Ga naar inhoud

Backup


terrin

Aanbevolen berichten

Beste,

Mijn zoon heeft een laptop asus windows 10 opslagmedia ssd gekocht.

Nu zou hij daar een goede Backup willen van maken van het hele systeem.

We zijn aan het google geweest, maar komen er niet goed uit, wij zijn geen pc helden.

Zit er misschien een goede backup systeem in windows 10,

zoals deze https://computertotaal.nl/artikelen/apps-software/dit-zijn-de-12-beste-back-up-programma-s-voor-windows-10-69956/

Of raden jullie ons aan om beter deze backup programma te kopen.

B.v deze       Acronis True Image

              Paragon.Partition   of .........

 

Graag een antwoordje, en alvast bedankt.

 

 
 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 26
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Er zijn verschillende backupprogramma's (ook verschillende freeware). Ook dat van Windows is goed maar (nu spreek ik in eigen naam dus) voor mij heeft het enkele nadelen.

Daarom zocht ik een jaar of twee geleden een alternatief op en kwam terecht bij de freewareversie van EaseUS en ik gebruik het nog steeds.

 

Je vindt er een goede handleiidng voor in deze handleiding van Clarkie (<klik!)

 

Het is een hele brok waar jij (je zoon) eigenlijk waar enkele dingen van moet gebruiken:

- een systeembackup maken

- (eventueel in noodgevallen:) een systeembackup terugzetten

 

en (als je met EaseUS gaat werken) zeker Een emergency disk maken  (doe dit dan al DADELIJK dan, want als jij/hij het systeem wil terugzetten, heb je ze nodig)

(zo'n cd is dus een met-het-programma-aangemaakte cd  waarvan je in noodgevallen je computer moet gaan opstarten)

 

 

Met welk programma jullie ook gaan werken: goeie raad van tante Kaat een huismus: print al enkele blz met uitleg erover af en hou ze klaar voor het geval jij je systeem ooit moet gaan terugzetten. (als je naast je PC natuurlijk nog een laptop of zo hebt, is dit niet nodig natuurlijk)

 

PS: de handleiding is van een vroeger versie van EaseUS - moest je dus bijkomende vragen hebben, dan stel je ze maar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Plaatje.thumb.jpg.c524667368365204de4d180ae6ff2cdf.jpg

 

is duidelijk denk ik?

 

Zelf heb ik een rescuecd van Easeus altijd in het dubbel. (je weet maar nooit dat een cd brandfouten heeft - met een usb is dit niet het geval natuurlijk)

 

O ja: als het programma upgrade moet je wel een nieuw rescuemedium maken. EaseUS is nu aan versie 10 toe. Zolang ze van 10.5 naar (vb) 10.6,... gaan is er geen probleem, maar als op zeker ogenblik versie 11 uitkomt moet je dus een nieuwe rescuedisk aanmaken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Graag met je meegedacht, Terrin, maar toch nog een (belangrijk) vraagje:

weet jij / je zoon hoe van die stick moet opgestart worden? (dat je ervoor in de bios moet zijn?) -anders ben je met die stick nog niets...

 

enne: vernieuw die maar geregeld zodat hij goed blijft :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is hier de moeilijkheid: over welke bios praten we.. ?

 

Er zijn verschillende soorten bios en volgens de bios moet dan ook de bootvolgorde aangepast worden.

Je komt inderdaad in de bios met een f toets of met de del of esc-toets - maar dat hangt af van de bios.

 

Enne: vooraleer verder te gaan: met de bios moet je opletten dat je niets fout zet, want de bios vormt de basis van je systeem - die wordt gebruikt om daarna je windows te gaan opstarten. Als je er dus iets fout in doet, kan het zijn dat je gewoon in je systeem niet meer raakt. Een verwittigd man is er twee waard.

 

Nu, om verder te gaan moeten we eerst weten welke bios je hebt. Heb jij of je zoon er een idee van of moeten we wegwijzertjes plaatsen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok, al een eerste stap: we gaan op zoek naar wat voor bios je hebt:

 

rechtsklik onderaan links op je Windows-knop en klik in het menu dat dan verschijnt op "oprachtprompt (als administrator) " - mogelijk staat er bij jou: ' Windows Powershell (admin)'

 

Je krijgt dan een nieuw (zwart/blauw) venstertje en daar vul je msinfo32 in (je kan het met copy/paste doen) - let op: géén spatie ervoor of erna.

                                           image.png.eeb42ffa624142b6e8d553b617f6b1d5.png

 

Dan enter je en je krijgt een scherm dat je info toont over je systeem. Daarin staat o.a. wat voor Bios je hebt:

(voorbeeld van mijn systeem: image.png.4df646f23dcf4c4afdeca2dd7bef4a21.png

 

Vertel even wat er op de betreffende computer staat achter Bios-versie ?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.