Ga naar inhoud

Hoe verhinderen dat afbeeldingen automatisch geroteerd worden?


supernikje

Aanbevolen berichten

'k wist dit ook niet, 'k had vorige keer nochtans gecontroleerd en gezien dat hij dit NIET deed.

Nu merk ik dat hij het WEL doet - maar de verklaring is blijkbaar eenvoudig:  (net opgezocht)

 

uit de handleiding:

 

"2. If your camera is set to automatically rotate the images when they are viewed in the LCD viewer on the back of the camera, the images will be rotated automatically by FastStone"

 

m.a.w. : als jij je camera instelde op beeldomkering (bij het achteraf bekijken van je foto's: dat je camera automatisch het beeld in de goede stand draait) en je neemt dan een foto, dan wordt deze foto ook zo weergegeven door Faststone.

 

Vandaar dat mijn test vorige keer dit niet toonde: als je foto's neemt met die instelling uit, keert Faststone ze ook niet automatisch om - deed je het met die instelling aan, dan keert ook Faststone ze.  ('k controleerde het net zelf met mijn camera en Faststone)

 

Ga je dan een 'liggende' foto in Faststone correct draaien en voer je hem in vb een tekstverwerker in, dan staat hij ook daar correct.

 

Blijkbaar kijkt Faststone naar de exif-gegevens van de foto (die de camera aan de foto meegaf)

 

Kan je nog volgen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

'k wist dit ook niet, 'k had vorige keer nochtans gecontroleerd en gezien dat hij dit NIET deed.

Nu merk ik dat hij het WEL doet - maar de verklaring is blijkbaar eenvoudig:  (net opgezocht)

 

uit de handleiding:

 

"2. If your camera is set to automatically rotate the images when they are viewed in the LCD viewer on the back of the camera, the images will be rotated automatically by FastStone"

 

m.a.w. : als jij je camera instelde op beeldomkering (bij het achteraf bekijken van je foto's: dat je camera automatisch het beeld in de goede stand draait) en je neemt dan een foto, dan wordt deze foto ook zo weergegeven door Faststone.

 

Vandaar dat mijn test vorige keer dit niet toonde: als je foto's neemt met die instelling uit, keert Faststone ze ook niet automatisch om - deed je het met die instelling aan, dan keert ook Faststone ze.  ('k controleerde het net zelf met mijn camera en Faststone)

 

Ga je dan een 'liggende' foto in Faststone correct draaien en voer je hem in vb een tekstverwerker in, dan staat hij ook daar correct.

 

Blijkbaar kijkt Faststone naar de exif-gegevens van de foto (die de camera aan de foto meegaf)

 

Kan je nog volgen?

Ja hoor ;)

Ik heb ondertussen al van alles geprobeerd om er uiteindelijk aan te denken mijn instellingen van mijn camera eens na te checken.

Deze stond inderdaad op auto roteren.

Bij Windows Xp gaf dit geen problemen daar werden de foto's overgezet in dezelfde richting als op mijn camera.

Vanaf windows 10 is het probleem begonnen (ik las op verschillende fora dat het probleem zich al voordeed sinds windows 8).

 

Nu ik deze instelling uit gezet heb op mijn camera komen de afbeeldingen eindelijk opnieuw in de originele richting op mijn pc.

Ik moet ze dus wel draaien als ze op hun zij genomen zijn, maar dit is dan de "juiste" richting :)

 

Toch spijtig dat Microsoft geen oplossing biedt voor dit automatisch roteren bij windows 8 & 10.

Maar normaal gezien met de functie nu uit op mijn camera zou het verder juist moeten verlopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, er zijn nog dingen die bij win10 moeten aangepast worden - al zijn het gelukkig meestal details.

Nu, je probleem is nu toch 'behandelbaar' denk ik hé?

Inderdaad, ik ben niet zo voor de laatste besturingsprogramma's te gebruiken (ongeacht welke ;) ) omdat er toch altijd problemen zijn in het begin, maar had enkel keuze bij mijn nieuwe pc tussen windows 8 of 10.

Van windows 8 hoorde ik dat er redelijk wat problemen waren dus maar voor de 10 gekozen...

 

Het is nu behandelbaar, in die zin dat door de instellingen te veranderen op mijn foto-apparaat de foto's nu kan overzetten op pc in hun "echte" richting. Zo kan ik ze ook op de correcte manier rechtzetten (zoals vroeger) en weet ik zeker als ik ze ergens upload dat ze in de juiste richting komen te staan.

Om deze zelfde foto's te bekijken op het scherm van mijn camera moet ik het scherm nu wel draaien maar dat is veel minder omslachtig.

 

Ik vind het in ieder geval fijn dat we mekaar zo goed begrepen (van beide kanten) i.v.m. het rechtzetten e.d. van de foto's.

Het is niet makkelijk om uit te leggen maar de communicatie verliep vlot met jou :top:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.