Ga naar inhoud

Leeg systeemvak


Leono

Aanbevolen berichten

Als ik mijn computer opstart, staat de klok verkeerd en is het systeemvak leeg. Een verkeerde tijd kan uiteraard wijzen op een lege batterij, maar geldt dit ook voor een leeg systeemvak?

 

Ik start dus elke dag met het synchroniseren van de tijd en met het opnieuw starten van ‘explorer.exe’. Bijzonder vind ik het, dat dit probleem zich alleen presenteert na een bepaald aantal uren stilstand van het apparaat. Als ik mijn computer bijvoorbeeld om 11 uur afsluit en om 19 uur weer opstart, dan is alles in orde. Alsof hij dan nog ‘warm’ is.

 

Er zijn ook wel eens dagen dat het opstarten normaal verloopt, maar dat zijn uitzonderingen. Zo zag het vanmorgen uit. Alleen de anti-virus staat in het systeemvak.

 

 

Systeemvak.PNG

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

9 minuten geleden, kweezie wabbit zei:

Begin dan alvast met het vervangen van de cmos batterij en dan zie je daarna wel of dit ook invloed heeft op het systeemvak

 

Hallo kweezie wabbit,

 

Dat ga ik dus niet doen. Zowel om economische als om milieutechnische redenen wordt er bij mij pas iets gekocht of vervangen als het absoluut niet anders kan. Als ik een nieuwe computer zou kopen zou het probleem ook opgelost zijn, denk ik. Pas als ik de tijd niet meer gesynchroniseerd krijg, zal ik op zoek gaan naar een nieuwe batterij. Waar het mij om gaat: waarom is het systeemvak leeg bij de opstart? En waarom doet het probleem zich niet voor nadat de computer een aantal uren heeft uit gestaan, maar wel na een nacht?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is prijzenswaardig dat jij denkt om het milieu. Maar om daarom nu maar steeds zelf de computer op de juiste tijd te moeten gaan zetten, zou mij teveel gevraagd zijn.

Een cmos battery gaat een aantal jaren mee, maar eens is het afgelopen; dan moet er een nieuwe in.

Tip: als je echt om het milieu denkt, haal dan geen goedkope CR2032 battery bij een supermarkt of bij Action (blister van 5 stuks voor € 1,-), maar een goede bij de pc boer of bij Hema (circa € 2,- per stuk). Die laatste gaan namelijk jaren langer mee.

En misschien heb jij wel een Voltmeter of een batterij tester in huis? Haal de CMOS knoopcel uit de computer en test hem even. Met de voltmeter controleer je hoeveel spanning hij nog levert. Een nieuwe levert 3 Volt.

Een simpele batterijtester voldoet ook. Hieronder een voorbeeld:

 

58319f754258f-Battery_tester.png

 

Deze knoopcelbattery kan nog even mee. Je moet namelijk kijken naar de smalle baan onderaan; die is voor knoopcelbatterijen. De bovenste brede baan is voor gewone batterijen (AA; AAA enz.)

 

Waarom blijft de tijd wel correct wanneer je computer slechts korte tijd heeft uitgestaan? Dan is de knoopcelbatterij nog niet helemaal morsdood. Wanneer de computer een tijd heeft aangestaan, dan warmt hij van binnen op. Ook het moederbord warmt op, en op dat moederbord zit die knoopcelbatterij.

Vergelijk dat maar met een gewone digitale camera. Je bent 's winters buiten aan het fotograferen en de camera geeft na een paar foto's de melding: 'Batterijen moeten opgeladen worden'. Het is dan niet meer mogelijk om nog een foto te maken.

Je gaat naar binnen met die camera, legt de camera neer in de buurt van de verwarming en een of twee uur later pak je die camera op. Je zet hem aan en ... hè, je kunt er toch weer 1 of 2 foto's mee maken. Dat komt doordat de batterijen opgewarmd zijn.

Ander voorbeeld: de meeste problemen met auto-accu's doen zich in de winter voor. Een koude accu levert minder 'prik'.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zeer goede adviezen, porrelaar, maar...,

 

In de hoop dat de discussie niet onmiddellijk over de batterij zou gaan heb ik bewust "Leeg systeemvak" gekozen als titel van dit onderwerp. Die batterij zal ik heus wel "TZT" vervangen. Maar, waarom is het systeemvak steeds (bijna) leeg? Dat vind ik namelijk veel vervelender dan het synchroniseren van de tijd. Dat vind ik zelfs wel een beetje leuk, even "bij de tijd" zijn.

