Ga naar inhoud

XCOPIE commando's


pol55

Aanbevolen berichten

 

@echo off
xcopy C:\Users\Administrator\Desktop\*.* E:\ReserveDesktop /c /d /e /h /i /k /q /r /s /x /y
 
 
 
 
@ECHO De bestanden zijn gekopieerd naar de externe harde schijf Seagate Expansion Portable Drive
START NOTEPAD.EXE log.txt
exit
.0+
Ik maak een volledige copie van mijn desktop naar de externe harde schijf E:.
Alle nieuwe "items" die ik toevoeg of verander op mijn desktop worden gecopieerd, zodanig dat ik bij nood die kan recupereren. Dit werkt goed  behalve voor items die ik verwijderd op mijn desktop....die worden NIET automatisch op E: verwijderd bij de uitvoering naar de ReserveDesktop. Dus er zou een mogelijkheid bij moeten komen "copier alles wat verandert is EN verwijder op de E: wat niet meer op de desktop staat.

 

aangepast door Passer
Link naar reactie
Delen op andere sites

Pol55,

 

'k heb toch maar - veilig spelen - je bat uit je post gehaald omdat een voor mij onbekende bat ook nog wat méér kan bevatten dan alleen de zichtbare commando's.

 

Ik vermoed dat je ter goeder trouw bent, maar zolang ik daar geen 100% zeker van ben speel ik dus liever veilig

 

Maar even ter zake: euh... wat staat die post hier te doen (als nieuw topic)?

Ik vermoed dat het een antwoord is op een ander topic - en in dat geval: post dan gewoon je antwoord dààr maar (en dan met de bat - dan merken we wel dat alles OK is)

 

Passer

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Passer,

 

Ik wil gewoon ALLES wat op mijn bureaublad staat EENMALIG volledig copieren naar mijn harde schijf.(duurt lang, want er staan veel foto's en video's (80 gb) van mijn kinderen en kleinkinderen in een map-FOTO's. En daarna ALLEEN de foto's die erbij komen (dus weer niet ALLES, want dit is dan niet meer nodig)

Dat werkt nu prima. Als ik daarna een map verwijder op her bureaublad en ik copier weer naar E:  blijf die verwijderde map in E: staan en wordt ze niet gewist (dus geen exacte copie op E: van mijn bureaublad)

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 minuten geleden, pol55 zei:

Ik wil gewoon ALLES wat op mijn bureaublad staat EENMALIG volledig copieren naar mijn harde schijf.(duurt lang, want er staan veel foto's en video's (80 gb) van mijn kinderen en kleinkinderen in een map-FOTO's. En daarna ALLEEN de foto's die erbij komen (dus weer niet ALLES, want dit is dan niet meer nodig)

HIervoor bestaan goede, ook freeware programma's voor - je hoeft die dus niet zelf te gaan maken

 

16 minuten geleden, pol55 zei:

Als ik daarna een map verwijder op her bureaublad en ik copier weer naar E:  blijf die verwijderde map in E: staan en wordt ze niet gewist (dus geen exacte copie op E: van mijn bureaublad)

Kijk, dit snap ik niet goed:

Je bewaart een boel foto's (80 Gig) op je bureaublad en je wil die op je E

Drie vragen:

1.  waarom zet jij je foto's eerst op je bureaublad? Je kan ze toch gewoon direct op je E zetten (dan sla je toch een stap over?)

2. je wil die foto's dus op (een map van) je E bewaren?  euh... heb je die alleen op je E staan dan? (want dàt is gevaarlijk als je E gaat crashen)

    Enne: die E: is dat een andere partitie of een andere schijf?

3. Wat kwam die bat er nu bij te doen? (want daar stond geen vraag bij toch?)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik meen uit het verhaal van pol55 te begrijpen dat hij erg veel bestanden (waaronder veel foto's) op zijn bureaublad heeft staan en dat hij daarvan een kopie op zijn E: schijf wil hebben.

De E: schijf is zijn externe harde schijf.

Wanneer er nieuwe bestanden op zijn bureaublad bijkomen, moeten die ook naar de externe harde schijf gekopieerd worden.

