Ga naar inhoud

Zeer traag


francist

Aanbevolen berichten

Het was me eerder al opgevallen dat het geheugengebruik steeds zeer hoog lag. Ik dacht het eventueel te kunnen toeschrijven aan ongewenste processen. Daarom heb ik Farbar ingezet.

Ik heb echter uit het oog verloren dat er, zoals Abbs opmerkt, iets niet klopt met het beschikbaar geheugen. Dat zou 4096 MB moeten zijn en blijkbaar "werkt" er slechts ongeveer 2800 MB.

Voor dit laatste geeft de eerste speccy log 2750 MB aan en de Addition log 2814 MB. Die verschillen zijn ook al vreemd.

 

Ik stel dan voor dat je het geheugen eens op gebreken test met Memtest86+ .

Alle informatie hierover vind je in deze handleiding.

 

Hou er rekening mee dat dit zeeeeeeeeeer lang kan duren. We spreken dan niet over enkele uren maar heel veel langer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 41
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

22 minuten geleden, droske zei:

Ik heb echter uit het oog verloren dat er, zoals Abbs opmerkt, iets niet klopt met het beschikbaar geheugen. Dat zou 4096 MB moeten zijn en blijkbaar "werkt" er slechts ongeveer 2800 MB.

Voor dit laatste geeft de eerste speccy log 2750 MB aan en de Addition log 2814 MB. Die verschillen zijn ook al vreemd.

Ik vind dat niet vreemd. Er zit weliswaar 4 GB werkgeheugen in, maar het besturingssysteem is Windows 10 Pro 32 bit. Een 32 bit Windows 10 kan, naar ik gelezen dacht te hebben, slechts 3,25 GB werkgeheugen adresseren (gebruiken). Of, wat anderen zeggen: van die 4 GB wordt een gedeelte voor de aansturing van de hardware gereserveerd. Van de gemonteerde 4 GB aan werkgeheugen zal dus 0,75 GB nooit gebruikt kunnen worden voor de normale taken waarvoor je werkgeheugen gebruikt.

Ik zie precies hetzelfde op een van mijn computers die ook draait op Windows 10 Pro 32-bit, met 4 GB gemonteerd werkgeheugen. Ook op die computer staat in Speccy achter Fysiek totaal: 3,25 GB.

 

Daarnaast zit er in de computer van francist geen grafische kaart met eigen geheugen, maar een onboard grafische chip (de Radeon HD 3200 Graphics); deze onboard chip heeft geen eigen werkgeheugen, maar kan tot 512 MB van het geïnstalleerde werkgeheugen pakken.

En dan nu het rekensommetje: 3,25 GB minus (maximaal) 512 MB = 2,75 GB. En die nog bruikbare hoeveelheid stond in het Speccy rapport van francist: "Total Physical    2.75 GB".

Het sommetje lijkt dus te kloppen.

 

Maar als jullie, droske en abbs, menen dat mijn berekening van het beschikbare werkgeheugen onzin is, dat staat het jullie natuurlijk vrij om deze reactie in de prullenbak te mikken. Ik geef mijn mening graag op voor een betere.

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 minuten geleden, porrelaar zei:

Ik vind dat niet vreemd. Er zit weliswaar 4 GB werkgeheugen in, maar het besturingssysteem is Windows 10 Pro 32 bit. Een 32 bit Windows 10 kan, naar ik gelezen dacht te hebben, slechts 3,25 GB werkgeheugen adresseren (gebruiken). Of, wat anderen zeggen: van die 4 GB wordt een gedeelte voor de aansturing van de hardware gereserveerd. Van de gemonteerde 4 GB aan werkgeheugen zal dus 0,75 GB nooit gebruikt kunnen worden voor de normale taken waarvoor je werkgeheugen gebruikt.

Ik zie precies hetzelfde op een van mijn computers die ook draait op Windows 10 Pro 32-bit, met 4 GB gemonteerd werkgeheugen. Ook op die computer staat in Speccy achter Fysiek totaal: 3,25 GB.

Dat klopt.

 

14 minuten geleden, porrelaar zei:

Daarnaast zit er in de computer van francist geen grafische kaart met eigen geheugen, maar een onboard grafische chip (de Radeon HD 3200 Graphics); deze onboard chip heeft geen eigen werkgeheugen, maar kan tot 512 MB van het geïnstalleerde werkgeheugen pakken.

En dan nu het rekensommetje: 3,25 GB minus (maximaal) 512 MB = 2,75 GB. En die nog bruikbare hoeveelheid stond in het Speccy rapport van francist: "Total Physical    2.75 GB".

Het sommetje lijkt dus te kloppen.

Hier heb ik niet aan gedacht.

 

Bedankt dat je er ons aan herinnert. :top:

 

@francist

 

Die geheugentest heeft dan ook geen zin. Niet uitvoeren dus.

Ik kom vanavond nog terug met een post.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Best dat dit niet hoeft te gebeuren, want zo ontdekte ik nog een probleem,... het is al heel lang geleden dat ik nog een CD of DVD moest branden, maar nu je er om vroeg... ik vind de dvd speler niet meer terug op mijn computer. Ik kan zonder problemen de dvd speler/brander open en dicht doen (mechanisch) maar ik vind de letter van de dvd speler (E of F of...?)niet meer terug in de verkenner!

