe HDD (na een crash) of is dit ook een te eenvoudige voorstelling van mij?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelf werk ik met een oudere versie van Macrium Reflect, maar de basisprincipes zijn zowat gelijklopend bij dergelijke programma's.

 

Wanneer je een image van je C-partitie (of meerdere partities) wil terugzetten, dan heb je die Emergency Disk nodig op te starten: in je BIOS de opstartvolgorde aanpassen zodat je CD/DVD als eerste in het rijtje staat, de Disk in je CD/DVD-station zodat je opstart vanop de disk ... de externe geheugendrager aankoppelen, de stappen in het Emergency programma volgen om naar je opgeslagen image te navigeren en deze terug te plaatsen.

 

De back-ups van bestanden maak ik manueel (zie bericht #74) door de mappen te kopiëren naar de externe geheugendragers, je kan ze ten allen tijde op elke andere PC openen zonder dat de back-up software erop geïnstalleerd werd.

 

Bij het gebruiken de clone-functie blijft het volume 1 op 1: dus, wil je je ingebouwde HDD van 500GB clonen naar een andere (externe) HDD dan neemt deze cloon ook effectief 500GB ruimte in.

 

Maak je een image van de volledige HDD dan wordt er rekening gehouden met: de totale grootte van de HDD, de grootte van de verschillende partities en het gebruikte volume op al deze partities.

 

Practisch voorbeeld: ik heb een drietal weken geleden een image gemaakt van een volledige HDD uit een laptop ... het totale volume van de HDD = 750GB, wanneer ik een cloon had gemaakt had deze eveneens 750GB ingenomen op de externe HDD.

 

Van de 750GB was er in totaal 64,367GB in gebruik, verdeeld over 7 partities ... de image zelf neemt, doordat de software ook comprimeert, "amper" 43,777GB plaats in op de externe HDD.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.