Ga naar inhoud

Windows lettertypes herstellen


james48

Aanbevolen berichten

Passer, ik was vergeten om te vragen of de volgorde hieronder klopt als ik (later hopelijk) via KNOPPIX kan werken...

 

1- Rename map C:\Windows\Fonts in Fonts-Old

2- Maak een nieuwe map Fonts in C:\Windows

3- Maak een kopie van de inhoud die in de nieuwe gedownloade Windows 8.1 Fonts map zitten (475 items)

4- Plak de 475 Fonts items nu in C:\Windows\Fonts

5- Computer afsluiten, en opnieuw opstarten

6- Controleer of er nu 475 lettertypes in Words zitten in plaats van de 2.831vorige items.

 

Daarna eventueel de map Fonts-Old in C:\Windows\Fonts verwijderen, waarschijnlijk opnieuw via KNOPPIX denk ik?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kan iets anders:

 

vanuit windows:

plaats eerst  je fonts in een map naast de actuele (windows) Fonts-map vb  in Fonts nieuw - dan moet je die bewerking al niet in Knoppix doen

 

dan booten vanaf knoppix

daar je stap 1 uitvoeren  ( rename naar fonts-old)

dan gewoon je Fonts Nieuw hernoemen naar Fonts  (want windows gaat in diè map naar zijn fonts zoeken)

 

en gewoon rebooten maar dan Windows laten opstarten

 

die Fonts Old kan je nog een tijd laten staan en ze daarna gewoon vanuit je windows-verkenner gaan verwijderen. Windows protesteert dan niet meer want in een map met die naam gaat hij ook geen fonts meer zoeken.

(wil je bepaalde fonts toch behouden, dan kopieer je ze gewoon naar de actuele Fonts-map, die je dus in knoppix zelf aanmaakte)

 

succes !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Achteraf nog gedacht: brand die iso eens opnieuw? (neem een cdrw) of haal van die pagina eens een vorige versie af (wel een iso nemen - en de letters DE en Ne staan er voor de taalkeuze, maar dat had je al wel door vermoed ik) - dan omzeil je die foutmelding.

Link naar reactie
Delen op andere sites

James48, 'k moet zeggen dat ik dit alles te weinig ken om je verder te helpen. Zelf gebruikte ik enkele jaren geleden Knoppix een paar maal om buiten Windows om wijzigingen aan te brengen en het lukte me toen. Waarom het bij jou niet lukt is me dus niet duidelijk...

 

Maar ... toen ik gisteren naar huis fietste, dacht ik plots: ja, maar het kan ook nog anders, en wel binnen windows, namelijk met een synchronisatieprogramma  - ken je die dingen?  (zelf gebruik ik het freeware syncback om mijn schijven 'gelijk' te houden)

 

daarmee moet het ook lukken.

 

vertel me even of je al dan niet vertrouwd bent met zo'n programma - dan zet ik verder wegwijzertjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Passer, ik heb eerlijk gezegd nog nooit van een synchronisatieprogramma gehoord, ook weet ik nog niets over "freeware syncback" en wat dit programma zou moeten kunnen om in Windows de wisseling van de twee Fonts mappen mogelijk te kunnen maken? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen probleem James, kijk:

 

een synchronisatieprogramma synchroniseert  twee mappen, d.w.z.: het maakt de inhoud van twee mappen gelijk zoals jij dit wenst.

Stel: je hebt map A en B en in beide staan vb 20 dezelfde bestanden, maar in map A staan er daarenboven nog enkele die niet in B staan en ook omgekeerd (in B staan er die in A niet staan)

 

Wil je de inhoud van beide gelijk hebben dan gebruik je een synchronisatieprogramma - bv het gratis Syncback (<klik!) - er is ook een koopversie van, maar die heb jij in dit geval niet nodig)

 

Wat we gaan doen: het programma vertellen dat het moet zorgen dat je Fonts-map alleen maar de bestanden (in dit geval Fonts) moet laten staan die ook in Fonts Nieuw staan - in die laatste staan dus alleen de fonts die je downloadde en die je wil behouden.

