ruud

Windows 10 update en schijf maar 10gb over

39 berichten in dit topic

Vandaag de windows 10 update binnen "geforceerd" gekregen, na installatie is mijn C: in het rood gegaan, slechts 8gb over.

Deze opgekuisd voor zover ik wist dat het risicoloos was, nu 10gb en niet in het rood meer maar minste dat ik ga installeren zit ik terug in het rood vrees ik.

Nu dit is een 120gb SSD en ik zie 14.2gb in mijn D: die ik voor zover ik weet nog nooit gebruikte kan ik deze partitie zonder risico aan de C: toevoegen?

Dat geeft dan samen toch 25gb speling terug.

Ashampoo_Snap_2017.05.13_18h56m47s_001_.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht
    Delen op andere sites

Die andere partitie is zoals ze zelf al noemt een recovery partitie die je nodig kan hebben in geval van nood om je systeem terug te brengen naar fabrieksinstellingen. Welke computer of laptop heb je vermeld eens het merk, type en juiste modelnummer?

ruud vindt dit leuk

Deel dit bericht

Link naar bericht
    Delen op andere sites

HP ENVY PHOENIX 810 dacht dat ik deze eind 2014 gekocht heb.

Nu toen stond er windows 7 op, en nu windows 10, daarom vraag ik me af of de recovery partitie nog nut heeft.

Ben geen held in deze dingen daarom dat ik hier de vraag stel, jullie zijn altijd zeer behulpzaam waarvoor dank.

Deel dit bericht

Link naar bericht
    Delen op andere sites

Ik vermoed dat er nog o.a. een windows.old en andere mappen op je schijf zullen staan (restanten van die grote update) - je kan het zien door in verkenner bij Beeld de verborgen bestanden te laten tonen

ruud vindt dit leuk

Deel dit bericht

Link naar bericht
    Delen op andere sites
    1 minuut geleden, ruud zei:

daarom vraag ik me af of de recovery partitie nog nut heeft.

Vermits je nu toch bij de 10 zit, heeft die (inhoud van die) partitie niet veel nut meer - TENZIJ je binnen zoveel dagen de 10 beu zou zijn en terug naar de 7 wil. (al kan je binnen de maand ook nog zonder die partitie naar de 7 terug)

ruud vindt dit leuk

Deel dit bericht

Link naar bericht
    Delen op andere sites

ja, die map(pen) bedoelde ik idd: de windows.old is al 15 Gig groot.

Zelf had ik er nog twee andere, maar die zie ik bij jou niet.

Die windows.old wordt binnen enkele tijd vanzelf wel gewist, maar je kan ze ook manueel weg gaan gooien.

En als je zeker bent dat je toch niet naar de 7 terug gaat, kan je ook de ruimte van die recoverpartitie vrij maken.

ruud vindt dit leuk

Deel dit bericht

Link naar bericht
    Delen op andere sites

OK, ga ik die even in het oog houden en als hij er niet af gaat zwier ik het er zelf af, indien nodig kan ik later nog die D: partitie samen voegen met de C:, maar dan kom ik het hier wel even vragen hoe dat juist te doen.

Wil de C: niet verknoeien want dan ben ik waarschijnlijk dicht bij format C: en dat is niet de bedoeling.

Bedankt alvast alweer.

Deel dit bericht

Link naar bericht
    Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)

Als jouw Windows goed werkt, er zijn dus geen problemen waardoor je terug wil naar een vorige versie kan je via schijfopruiming heel gemakkelijk heel wat ruimte winnen. Je vorige Windows versie kan je dan niet meer terug zetten.

Je kan nog altijd eerst een back-up maken van je huidig systeem op een extern medium (wat je eigenlijk altijd zou moeten doen). 

Hoe je schijfopruiming uitvoert lees je in bijlage.

tijdelijke windows bestanden verwijderen.pdf

aangepast door clarkie
    ruud vindt dit leuk

Deel dit bericht

Link naar bericht
    Delen op andere sites

Dank u voor de volgende stap.

