Ga naar inhoud

Zeer lasttige vraag (voor mij)


Alexvk

Aanbevolen berichten

Mijn vraag

Het probleem is als volgt. in de bijgevoegde sheet staat data invoer. Deze data is variabel. Hier worden producten ingevoerd met een doorlooptijd in weken en een totaal aantal producten. Door het aantal producten te delen op het aantal weken te leveren resulteert het aantal per week. Start levering in "start week" en eind levering in "eindweek" Appels komen meerder malen voor in de data invoer met verschillende doorlooptijden (eindweek-starweek+1). de bedoeling is dat deze bij elkaar worden opgeteld. ik kom er niet uit en zoek me suf.

 ik hoop dat er iemand me kan helpen om hier de juiste formule bij te zoeken.

Beter voorbeeld.xlsx

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de bijlage een oplossing met sommen.als

De gebruikte formule in C13:

=SOMMEN.ALS($G$4:$G$9;$B$4:$B$9;$B13;$C$4:$C$9;"<="&KOLOMMEN($B:B);$D$4:$D$9;">="&KOLOMMEN($B:B))

Een oplossing met somproduct kan er zo uitzien voor C13:

=SOMPRODUCT(($B$4:$B$9=$B13)*($C$4:$C$9<=KOLOMMEN($B:B))*($D$4:$D$9>=KOLOMMEN($B:B))*($G$4:$G$9))

Beide formules kun je met de vulgreep naar rechts en naar beneden kopiëren.

 

PC-Helpf Alexvk.xlsx

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je geeft in de grafiek de nulwaarden wel of niet weer. Als je ze niet wil weergeven, dan mogen de blauwe lijn tussen 2 en 3 en de oranje lijn tussen 6 en 7 er ook niet staan. Je doet het één of het ander, niet beide natuurlijk, dat is (wiskundig) not done. Ik heb er bewust voor gekozen om die nulwaarden wél weer te geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tussen 2 en 3 en tussen 6 en 7 heb je op de horizontale as geen waarden, terwijl er wel een lijn is getekend.

Dat is niet abnormaal, dat is normaal als je voor een lijngrafiek hebt gekozen (er had bv. ook voor een puntgrafiek gekozen kunnen worden).

Maar als je op de x-as waarden van 0 t/m 9 hebt staan en je hebt voor een lijngeafiek gekozen, dan moet je ook alle lijnen die voor die waarden gelden, weergeven en niet de ene wel en de andere niet. Dat is niet iets wat ik heb bedacht, dat is een algemene afspraak. Maar we zakken ver af nu, dit is stof van de eerste klas van de middelbare school. En waar maken we ons druk om? Vermits de vragensteller al meer dan twee dagen niet de moeite doet om te reageren, zou ik wel gek zijn om me hier verder nog mee bezig te houden.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.