Ga naar inhoud

SOM.ALS met voorwaarde voor op te tellen cellen


IsaMar

Aanbevolen berichten

Beste lezers,

 

Ik ben bekend met de formules som.als etc waar het om het optellen van getallen in een kolom gaat. Echter nu wil ik getallen van twee kolommen optellen waarbij hete van een voorwaarden afhangt welke cel in welke kolom wordt geteld.

 

Voorbeeld:

Item Geschatte kosten Werkelijke kosten
1a 500 900
1b 400  
1a 600  
1c 800 400
1a 560 1100

 

 

   

 

Ik wil de kosten optellen voor alles wat voldoet aan Item 1a. Echter als de werkelijke kosten leeg zijn, moeten de geschatte kosten worden meegenomen en als de werkelijke kosten staan ingevuld dan moeten de werkelijke kosten worden meegenomen en NIET de geschatte kosten. Echter dit scheelt per regel.

In dit geval zou ik op 2600 uit moeten komen (900+600+1100). Hoe krijg ik dit voor elkaar?

 

Bedankt voor de hulp.

Groeten, IsaMar

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Carambel,

 

Dank je wel voor de excel. Ik zie dat je tussen berekeningen hebt toegevoegd om het werkend te maken.

Het werkt voor wat ik zoek.

 

Moct er iemand zijn die ook een oplossing weet zonder tussen berekening, ben ik ook geinteresseerd.

 

Groeten,

Marco

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat kun je doen zoals in kolom E, waarbij je ervoor zorgt dat van elk item slechts 1 x de uitkomst wordt berekend;

of je kunt een lijstje maken zoals in de kolommen G:H met in kolom G alle mogelijke waarden van de items en in kolom H de bijbehorende uitkomsten. Zie de bijlage.

 

PC-Helpf IsaMar2.xlsx

aangepast door alpha
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.