Ga deze uitvoeren, alleen ik heb back up van al mijn bestanden op externe (3) schijven, 1 hangt aan de pc en doet dagelijks back up (sync2) andere iedere 1ste van de maand.

Back up van systeem heb ik nog nooit gemaakt, geen idee hoe.

Eigenlijk heb ik alleen stick van windows 10 die gemaakt is bij de installatie van de windows 10.

Deel dit bericht

Link naar bericht
    Delen op andere sites

Met schijfopruiming kan ik slechts 44mb vrij maken.
    Ik heb net ook die windows.old proberen te verwijderen als administrator doch deze geeft aan dat ik niet de rechten heb om dat te doen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
    Delen op andere sites

a. Windows.old kan je maar verwijderen via schijfopruiming  (windowsknop > typ schijfopruiming > je C kiezen en in het volgend venster onderaan Systeembestanden opschonen aanklikken.

Anders kan je hier (<klik) nog mee verder

b. Je systeemschijf klonen/backuppen kan je met EaseUS Backup free  (goed programma, niet te moeilijk, heb het zelf in gebruik) - je hebt natuurlijk nog andere goede freeware progs ervoor.

ruud vindt dit leuk

Deel dit bericht

Link naar bericht
    Delen op andere sites

2 uren geleden, ruud zei:

Ik heb net ook die windows.old proberen te verwijderen als administrator doch deze geeft aan dat ik niet de rechten heb om dat te doen.

18 minuten geleden, Passer zei:

a. Windows.old kan je maar verwijderen via schijfopruiming  (windowsknop > typ schijfopruiming > je C kiezen en in het volgend venster onderaan Systeembestanden opschonen aanklikken.

De handleiding om Windows.old te verwijderen via schijfopruiming is aanwezig in mijn vorig bericht als een pdf bestand.

aangepast door clarkie
    ruud vindt dit leuk

Deel dit bericht

Link naar bericht
    Delen op andere sites

Ok, de stap die passer aangeeft "systeembestanden" is diegene waar ik de windows heb kunnen opkuisen, onder tussen toch 17gb vrij gekomen hierdoor.
    Ik ga ernu van uit de map op mijn recovery schijf D: kan deleten en dan met EaseUS Backupfree een nieuwe aanmaak die op die schijf plaats?

Mijn excuses voor de vele vragen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
    Delen op andere sites
    4 minuten geleden, ruud zei:

Ik ga ernu van uit de map op mijn recovery schijf D: kan deleten en dan met EaseUS Backupfree een nieuwe aanmaak die op die schijf plaats?

(geen excuus voor je vragen: daar is een forum tenslotte voor toch?  :) )

euh... een 'schijf' deleten - je bedoelt gewoon dat je die ruimte vrij wil krijgen? Klik er dan rechts op en kies voor Formateren - dan is ze leeg.

(mogelijk gaat dit niet met een recovery schijf, dan vertel je het even, toon ik je de weg wel)

Plaats eerst eens een een plaatje van je schijfgebruik, want ik denk dat je D niet een schijf maar wel een partitie is... (in schijfbeheer kan je ook rechts op die D klikken en daar dan kiezen voor formateren - daar zal het wellicht wèl lukken)

ruud vindt dit leuk

Deel dit bericht

Link naar bericht
    Delen op andere sites

Raar is wel dat de windows.old weg is maar de pc precies nog aan het opschonen is nu wel al even zo bezig.

Ashampoo_Snap_2017.05.14_20h25m20s_002_.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht
    Delen op andere sites

'k Weet niet wanneer je begonnen bent, maar er zitten wel een massa bestanden in die windows.old - en 17 Gig verwijderen vraagt soms wel wat tijd ook.

Afhankelijk van wanneer je begonnen bent zou ik je systeem toch maar even gerustlaten en het zijn werk laten doen

Is er nog schijfactiviteit? (knippert het lichtje nog geregeld?

aangepast door Passer

Deel dit bericht

Link naar bericht
    Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen