Ga naar inhoud

Backup


terrin

Aanbevolen berichten

De TS begon zelf ook over systeem kopie.... en heeft wat gegoogled.

Later kwam dus Passer met de door de TS genoemde systeem kopie EN EaseUS .
 

Zo begon het dus...:

Quote

 


Beste,

Mijn zoon heeft een laptop asus windows 10 opslagmedia ssd gekocht.

Nu zou hij daar een goede Backup willen van maken van het hele systeem.

We zijn aan het google geweest, maar komen er niet goed uit, wij zijn geen pc helden.

Zit er misschien een goede backup systeem in windows 10,

zoals deze https://computertotaal.nl/artikelen/apps-software/dit-zijn-de-12-beste-back-up-programma-s-voor-windows-10-69956/

Of raden jullie ons aan om beter deze backup programma te kopen.

B.v deze       Acronis True Image

              Paragon.Partition   of .........

 

Graag een antwoordje, en alvast bedankt.

 

 

Daar reageerde Passer op met

Quote

 


Het is een hele brok waar jij (je zoon) eigenlijk waar enkele dingen van moet gebruiken:

- een systeembackup maken

- (eventueel in noodgevallen:) een systeembackup terugzetten

 

en (als je met EaseUS gaat werken) zeker Een emergency disk maken  (doe dit dan al DADELIJK dan, want als jij/hij het systeem wil terugzetten, heb je ze nodig)

 

Hier is nog geen sprake van een definitieve keuze. "als....." 

Mijn reactie was dus zoals bekend.

 

 

Quote

Is dat ook van toepassing voor EaseUS Todo backup? want dat is het programma waar het in dit topic om draait hé.

 

Zo begon het nooit... dus een beetje flauw. 

 

Tjonge, wat een gedoe om zo een positieve aanrader om geen systeem kopie van MS te gebruiken...

Een opmerking, zoals ik al schreef, "prima suggestie" was al genoeg geweest.

aangepast door route99
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 26
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

15 minuten geleden, route99 zei:

Tjonge, wat een gedoe om zo een positieve aanrader om geen systeem kopie van MS te gebruiken...

Dat is een nuttige tip van u. Waarvoor dank.

Het is dus goed dat men beslist heeft om met EaseUS Todo Backup te werken hé. Daar gaan we het dan ook bij houden, temeer omdat het een goed programma is.

Ik stel voor dat we nu terug het woord geven aan terrin en Passer.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een SMBios (system management bios) - versie 3.0

 

Hoe raak je in die Bios?

 

Vooraf al maar vermelden dat je steeds de bios uit kan gaan met Escape . Zolang je niet op 'exit and save'  (de F4 of F10-knop ?) tikt (en daar dan verder gaat) wordt niets van je mogelijke wijzigingen opgeslagen.

Druk je op Escape dan wordt je wellicht (ik ken die bios zelf niet) nog iets gevraagd als 'exit without saving' of ' discard and exit' en je bevestigt dan dat je niets wil opslaan.

Je verlaat dan de bios, deze wordt opnieuw opgestart en daarna wordt Windows gewoon opgestart.)

Ben je op zeker ogenblik niet zeker, twijfel je: verlaat dan de Bios zonder iets op te slaan - dan maak je er geen wijzigingen in.

 

Om op te starten van die usb moet je de boot(opstart)volgorde in de Bios gaan wijzigen en moet je de usb als eerste opstartmedium gaan aangeven. Normaal start een systeem van een harde schijf op en staat die als eerste opstartmedium aangegeven - nu ga je dus moeten vertellen dat hij naar die usb moet gaan:

 

> Zet de laptop helemaal uit - niet in hybernate of slaapstand dus !  (uitzetten dus via Windowsknop re klikken, afsluiten of afmelden en zo verder.)

 

> Steek de rescue usb in de laptop.

 

> Reboot (herstart) de laptop en bij het eerste (zwarte) scherm tokkel je een aantal keren op de Del-knop (geen gevaar dat je iets fout doet, druk er maar enkele keren op dus)

 

    Zo kom je op het aanmeldingsscherm van de bios:

 

Daar heb je verschillende 'tabbladen', oa eentje met Boot.

 

                                    5a72d2d6d93d4_smbios1.jpg.ba4bce861728e73052325c003d6f1282.jpg

 

> klik op dat tabblad en je komt hier uit:

 

                                    5a72d3352de57_smbios3.jpg.0f76a87865502ded248ed9d49da849f4.jpg

Klik daar het bovenste aan - mogelijk erop dubbelklkken (merk dat je steeds de commando's voor Opslaan en sluiten èn voor Exit (opslaan zonder sluiten) rechts blijft zien

en dan krijg je 'iets als ' dit scherm:

 

                                  5a72d3b27e6f6_smbios4.jpg.ccb26abc85773167ef0bf29bfb9ce552.jpg

 

Waarom zeg ik 'iets als' ? Omdat dit per computer verschilt.

 

In dit voorbeeld is de CD-rom als eerste opstartmedium aangegeven, ik vermoed dat bij jou de harde schijf bovenaan zal staan.

Hoe dan ook: bij een van die aangegeven zaken zal dan je usb-stick staan.

 

Hoe krijg je die bovenaan?

Klik erop (selecteer hem) en met (zie uitleg in het rechterscherm) + of - ga je hem bovenaan zetten.

 

Staat die goed, dan verlaat je de bios met Save and exit. Wellicht wordt nog een bevestiging gevraagd.

 

Je systeem gaat dan terug  opstarten en bij het starten krijg je de vraag: druk op een toets als je wil opstarten van je usb (of zo iets in die aard) - en dan druk je op een of andere toets (speelt geen rol welke het is)

 

Nog enkele PS'-sen:

 

* maak eventueel een afdruk van deze info, dan kan je hem op dat moment bekijken

* Nadien moet je in de bios de bootvolgorde terug zetten zoals hij in het begin stond  (maak er eventueel een foto van vooraf)

* De voorbeeldplaatjes verschillen van bios tot bios - ik denk (herhaal: denk) dat ik de juiste voor een sm-bios gevonden heb ?  (bij twijfel dus afbreken met esc )

* Na het opstarten vanaf de stick, gaat je systeem eerst een aantal dingen van die stick in je systeem laden (vraagt even tijd) maar dan krijg je uiteindelijk een scherm van EaseUS waarin je kan aangeven wèlke backup je wil terugzetten en daarna de vraag wààr hem wil gezet hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Graag gedaan, Terrin, maar 'k zou in jouw geval zeker spelen en die bios al eens induiken (die usb hoef je er nu nog niet voor te hebben) en te kijken of je raakt tot het wijzigen van de boot priority (bootvolgorde) - proberen, kijken hoever je komt en komt je tot het einde: exit zonder saven, kom je ergens op een probleem of vraag: fotootje maken, weer exit zonder te saven en je vraag posten.

 

Nu: je ziet zelf maar hé  (en bedenk: als jij een àndere bios dan je zoon hebt, verloopt het ook zo, alleen zijn de schermen en termen mogelijk anders bij jouw bios.

Link naar reactie
Delen op andere sites


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.