Ga naar inhoud

Laptop blijft steeds hangen


mvmalssen

Aanbevolen berichten

Alhoewel ik denk dat een herinstallatie een betere oplossing zal zijn, proberen we eerst die bitdefender te verwijderen.

 

Vooraf:

je hebt bitdefender als antivirus. Normaal heeft windows zijn eigen Defender dan uitgeschakeld.

Ik laat je nu Defender verwijderen maar achteraf moeten we dan gaan kijken: wil je gewoon de Defender van Windows als antivirus (die is goed) of wil je liever een aparte antivirus (eventueel een freeware?)

In ieder geval: nà het verwijderen van je Bitdefender moeten we even controleren of Windows zijn eigen defender wel terug inschakelde, anders moeten we het zelf gaan doen (tenzij je dus een aparte antivirus wenst - iets voor jou om over na te denken en te beslissen)

 

Verwijderen van Bitdefender:

 

a. op deze pagina (<klik!)  vind je een link voor het downloaden van Revo Uninstaller - er is een freewareversie die goed is - download de freewareversie dus.

b. installeer REvo en ga ermee aan de slag. (ken je hem niet: vertel het even, dan licht ik je bij)

c. nadat REvo zijn werk gedaan heeft, doe je hetzelfde met Ccleaner: downloaden en installen (als je hem tenminste nog niet hebt op je systeem) en die de boel nog eens extra laten opkuisen.

d. je systeem rebooten (volledig herstarten)

e. bekijken in hoever je problemen (niet) zijn opgelost.

 

Niet vergeten: controleer of je Windows Defender nu terug aan staat (info: https://www.tenforums.com/tutorials/5918-turn-off-windows-defender-windows-10-a.html#option1)

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 minuten geleden, mvmalssen zei:

Helaas blijft de laptop regelmatig hangen. Wat zou dit nog kunnen zijn? 

Zo iets kan allerlei oorzaken hebben, vb het te warm worden van je laptop, fouten in je mobo, in je hardware,..., malware (maar dit is nu uitgesloten, na de actie van Abbs), ...

 

Ik las wel dat abbs schreef dat er een aantal services gewoon uit staan en dit hoort niet. (verstandige vraag: als jij ze niet uitzette, wie of wat deed het dan wel - maar da's wel een moeilijke vraag)

 

In overleg met Abbs, zou ik voorstellen van een herinstallatie van windows te gaan doen: je gaat dan windows a.h.w. opnieuw installeren. Schrik niet: dit kan ofwel : methode 1: heel je huidige windows en programma's vergeten en àlles opnieuw installeren ofwel Methode 2 (waarvoor ik opteer:) alleen windows opnieuw installeren en op die manier behoudt jij je huidige programma's en moet je die niet gaan herinstalleren. Door de herinstallatie gaat natuurlijk je register 'terug op poten' gezet worden en staan (vb) je registerinstellingen terug goed.

 

Je hebt er wel een stick van 5/6 Gig voor nodig (eentje waar niets op staat, want bij het herinstalleren gaat die stick eerst voorbereid worden, wat o.a. in houdt dat hij eerst volledig gewist gaat worden. Gebruik dus geen stick waar nog waardevolle dingen op staan of je bent ze kwijt)

 

ps: je controleerde toch of je windows defender terug aan staat?

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, mvmalssen zei:

Staan dan alle instellingen goed, of moet ik ergens speciaal op letten?

Wat bedoel je hiermee? a. staan daarna alle instellingen terug goed of moet ik toch nog dingen gaan terug instellen?    b. staat mijn systeem op dit ogenblik klaar om een herinstallatie te doen of moet ik ergens voor gaan opletten?     c.   ... ?

 

Enne: helemaal opnieuw beginnen is het dus niet: al je eigen programma's en apps blijven zoals ze nu zijn en zoals jij ze dus naar je hand gezet hebt. Die moet je dus niet gaan herinstalleren - toch niet bij een herstelinstallatie zoals ik daarstraks bedoelde.

 

Als je dus zo'n herinstallatie-met-behoud-van-programma's-en-eigen-instellingen wil doen, geef je maar een seintje, dan gids ik je wel even.

(bedenk nu al wel dat jij dan je laptop een paar uur zou moeten gerust laten - afhankelijk van je internetverbinding, je schijf (ssd of hdd), soort processor, ...)

Link naar reactie
Delen op andere sites

OK dan:  (verkorte uitleg achteraan)

 

Wat heb je nodig?
    een usb-stick van min 6 Gig en een goede internetverbinding
    werk je met een laptop: zorg voor een volle batterij en koppel voor alle zekerheid gewoon je voeding aan het net aan.


Hoe ga je tewerk?

1.    Download de installatie van https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10

    klik daar op : ‘hulpprogramma nu downloaden’

2.    Steek nu je stick in je systeem en laat de gedownloade exe uitvoeren

3.    Dit vraagt even tijd - soms lijkt de installatie te blijven hangen op vb 30%?
    Geen nood: je systeem is data/gegevens aan het binnenhalen - geef het er maar de tijd voor. Dit kan wel 5/10 minuten duren, afhankelijk van je systeem en je internetverbinding(snelheid), maar daarna schiet het wel terug in gang.
    (bij twijfel: kijk naar het ledje van je computer: zolang dat blijft branden/flikkeren zit je goed.

4.    Aanmaken van de stick klaar? Dan wordt in verkenner in de usb-stick geopend.

5.    Nu kan je twee dingen doen:
    a.    Als je in verkenner op die setup.exe (dubbel)klikt, gaat je systeem zich vernieuwen:  Windows wordt dan hersteld (als je kiest voor ‘met behoud van instellingen’ of windows wordt volledig opnieuw geïnstalleerd (een zogenaamde clean install: je houdt nadien alleen je windows over - al de programma’s die je zelf installeerde (vb Word, Ccleaner,...) zijn weg en dien je opnieuw te installeren.
    b.    Ofwel opstarten van je stick en dan gaat het proces vanzelf in gang gezet worden. (Hiertoe wijzig in je bios de opstartvolgorde zodat je aangeeft dat je systeem van die stick moet opstarten.
        (dit is echter voor elke bios ànders - Hoè je dit dient aan te geven moet je zelf gaan uitzoeken of ergens gaan vragen.
    Let op: deze herinstallatie vraagt 2/3 u tijd en ook nu lijkt alles soms stil te vallen, maar geef je systeem er rustig de tijd voor - er moeten tenslotte geregeld grote (update)bestanden binnengehaald en geïnstalleerd worden ! Ook als je op het einde op je bureaublad komt, is het nog niet gedaan en is je systeem nog druk bezig. Wachten dus tot hij enkele minuten ‘stil’ valt...

Ps: print misschien best deze uitleg uit zodat je hem bij de hand hebt

 

 

 

Korte uitleg (lijkt minder ingewikkeld dan dit hierboven)

 

1. download de installatietool van de link hierboven

2. zet dan in verkenner de setup.exe van de tool op je stick in gang

3. Je krijgt tamelijk in het begin de vraag: wil je een clean install of een install met behoud van instellingen?  Hier opletten en voor 'met behoud van ....' kiezen !

4. geduld hebben en je laptop de tijd geven

 

ps: het is natuurlijk niet slecht dat je over een backup van je huidige C beschikt want er kan natuurlijk wel eens iets mislopen (alhoewel: normaal niet natuurlijk)

 

succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.