 

is hij stuk, of is dit ook ergens onderweg softwarematig uitgeschakeld?

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 minuten geleden, francist zei:

ik vind de letter van de dvd speler (E of F of...?)niet meer terug in de verkenner!

Waar precies kijk je in de Verkenner? De Verkenner heeft 2 gedeeltes:

1. Aan de linkerkant zie je een smalle kolom. Dat is de navigatiebalk. Je ziet daar Bureaublad, Downloads, Deze pc enzovoort. De cd speler zal alleen getoond worden in die navigatiebalk wanneer er een cd of dvd in de speler zit die door Windows wordt herkend. Zit er geen cd in de speler, dan zul je het cd-station niet zien in de navigatiebalk.

2. Het grote rechter paneel. Klik in de linker kolom (= de navigatiebalk) op Deze pc. Daarna  hoor je in het rechter paneel je dvd-station te zien. Mét schijfletter. Klopt dat? Of zie je dan nog steeds geen dvd-station?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas niet. Een 32-bit systeem kan slechts 3,25 adresseren (zie post van porrelaar). Daar gebruikt de onboard videochip een deel. Een veel te groot wordt door het systeem gebruikt. Er rest dan slechts die povere 4027 MB, wat uiteraard veel te weinig is.

Alles in acht genomen ben ik van mening dat zich een schone installatie van Windows 10 Pro 32-bit opdringt. Dat zal alle problemen oplossen. Want problemen zijn er zat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

40 minuten geleden, porrelaar zei:

Waar precies kijk je in de Verkenner? De Verkenner heeft 2 gedeeltes:

1. Aan de linkerkant zie je een smalle kolom. Dat is de navigatiebalk. Je ziet daar Bureaublad, Downloads, Deze pc enzovoort. De cd speler zal alleen getoond worden in die navigatiebalk wanneer er een cd of dvd in de speler zit die door Windows wordt herkend. Zit er geen cd in de speler, dan zul je het cd-station niet zien in de navigatiebalk.

2. Het grote rechter paneel. Klik in de linker kolom (= de navigatiebalk) op Deze pc. Daarna  hoor je in het rechter paneel je dvd-station te zien. Mét schijfletter. Klopt dat? Of zie je dan nog steeds geen dvd-station?

 

vind in geen van beide de letter terug

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, droske zei:

Helaas niet. Een 32-bit systeem kan slechts 3,25 adresseren (zie post van porrelaar). Daar gebruikt de onboard videochip een deel. Een veel te groot wordt door het systeem gebruikt. Er rest dan slechts die povere 4027 MB, wat uiteraard veel te weinig is.

Alles in acht genomen ben ik van mening dat zich een schone installatie van Windows 10 Pro 32-bit opdringt. Dat zal alle problemen oplossen. Want problemen zijn er zat.

En wat houdt dat in? Dat betekend dan waarschijnlijk dat ik ook alle andere programma's opnieuw moet installeren... een hele karwei dus... of bestaat er een andere manier?

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 minuten geleden, abbs zei:

Beschikbaar fysiek RAM-geheugen: 427.06 MB <== deze waarde vind ik aan de lagenkant kan die niet opgehoogd worden?

Dat is inderdaad aan de lage kant, maar het zou kunnen dat francist op dat moment meerdere programma's geopend had en in zijn browser ook meerdere tabbladen.

Ik heb het even gecheckt op mijn Windows 10 32-bit pc met 4 GB werkgeheugen:

Met alleen Speccy en Firefox (3 tabbladen) geopend was er bij mij nog 1,53 GB beschikbaar. Toen ik in de browser wat extra tabbladen opende en ook nog wat andere programma's opende, had ik nog maar 875 MB beschikbaar fysiek RAM geheugen over. Bij francist moet er dan ook nog de 512 MB voor de grafische chip vanaf getrokken worden. Wanneer hij dezelfde programma's en websites geopend zou hebben als ik, zou hij nog maar 875 - 512 = 363 MB overhouden. Als je het zo bekijkt dan valt die 427 beschikbaar fysiek werkgeheugen nog mee bij francist. :xd:

 

Bij mij zou een herinstallatie van Windows niet helpen. Ik zou er niet meer werkgeheugen door krijgen, of ik zou al moeten kiezen voor een 64-bits versie van Windows 10, maar dat zal geen groot verschil opleveren. Meer dan 4 GB werkgeheugen kan er niet in mijn pc. Ik ben helemaal tevreden hoe mijn 10 jaar oude Dell het nog doet met Windows 10.

 

Omdat francist ook andere problemen heeft, zoals een niet meer zichtbaar cd-station, zou bij hem een nieuwe/verse installatie hopelijk wel die problemen oplossen.

Het opnieuw installeren van alle programma's kan inderdaad een flinke klus zijn, zeker wanneer je nu veel programma's zelf op die computer geïnstalleerd hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.