 

Wat doet het progje (je moet het wel correct instellen, maar daarover dadelijk) : het vergelijkt je Fonts Nieuw met je Fonts en vertelt je in een lijstje dat al je 'overbodige' fonts zullen gewist worden als je op OK drukt.

En dàt is het wat je moet hebben: alleen de goede (die dus ook in Fonts NIeuw staan) behouden en al de rest weg.

(ps: je kan zelfs nog kiezen om bepaalde fonts bij de actie te gaan uitsluiten en die dus te laten staan - moest je dit willen)

 

Goed, nu aan de slag:

 

1. syncback downloaden en installeren

2. in gang  zetten en hier voor Nieuw kiezen:post-20315-0-14808100-1429691075_thumb.j

3. IN het volgende venster geef je een naam aan het profiel

4. Volgende venster: kies voor synchronisatieprofiel

5 Volgende venster: kies voor interne/externe station zowel links als rechts  > klik op Gereed

6 Je krijgt de melding dat je naar het hoofdscherm zal gebracht worden , ga gewoon verder

7 Nu moet je mappen kiezen. Er wordt gesynchroniseerd van links naar rechtervenster dus in links ga je met bladeren naar je Fonts Nieuw en rechts naar Fonts

 

8 Nu verschijnt een tekst onderaan wat er allemaal gaat gebeuren.

Hier is het wat opletten: lees de tekst aandachtig en er staat

post-20315-0-79081700-1429691726_thumb.j

 

Wat in het kadertje staat is belangrijk voor jou:

 

a. er wordt gesynchroniseerd tussen de mappen die jij net koos (om aan de plaatjes te geraken gebruikte ik mijn eigen mappen)

b. er staat dat oudere bestanden zullen overschreven worden door nieuwere (als de naam gelijk is) > geen probleem

c. er staat dat bestanden die alleen in de linkermap staan naar de rechter zullen gekopieerd worden maar ook dat diegene die alleen in de rechtermap staan naar links zullen gekopieerd worden - en dat wil je natuurlijk niet !

 

dus ga je het profiel moeten aanpassen zodat het doet wat JIJ wil.

 

klik daarom (links, bij opties kiezen) op UItgebreide instellingen

en daar op Besluiten/bestanden

 

En daar kan je gaan aangeven dat je de bestanden die in je Fonts staan, maar nièt in je Fonts Nieuw staan, wil gaan wissen: je ziet een keuze staan in de zin van: wat te doen als een bestand Rechts staat en niet Links

(hier opletten welke map jij bij Rechts en welke je bij Links gezet hebt)

 

en dan kan je daar gaan aangeven dat 'bestand verwijderen van links/rechts als het niet gewijzigd is binnen.. dagen)

(ik veronderstel dat je dit aantal dagen op 0 kan laten staan of op 1 - want met deze versie van Syncback werkte ik nog niet - maar zie even naar mijn raad hier helemaal onderaan)

 

Klik dan gewoon op OK en je krijgt de vraag of je een simulatie wil uitvoeren.

 

'k denk dat je daarmee verder kan (met de simulatie kan je zien wat er blijft staan, wat er gaat verwijderd worden) en dan kan je nadien kiezen om de actie al dan niet te laten uitvoeren en het programma doet dan zijn werk.

 

 

RAAD : speel echter veilig: maak voor jezelf twee testmappen aan waarin je een aantal (lukrake) bestanden plaatst en waarmee je gaat experimenteren (speelt geen rol welke bestanden , kopieer ze van een andere map)

In die twee zet je dezelfde bestanden, maar ook bestanden die in de andere map NIET staan.

Doe dan eerst de proef met die twee mappen en kijk of het wordt wat je wil.

 

nog vragen: stel ze dan maar en anders: succes !

aangepast door Passer
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.