Ga naar inhoud

Windows lettertypes herstellen


james48

Aanbevolen berichten

Ik wil graag weten of het mogelijk is om het normaal aantal lettertypes te herstellen in Windows 8.1, iemand heeft eens een aantal lettertypes toegevoegd op mijn pc, en dat zijn er nu totaal 2831 stuks...

Ik zou graag een herstel naar de originele hoeveelheid terug willen hebben als dat nog kan?

Configuratiescherm, Lettertype-instellingen, "Standaardlettertype-instellingen herstellen"  lukte helaas niet   :wacko2:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je lettertypen staan in de map windows\fonts en er staan er nu een boel teveel in- klopt?

 

Je kan overbodige lettertypen wegkrijgen door ze gewoon te gaan wissen - alleen: je hebt er bijna 3000 en je probleem zal zijn: welke kan ik niet missen - plus: moet ik de overige 2000 allemaal met het handje gaan deleten?

Want bij mij staan er maar een vierhondertal in die map. (de originele van windows plus enkele die ik er bij plaatste)

 

Ik kan je een plaatje bezorgen met welke er bij mij staan (de originele plus enkele van mezelf - maar dat zijn er dan nog maar 400)

 

Er is nog een tweede mogelijkheid (wel makkelijker, maar je moet wat meer computerkennis hebben - al is het niet ZO veel dat je ervan moet afweten) :

je start je systeem op met (vb) een knoppix-cd (werkt op basis van Linux, buiten windows om dus) - je hernoemt je Fontsmap in Windows, maakt een nieuwe aan en  (vb) ik bezorg je een zip of 7z bestandje van mijn fonts - je pakt dat dan vooraf uit op een stick - en je plaatst die in je nieuwe fontsmap.

 

Rebooten en dan kan je eventueel die oude fontsmap (met 3000 fonts) verwijderen - dit kan trouwens ook vanaf die knoppix-cd...

 

Hoe zie jij het?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Allereerst bedankt voor je reactie, het lijkt wel of ik het niet meer goed kan doen, sorry voor de overlast ;-(

Als ik dit lees, dan denk ik,

Ik maak eerst een kopie van mijn huidige lettertypes map en sla deze op als Lettertypes_kopie.

Daarna, stel ik krijg de 400 lettertype's en maak daar een kopie van.

Daarna verwijder ik al mijn lettertypes en plak dan de 400 lettertypes in Windows lettertypes map?

Is dit misschien een optie, en kan dit ook?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, dat gaat niet lukken gezien Windows voortdurend lettertypes in gebruik heeft en dus zal je 'hernoemen van de map' niet lukken want windows gaat protesteren.

vandaar dat ik je de raad gaf om het buiten Windows om te doen.

 

Voor zover ik het zie is het dit ofwel àl je lettertypes gaan uitzoeken en degene van die 400-lijst te laten staan en de rest te gaan verwijderen. Dàt kan gewoon vanuit Windows (verkenner), maar het is wel een boel werk natuurlijk... - maar dàt kan ook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

 

Er is nog een tweede mogelijkheid (wel makkelijker, maar je moet wat meer computerkennis hebben - al is het niet ZO veel dat je ervan moet afweten) : je start je systeem op met (vb) een knoppix-cd...

 

Is de oplossing via de Knoppix-cd nog een optie, incl. het zip bestandje?  Zoja is er een manier om aan een Koppix cd te komen a.u.b. ik heb er nog nooit van gehoord?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jazeker, dat is nog een optie.

Met die Knoppix-cd start jij je computer op alsof je opstartte met Linux (geen angst: ik ken van Linux ook niet veel meer dan de naam en toch heb ik die cd ook al eens een paar keer gebruikt- zie verder)

 

Wil je wat uitleg en zo: http://www.knoppix.nl/5.1/KNOPPIX-FAQ-NL.txt

 

Je moet eerste een (knoppix)iso-bestand downloaden en dit op een cd/dvd branden.

Dat bestand haal je bv hier:  ftp://ftp.knoppix.nl/pub/os/Linux/distr/knoppix/  (link komt van http://www.knoppix.org/)

Als je die pagina ziet, 'verdrink je erin', maar je kan best deze versie downloaden:

post-20315-0-29408000-1429555091.jpg  't is de Engelse versie, een 8.000 kb groot (gaat dus op een CD)

 

Dus:

> binnenhalen

> op een cd zetten (branden)

> rebooten (en zorgen dat in je bios je cd/dvd-speler als eerste opstartmedium aangegeven staat zodat je computer ervan opstart

 

en dan gaat je systeem opstarten als bij windows - met een aantal verschillen, maar die herken je al snel.

Eenmaal opgestart, krijg je een bureaublad met een aantal mappen op en dan is het even zoeken omdat de namen anders zijn dan je gewoon bent. Wat experimenteren met die mappen te openen maar je krijgt dus een verkenner die veel lijkt op die van Windows.

('k had er de eerste keer ook schrik van, maar uiteindelijk wijst het zichzelf uit)

 

en dan ga je daar dus eerst de oude Fonts-map hernoemen (vb naar Fonts-oud of zo) en een nieuwe maken en daarin de fonts plaatsen.

 

Dan gewoon er terug uit, afmelden, je cd uit de lade halen en windows laten opstarten.

 

('k moet er ergens nog een uitleg van hebben die ik een paar jaar geleden noteerde, maar 'k vind hem niet (direct) meer. Nu: als het moet, ga ik het zelf allemaal morgen wel eens doen maar bij mij viel het een paar jaar geleden prima mee en 'k had er geen problemen mee. - kijk maar eens even?)

 

Wat de fonts betreft: hier kan je ze downloaden: http://www.speedyshare.com/5Kt8c/Fonts-Windows.zippost-20315-0-29408000-1429555091.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Passer,

Bedankt voor de medewerking.
 
ik heb de Windows 8.1 fonts hier (onder) vanaf gedownload, is dat ook goed? Bij die andere moet ik €9.95 betalen... 
 
Ik heb deze zip fonts-file gedownload:  Windows8DefaultFonts.zip
 
7.7 MB 1
 
Link naar reactie
Delen op andere sites

James48

 

Had je op die link op Slow Download geklikt, dan had je het bestand zonder betalen kunnen binnenhalen, maar tot daar - als je ze maar hebt :-)

 

Het plaatje dat je laat zien is de inhoud van je gebrande cd - maar dat weet je zelf ook vermoed ik?

(en ik veronderstel dat je dus niet op je bureaublad terechtkomt?)

 

en die foutmelding zegt me niets, 'k ben dus ook geen Linux-kenner.

 

wil je ook je laatste bericht even vervolledigen?

 

edit: 'k ben al even op zoek gegaan naar die foutmelding en kwam terecht bij dit (<klik!) - als je niet verder raakt, zoek ik straks wel verder maar 'k moet dadelijk weg tot in de namiddag...

aangepast door Passer
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.