Ga naar inhoud

Windows 10 installeren op aparte partitie?


sasin

Aanbevolen berichten

Goede avond, ik gebruik momenteel Windows 7 (64-bits). Ik heb mijn interne harde schijf verdeeld in 3 partities.

Mijn vraag is: kan ik Windows 10 installeren op bv. de E:partitie?

Zodat ik voorlopig W7 kan blijven gebruiken en op een zelf gekozen moment kan overstappen naar W10?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Updragen versie kan je mogelijk niet doen op een aparte partitie.

Maar zeker ben ik niet.

De gekocht Windows 10 kan je wel op een apartie partitie installeren naast Windows 7

Bij opstart krijgt je dan keuze uit Windows 7 of 10

 

Je kan daarna met deze programma de opstart bepalen door Windows 7 niet te laten opstarten en enkel nog Windows 10

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik in jouw geval zou doen: eerst een kloon maken van je 7 (er zijn gratis programma's voor) - en die op een andere schijf bewaren.

Dan de 10 erop zetten (gewoon maar over je 7 heen) - hierdoor wordt ook je nieuwe 'key' aangemaakt en kan je later altijd verder.

 

dan de 10 even proberen >> bevalt hij je : gewoon de 7 vergeten   /  bevalt hij je niet, dan kan je de 7 gewoon terugzetten met dat kloonprogramma  (LET WEL: bij het maken van die backup maak je al DADELIJK een bootcd/dvd van dat programma aan want die heb je nodig om die kloon terug te zetten!)

 

WANT: als je nu de 10 op de E zou zetten om daarna, op je 'zelf gekozen ogenblik' naar de 10 wil overstappen: dan zitten alle registerverwijzingen van je programma's naar de E te wijzen. Ik vermoed echter dat je op dat ogenblik je 10 wel op je C gaat zetten - en dan ga je in dit situatie met een hoop dingen zitten die het niet doen.

Dit voorkom je door nu je 10 gewoon over je 7 te zetten, dan blijft alles netjes naar de C verwijzen en heb je er later geen problemen mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

een kloon - een backup, een ghost, een image: ja, zo wordt het allemaal genoemd.

Maar let wel: 'backup' wordt soms ook gebruikt als synoniem van kopie van bestanden - dàt soort backup is niet hetzelfde als die kloon. deze laatste dient met een apart programma aangemaakt te worden.

 

Zelf maak ik mijn klonen met EaseUS - (<klik!)  - op deze bladzijde staat links de freewareversie

 

PS: een goeie raad: zet je 'mijn Documenten' op een andere partitie dan je C - als je ooit een kloon zou moeten terugzetten, dan heb je alle bestanden van die Mijn Documenten nog. Laat je ze op de C staan, dan ben je steeds je laatste bestanden ervan kwijt (omdat je dan Mijn Documenten terugkrijgt als op het ogenblik dat je die kloon maakte)

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.