Ga naar inhoud

Vob-bestand (1Gb) geeft problemen


Passer

Aanbevolen berichten

Klopt inderdaad dat er telkens een aantal even grote (ongeveer 1 GB) vob-bestanden zijn en een laatste kleinere. :)

 

Ik heb hier enkele testjes gedaan met verscheidene DVD's en daaruit blijkt dat VLC (versie 3.0.1) niet meer zo goed werkt als vroeger: Niet alle vob's kunnen (afzonderlijk) geopend worden. Sommige DVD's kunnen zelfs helemaal NIET afgespeeld worden.

 

Wat die klank betreft: Ik heb een volledige film (87 min) geconverteerd naar MP4: perfect beeld, maar na ongeveer 44 min wordt het geluid niet meer weergegeven, hoewel de golfvorm nog te zien is in videobewerker (Cyberlink Power Director)...

 

Die beeldvervorming heeft volgens mij te maken met de aspectverhouding (16:9 breedbeeld, tegenover 4:3 vroeger - in VLC kan de weergave gewijzigd worden: Menu video -> beeldverhouding). Misschien kan VSDC niet overweg met de gebruikte codec.

 

Dus VLC voldoet niet in dit geval.

 

Misschien eens proberen de vob's te converteren met https://handbrake.fr/features.php (klik bovenaan op downloads)

 

Ik ken dit niet, maar via google lees ik toch positieve commentaren.

 

aangepast door nokiaprox
Link naar reactie
Delen op andere sites

OK, net getest: Handbrake concerteert het prima tot een mp4 van iets meer dan 30 minuten - prima dus.  (op een 4-tal minuutjes geconverteerd)

Ook ok: roep ik de mp4 op in VSDC dan wordt hij met correct formaat getoond.

Ik ben dus al een heel eind verder!

 

Alleen valt het geluid nog weg rond die 8 min, wat me weer doet denken: zou het vob-bestand misschien brak zijn.

 

Hiertegenover staat dat:  ik al vroeg van het bestand opnieuw door te sturen en ook met dit tweede (dubbel)bestand gebeurt het ook nog - maar als de archiefverantwoordelijke het bij hem (in WMP) afspeelt, heeft hij wel doorlopend geluid.

Toch eigenaardig dat het alleen wegvalt bij één van de drie vob's ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijne (regenachtige) Pasen!

 

1 uur geleden, Passer zei:

Alleen valt het geluid nog weg rond die 8 min

Dat doet toch denken aan een corrupt bestand.

 

a. Kan jij de film afspelen mét klank in WMP ?

 

b. Probeer eens de volledige film te converteren: selecteer de map VIDEO_TS (met alle vob-, ifo-, bup-bestanden) als Source in handbrake. Voor zover ik het begrepen heb zou handbrake die film moeten herkennen...

 

Een beetje uitleg (met filmpje): http://www.tvjoost.nl/een-dvd-rippen-met-handbrake

 

aangepast door nokiaprox
Link naar reactie
Delen op andere sites

Samengevat:

 

in Handbrake:

  • Neem ik de eerste vob en laat ik die converteren dan krijg ik een mp4 van een 30 minuten, alleen valt het geluid weg na 8 minuten (vertrokken van 'open a single file'
  • Vertrek ik van Folder (open a folder...) en klik ik de folder VIDEO_TS aan en laat ik converteren dan .... krijg ik een mp4 van slechts 8 minuten ! (dus, waar het geluid wegvalt stopt blijkbaar de conversie

In Windows Media Player

      Ik klik in verkenner rechts op het eerste vob-bestand, kies voor afspelen met en geef WMP aan. Gevolg: WMP opent zich en ik krijg alleen dit te zien:

image.png.f0607403a5f729349847eacd7c1ddb26.png Klikken op het afspeelknopje levert niks op

(doe ik iets fout? want ik ken WMP helemaal niet - hoe speel je vanuit dat scherm trouwens iets af ??)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oeps, stomme opmerking van mij  :blush:: Microsoft heeft beslist dat je in W10 geen DVD's meer kan afspelen. Vergeet WMP dus maar (ik werk nog altijd met de goede oude W7).

 

Ik twijfel toch aan de integriteit van die eerste vob. Als verscheidene programma's moeilijk doen op dezelfde plaats in het bestand kan dat geen toeval zijn...

 

Heb je al eens geprobeerd om de tweede vob te importeren in VSDC ? Als dàt lukt, zit er zeker een fout in de eerste.

 

Als je in Handbrake vertrekt van de map VIDEO_TS, zie je dan bij title de juiste lengte (ongeveer anderhalf uur) ?

 

5ac1019e48d4c-settings1.png

 

Nog een woorje uitleg: https://www.binaries4all.nl/handbrake/usage.php

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, nokiaprox zei:

Heb je al eens geprobeerd om de tweede vob te importeren in VSDC ? Als dàt lukt, zit er zeker een fout in de eerste.

Goed idee en net geprobeerd en... hij opent gewoon in VSDC !

 

1 uur geleden, nokiaprox zei:

ls je in Handbrake vertrekt van de map VIDEO_TS, zie je dan bij title de juiste lengte (ongeveer anderhalf uur) ?

image.png.cffbaa887bb1847e40f5b006337d9f21.png  dus hij kan hem maar (goed) lezen tot 8.32 !

 

'k denk dat we mogen besluiten dat dat eerste deel brak is... :( 

 

Mogelijk is het enigste om hem op computer te krijgen dan nog: hem gewoon afspelen en ondertussen op computer opnemen. Alleen hebben ze daar mogelijk niet het goede programma voor èn de film is al een 50 jaar oud...

Enfin, 'k weet dus meer.

 

Dank je Nokiaprox voor je hulp ! :top:

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog één opmerking. Ik denk dat het niet belangrijk is, maar je weet nooit: Ik zie dat je de bestanden ondergebracht hebt in de map VIDEOTS. Dit hoort eigenlijk VIDEO_TS te zijn (Mét underscore !).

 

Maar er is toch iets mis met dat bestand. Misschien kan je het van de archiefverantwoordelijke nog eens doorgestuurd krijgen langs een andere weg ? Als de film bij hem correct afgespeeld wordt, staat het wel degelijk goed op zijn computer . (Ofwel heeft hij niet op het geluid gelet bij het afspelen?)

 

 

aangepast door nokiaprox
tikfout
Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.