Wanneer hij bestanden verwijderd van zijn bureaublad, dan moeten die ook verdwijnen van zijn externe harde schijf.

 

Om dat allemaal mogelijk te maken wil hij een bat(ch) bestand maken.

Als hij het leuk vindt om zelf zo'n bat bestand te maken, dan moet hij daar vooral mee doorgaan. Zelf ben ik wat aan de luie kant. Ik zou daar een gratis synchronisatieprogramma voor gebruiken. Dat stel je één keer in, en dat doet dat programma het voortaan voor jou.

Een voorbeeld van zo'n gratis synchronisatieprogramma is FreeFileSync. Hier te downloaden: https://www.freefilesync.org/

En hier een (wat oudere) handleiding voor dat programma: https://computertotaal.nl/artikelen/apps-software/workshop-mappen-en-bestanden-synchroniseren-25465/

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, porrelaar zei:

dat hij daarvan een kopie op zijn E: schijf wil hebben

Dacht ik eerst ook, maar wat dan met dit:

 

33 minuten geleden, pol55 zei:

blijft die verwijderde map in E: staan en wordt ze niet gewist

daarmee dacht ik: hij wil het gewoon verplaatsen... ?

 

Want als het kopieren is: dan moet het zeker naar een andere schijf (en niet partitie dus - vandaar mijn vraag daarnet

4 minuten geleden, porrelaar zei:

Wanneer er nieuwe bestanden op zijn bureaublad bijkomen, moeten die ook naar de externe harde schijf gekopieerd worden.

Wanneer hij bestanden verwijderd van zijn bureaublad, dan moeten die ook verdwijnen van zijn externe harde schijf.

da's ook een mogelijkheid (wat hij bedoelt)

en dan is synchroniseren de oplossing natuurlijk

6 minuten geleden, porrelaar zei:

Ik zou daar een gratis synchronisatieprogramma voor gebruiken

ikke dus ook  (en ik werk met Syncbackfree)

 

Even wachten op TS om het te zien van de vork en de steel?  ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Passer,

Drie vragen:

1.  waarom zet jij je foto's eerst op je bureaublad? Je kan ze toch gewoon direct op je E zetten (dan sla je toch een stap over?)

2. je wil die foto's dus op (een map van) je E bewaren?  euh... heb je die alleen op je E staan dan? (want dàt is gevaarlijk als je E gaat crashen)

    Enne: die E: is dat een andere partitie of een andere schijf?

3. Wat kwam die bat er nu bij te doen? (want daar stond geen vraag bij toch?)

Antwoord:

1/2: E: is een externe HD, die dient om in geval van een defecte laptop mijn bestanden te kunnen recupereren.

3. Aan die bat ontbreek een "letter" om tegelijkertijd een copie van mijn laptop naar E: te copieren en impessant de overbodig geworden bestanden/mappen op E: te verwijderen.

 

vg, Pol

 

  

Link naar reactie
Delen op andere sites

xcopy is een kopieercommando met een aantal (kopieer)instellingen. tot die instellingen behoort geen commando om te synchroniseren / verwijderen. da's ook geen kopieer-actie.

bij mijn weten kent dos ook geen synchronisatie-opdrachten.

 

maar afgezien daarvan (wellicht is dat persoonlijk): ik maak al sedert w95 mijn backups met een enkel xcopyregeltje in een batbestand.

dat 'verwijderde items' op de backup blijven staan is me al menig keer goed van pas gekomen, en nog onlangs meldde me een 'klantje' die ook zo'n batchbestand van me gebruikt, iets dergelijks....

  

Link naar reactie
Delen op andere sites

aan Porrelaar,

 

Een voorbeeld van zo'n gratis synchronisatieprogramma is FreeFileSync. Hier te downloaden: https://www.freefilesync.org/

En hier een (wat oudere) handleiding voor dat programma: https://computertotaal.nl/artikelen/apps-software/workshop-mappen-en-bestanden-synchroniseren-25465/

 

Bedankt voor uw suggestie ....maar dat is geen "spek voor mijne bek"

 

vg,

Pol

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.