Ga naar inhoud

sommen.als met verschillende optelbereiken


verhelv

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

ik zou een overzicht moeten verkrijgen van de aantallen verkochte productitems per productcodes uit sheet "ordertemplate" en dit verdeeld over "region" EU/World.

De moeilijkheid zit hem erin dat de productcode zich op verschillende cellen binnen het bereik met voorgedefineerde naam "Product_info" kunnen bevinden en ik steeds de cel in de 2de kolom na de cel met die productcode moet optellen.

 

DUS: als region = EU dan aantal product_items per productcode (zelfde voor region world)

 

Een 2de moeilijkheid is dat ik tot de totaalsom moet komen van alle werkmappen aangemaakt voor de maand.

Als ik dit met formules moet doen zijn deze ellenlang en met VBA werk ik niet. Heb al even acces bekeken maar ik geraak er niet.

 

vb excel template in bijlage zoals deze binnenkomen.

 

na mij drie dagen suf peinzen toch op zoek naar hulp :-(

20160201 ORDERS adapted docs.xlsx

Link naar reactie
Delen op andere sites

verhelv,

 

De punten in de bedragen moeten door een komma worden vervangen, dit kan met  "Zoeken en Selecteren"

Selecteer één of meerdere kolommen met bedragen, Zoeken naar punt (.) Vervangen door komma (,) alléén de punt  en de komma in zoeken en vervangen zetten.

Daarna kun je b.v.b. met de volgende formule werken: =SOMMEN.ALS(P2:P23;N2:N23;"eu")

 

bucky

Link naar reactie
Delen op andere sites

Txs bucky.

 

ik heb de punten vervangen door ","

Echter maak jij de som van total items waar ik een som nodig heb van Product_items in bereik "Product_info" als een bvb. productcode 28072 voorkomt.

 

dus als in Product_info productcode 28072 voorkomt wil ik dat hij het getal in de 2de kolom erop volgend optelt.

Daarna kan ik de splitsing eu/world maken.

 

Veerle

Link naar reactie
Delen op andere sites

@verhelv,

Het topic is terug geopend, zie ik. Dat geeft mij de kans om je nog een vraag te stellen.

Het interesseert me wel om te vernemen welke oplossing je hebt gebruikt.

De kolommen PRODUCT_CODE eN PRODUCT_ITEMS komen in het blad "ORDER TEMPLATE" elk 14 keer voor. Je wil de items optellen per code en per regio. Maar SOMMEN.ALS kun je (voor zover ik weet) niet over meerdere kolommen tegelijkertijd gebruiken, zelfs niet als je de betreffende kolommen samen een naam zou geven. Er rest dan denk ik (als je geen vba wil gebruiken) alleen een oplossing waarbij je 14 keer een optelling maakt en die 14 uitkomsten optelt. En dit voor beide regio's en per productcode. Dat zijn samen een heleboel optellingen en na afloop moet je dan ook nog de dubbele (of meer) tellingen er uithalen, want verschillende productcodes komen meerdere keren voor. Ik ben benieuwd hoe je een en ander hebt opgelost.

Een oplossing met vba lijkt mij het meest praktisch; die zou wat tijd in beslag nemen, maar dan heb je ook wat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zie bijlage "Blad1".

Bovenaan staan in kolom A de productcodes en daarnaast in 14 x 3 = 52 kolommen de optellingen van de verschillende kolommen in het blad "ORDER TEMPLATE". Daaronder, van rij 23 t/m 43, de optellingen van die 52 kolommen. Dat is het resultaat dat je uiteindelijk wil hebben denk ik. 

In de 14 tabellen bovenaan is gebruik gemaakt van SOM.ALS en NIET van SOMMEN.ALS voor de Totaal-kolom. Let op dat in die 14 tabellen in de "EU"-kolommen een functie is gebruikt die via Ctrl-Shift-Enter is ingevoerd (=de Ctrl- en Shifttoets ingedrukt houden terwijl op Enter wordt gedrukt). Als daarin niet Ctrl-Shift-Enter wordt gebruikt, verschijnen er onjuiste getallen.

verhelv.xlsx

aangepast door alpha
Link naar reactie
Delen op andere sites

hallo,

 

op aanvraag van Alpha hierbij mijn oplossing. Die komt ongeveer overeen met jou oplossing.

 

ipv het in één formule te willen proppen heb ik gefaseerd gewerkt.

 

op basis van de lijst productoverview heb ik de verkochte productcodes gekopieerd.

Eerst per reeks kolommen in bereik product_info met sommen.als (voorwaarde gelijk aan "eu"/"world"; voorwaarde gelijk aan "productcode" de aantallen verkochte codes opgezocht. Als je een beetje met excel kan werken zet je er 1x de formules "eu"/"world" in en kan je dan eerst per rij kopiëren. Daarna versleuteling aanpassen en dan naar beneden kopiëren.

 

Dan per aanwezige productcode voor de bekomen rijen de totaalsom "eu" en als "world" in formule gegoten. som(van de kolommen eu/world) per productcode.

 

De verkregen info per werkmap (datumsheets)heb ik dan gekoppeld in een andere werkmap waarop ik opnieuw met som.als(voorwaarde gelijk aan "productcode") een volledig totaalsom kon bekomen per productcode verkocht in de maand februari.+ de totaalwaarden "eu" en "world" kan berekenen.

 

Alleen goed opletten dat mijn formules overal juist staan en de juiste return geven. En genoeg beveiligen   ;)

 

Ik zou wel met VBA willen werken maar dan moet ik eerst op cursus vrees ik. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.