Ga naar inhoud

Opschonen laptop bij update Windows 10


fetsbart

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

binnenkort komt W10 uit en die gelegenheid wil ik gebruiken om mijn laptop helemaal leeg te maken en dan opnieuw met W10 op te starten.

De gegevens die ik wil behouden zet ik op een externe harde schijf.

Mijn vraag is nu hoe ik te werk moet gaan om alles (echt alles) van mijn laptop te halen en daarna met een schone lei met W10 te starten?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wanneer je de laptop terugzet naar zijn fabrieksinstellingen en dan de upgrade naar Windows 10 uitvoert ga je van start met een 100% propere lei.

 

De te volgen procedure voor een terugkeer naar fabrieksinstellingen staat beschreven in de handleiding van je toestel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan zit je, bij een terugkeer naar fabrieksinstellingen, opnieuw op Windows 7 ... die zou ik dan weer niet inruilen tegen Windows 10, subjectieve visie uiteraard.

 

Ook vanuit Windows 7 kan je upgraden naar Windows 10, rekening houdende met de opmerking van falstring: systeem met voorzien zijn van alle updates.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Asus: "...Windows 7 ... die zou ik dan weer niet inruilen tegen Windows 10, subjectieve visie uiteraard...".

 

Indien u deze subjectieve visie enigszins zou willen toelichten, zou ik u best wel dankbaar zijn. (Heel veel tevreden Windows 7 gebruikers zijn onzeker wat dit thema betreft).

Link naar reactie
Delen op andere sites

.. en eer w7 na fabrieksherstel alle updates binnen heeft, ben je daaaagen verder....

 

Geen dagen maar wel een aantal uren ... da's een feit, zeker wanneer er een instap processor en een klassieke 5400 RPM harde schijf aan boord is ... heb je bijvoorbeeld een i5 processor en een SSD aan boord, dan is dit slechts een kwestie van een paar uur.

 

Eens alle updates aan boord zijn maak je een image op een externe geheugendrager, na het installeren van alle software en het importeren van het persoonlijk materiaal maak je image nummer twee en nadien maak je maandelijks / tweemaandelijks een nieuwe image ... maar wanneer iedereen dat zou doen hebben de fora's de helft minder werk, da's de keerzijde van de medaille ... :xd:

 

Indien u deze subjectieve visie enigszins zou willen toelichten, zou ik u best wel dankbaar zijn. (Heel veel tevreden Windows 7 gebruikers zijn onzeker wat dit thema betreft).

 

Na > 5 jaar intensief met Windows 7 te werken kan ik enkel maar besluiten dat dit voor mij de meest stabiele en betrouwbare Windowsversie ooit is ... Windows 7 wordt nog minimum ondersteund tot 14 januari 2020, daar zijn we zeker van.

 

Waar we ook zeker van zijn, is het feit dat Microsoft zijn Windows 10 zowat door je strot wil duwen omdat ze zo snel mogelijk hun grootste miskleun ooit (W8 - 8.1) willen vergeten ... daarvoor gaan ze ver, heel ver: ze installeren - via Windows update (KB3035583) - zelfs "adware" op je systeem, het beruchte icoontje dat je wil laten overgaan tot "reservatie" van Windows 10 ... als de klant zich maar belangrijk voelt, niet ?

 

Upgraden naar Windows 10 vanuit W7 en W8 - 8.1 kan gratis tot maximum 1 jaar na de officiële release van W10, ook daarover is het standpunt van Microsoft duidelijk.

 

Voor elk besturingssysteem is de support meestal 10 jaar ... dit is zo voor Vista, W7 en W8 - 8.1 en dat zal ook zo zijn voor W10: support tot 2025 dus.

 

Maar waar Microsoft tot op heden nog geen duidelijkheid over geschept heeft is het feit hoelang je GRATIS support krijgt voor W10 wanneer deze geïnstalleerd werd d.m.v. een upgrade vanuit een bestaand besturingssysteem ... stel dat je een upgrade uitvoert vanuit W7, stopt dan de GRATIS support voor jou in 2020 (end of life Windows 7) of loopt hij toch nog verder tot 2025 (end of life Windows 10) ??? ... er is daarover al veel geschreven, veel over gesuggereerd maar helaas nog geen enkele duidelijkheid geschept.

 

Ik heb "destijds" (gelukkig maar ...) Windows 7 niet vervangen door W8 - 8.1 en ben ook nu niet van plan om dit prachtige besturingssysteem meteen op te geven voor het nu nog onbekende Windows 10.

 

Mocht je nu op Windows 8 - 8.1 zitten en bovendien niet terug kunnen naar Windows 7, dan kan ik een overstap naar W10 begrijpen ... maar wacht er dan liefst zo lang mogelijk mee (einde periode gratis upgrade) zodat je de meeste bugs met bijhorende problemen vermijdt en geen proefkonijn gaat worden ... er zijn er immers genoeg die dat wel willen doen.

 

Voor mij biedt Windows 10 momenteel geen enkele meerwaarde tegenover mijn beproefde en trouwe Windows 7 ... subjectieve visie uiteraard, laat vooral dat duidelijk zijn ... :xd:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waar we ook zeker van zijn, is het feit dat Microsoft zijn Windows 10 zowat door je strot wil duwen

 

En dan ook nog met tegels, denk ik. Ik heb nu al pijn in mijn keel.  :-)  Het enige wat wij kunnen doen is wachten tot kort voor 29 juli 2016. Het indringende GWX-gebeuren belooft weinig goeds. De ondersteuning van Windows 10 zou gratis zijn voor de levensduur van het apparaat ("device"), wat dat ook precies moge betekenen. Als je je computer in de ijskast legt tot 2525 krijg je nog steeds ondersteuning voor Windows 10?

 

Dank voor uw heldere uitleg.

aangepast door Leono
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de commentaren  :)

 

Hmm, wanneer ik het goed begrijp is er enige terughoudendheid inzake de verbeteringen van W10 tov W7. W8 vervangen lijkt echter een goed idee.

 

Wanneer ik terug ga naar de fabrieksinstelling W7, dan kost het me wat tijd vooral eer ik alle updates weer binnen heb maar ik kan dan aan de gang met W7 als ik wil, met een geheel schone laptop.

 

Optie is om W10 te installeren vanuit W7 (ik lees geen probleem, dus W8 nog eens installeren is niet nodig). Mocht dit onverhoopt problemen geven, dan kan ik m.i. altijd weer terug naar W7. Het kost alleen wat tijd.

 

Heb ik het zo goed begrepen of zijn er nog andere problemen te verwachten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.