 

Wordt de weergave van het systeemvak ook aangestuurd door deze batterij? Het lijkt een kwestie van "Windows Explorer start niet goed op".

 

Overigens, wat afkoelen betreft: als ik om 11 uur het apparaat uit zet en ik doe het om 19 uur weer aan, dan is de afkoeling toch al heel lang en breed achter de rug, zou ik denken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien zijn het twee verschillende problemen (1. tijd staat niet goed bij opstarten; 2. systeemvak is deels leeg) en misschien zijn die problemen toch gerelateerd.

Als het twee verschillende problemen zijn, dan zou ik toch het makkelijkste probleem het eerst aanpakken: de CMOS batterij vervangen. En wie weet, met een beetje geluk zie je daarna ook al je bekende pictogrammen in het systeemvak weer terug.

 

15 minuten geleden, Leono zei:

Overigens, wat afkoelen betreft: als ik om 11 uur het apparaat uit zet en ik doe het om 19 uur weer aan, dan is de afkoeling toch al heel lang en breed achter de rug, zou ik denken.

Dat ligt eraan. Bij jou wordt de tijd niet goed aangegeven, wanneer je 's morgens de pc aanzet. Dan heeft die batterij (en de pc) een hele nacht gehad om af te koelen. Hoe koud wordt het 's nachts waar de pc staat? En hoe koud/warm is het daar overdag?

Waar mijn pc staat wordt het in deze tijd 's nachts zo'n 15° of nog kouder. Overdag staat de cv aan en blijft de temperatuur daar ongeveer 20°. Dat kan net het verschil maken bij een cmos batterij die vrijwel leeg is.

 

De knoopcelbatterij (in desktop pc's meestal van het type CR2032 lithium) zorgt er niet alleen voor dat de tijd doorloopt wanneer je pc uit staat. Hij zorgt er ook voor dat de BIOS instellingen  die opgeslagen zijn in de CMOS chip, behouden blijven. Of de knoopcel ook iets te maken heeft met de weergave van de pictogrammen in het systeemvak, weet ik niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zowel 's nachts als overdag is het hier -om economische en milieutechnische redenen- behoorlijk koud.

 

Maar goed, ik hoopte het systeemvak-probleem alvast te kunnen oplossen. Dat zal dus wel niet gaan lukken. Het leek mij zo vreemd dat Windows Explorer steeds gewoon opstart, maar dan met slechts één pictogram.

 

Wat ook meespeelt is, dat ik nog nooit eerder zo'n batterij heb vervangen. (Koud water vrees).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een keer moet de eerste keer zijn. Zet de computer uit. Alles loskoppelen van de pc-kast. Haal ook de stekker uit het voedingsblok. Druk gedurende minstens 10 seconden op de powerknop om restspanning weg te laten vloeien. Maak dan de pc-kast open. Vervang de knoopcel.

 

Hier nog een handleiding met plaatjes: https://www.vetvrij.com/phpBB3/viewtopic.php?t=2322

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo porrelaar,

 

Het gaat bij mij om een Acer Aspire 7741 ZG laptop, dus geen "PC-kast". Hij is nog nooit open geweest en ik heb ook nog nooit een moederbord gezien.

 

Ik heb wel vaker soortgelijke instructies gezien over het vervangen van de batterij, dus ondoenbaar zal het wel niet zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oei, dan wordt het een stuk lastiger! Je zou een video op kunnen zoeken waarin getoond wordt hoe je deze laptop moet demonteren. Je moet dan wel een video van exact het juiste type vinden of een service manual.

Daarnaast is het de vraag of in deze laptop een CR2032 knoopcel gewoon op het moederbord geklikt zit, of dat er sprake is van een knoopcel waaraan draden zijn gesoldeerd: http://www.genuine-cmos-battery.co.uk/acer-aspire-7741zg-cmos-battery.html

 

Misschien toch meer een klusje voor de pc winkel die ook reparaties doet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.