Ga naar inhoud

Vob-bestand (1Gb) geeft problemen


Passer

Aanbevolen berichten

Een organisatie had een oude filmp op 'computer' gezet / laten zetten.

Het is een fim van anderhalf uur en er zijn 3 of 4 vob-bestanden van.

 

Het eerste deel is mij toegestuurd en liefst zou ik al die bestanden tot één enkel bestand samenbrengen (vraag 1 al: converteren tot mp4 of ts of ... ???)

 

Dat eerste deel is dus 1 Gig groot - ik heb een pro-versie van VSDC-videobewerker, maar laad ik het daar in, dan krijg ik een foutmelding - ik vermoed dat het met de grootte van het bestand te maken heeft.

Dus hiermee kan ik het niet gaan omzetten.

 

Mogelijk zitten er fouten in?  >> want ik kan het afspelen met VLC, maar die geeft aan dat het een film is van ... maar een tiental minuten (wat niet kan voor zo'n groot bestand - klopt?)

 

Kan iemand raad geven?

Link naar reactie
Delen op andere sites

OK, Moiva is mogelijk een oplossing - kan ik uitproberen.

 

Maar

1. 'k zou graag heel het ding tot één bestand krijgen

2. iemand die weet wat voor extensie ik best zou gebruiken om naar te laten omzetten?  ('t is voor een archief bedoeld, moet dus later ook nog gelezen kunnen worden)

 

(enne: dank je Stegisoft )

 

edit: al geprobeerd, maar (tja, niet gekocht natuurlijk) ik krijg al direct maar deze éne gratis optie: 

image.png.e14515173cd5770a7c58ac990553e069.png

 

en dus probeerde ik het maar mèt watermerk.

 

REsultaat: een goede mp4, van ong 23 minuten. Wel dus met watermerk.

 

(het prog zegt van razendsnel te converteren en het is nog waar ook: 1 gig naar 250 mb op nog geen 2 minuten !)

 

 

aangepast door Passer
Link naar reactie
Delen op andere sites

Converteren kan met VLC (hoewel het daar niet specifiek voor bedoeld is):

  • Open VLC media player
  • Ga naar Media -> Meerdere bestanden openen...
  • Klik in het nieuwe dialoogvenster in het tabblad Bestand op de knop "+ Toevoegen..." en blader naar het .VOB-bestand
  • Klik op het neerwaarts pijltje naast de knop "Afspelen" (rechts onderaan) en klik op "converteren" : er opent een nieuw dialoogvenster.
  • Selecteer onder Profiel : "Video - H.264 +MP3 (MP4)" (eventueel kan je ook andere formaten uittesten en de resultaten achteraf controleren op kwaliteit/bestandgrootte)
  • In dat dialoogvenster onderaan bij "Doelbestand" : blader naar een opslaglocatie en geef een naam voor het geconverteerde bestand.
  • Klik "Start" en wacht het resultaat af... (en het gaat ook tamelijk vlug)

 

Of je met VLC ook bestanden kan samenvoegen weet ik niet.

 

Opm.: Windows Media Player lijkt wel moeite te hebben om zo'n geconverteerd bestand af te spelen. Andere video-software die op mijn PC staat geeft geen problemen.

aangepast door nokiaprox
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je Nokiaprox voor deze info - maar 'k begin te denken dat er aan het bestand iets mankeert:

 

a. in VSDC wordt het filmpje ingeladen, maar telkens valt na een aantal seconden VSDC gewoon weg. Alsof ik op het kruisje drukte

 

b. Omzetting in VLC lukt prima (je uitleg ga ik bij houden) - maar ... het opgeslagen stuk is maar 12 minuten lang tegenover het omgezette filmpje in Moiva (dat dus ong 23 min lang is)

    Komt er nog bij dat VLC ook last heeft met de 'duur-aanduiding' : het filmpje zou 11.17.18 lang zijn - 11 uur dus ... ? ? - en er zo nog dingen van die tijdsaanduiding die niet kloppen...

   

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, Passer zei:

Een organisatie had een oude filmp op 'computer' gezet / laten zetten.

Het is een fim van anderhalf uur en er zijn 3 of 4 vob-bestanden van.

Die film zal waarschijnlijk in DVD-formaat geleverd/op de PC gezet zijn.

Dit betekent dat er een map (VIDEO_TS) moet zijn met daarin naast de .VOB-bestanden ook .IFO- en .BUP-bestanden.

voorbeeld van de inhoud van zo'n map:

5abbb1a884a5e-Video_TS.PNG

De VOB.-bestanden bevatten de eigenlijke audio/video, .IFO(info)-bestanden bevatten informatie over bv. hoofdstukken, afspeelvolgorde van bestanden, tijdsduur, aantal audiokanalen ..., de .BUP-bestanden zijn backups van de .IFO-bestanden.

 

4 uren geleden, Passer zei:

maar 'k begin te denken dat er aan het bestand iets mankeert

(Een afzonderlijk .VOB-bestand kan je afspelen met VLC, maar daar zou eigenlijk wel de juiste tijd moeten aangegeven worden :hmmmm: - misschien heeft VLC toch problemen met de gebruikte codec?)

 

Om je hele film in één (.mp4-)bestand samen te voegen moet je dus àl die bestanden hebben (met de originele namen) - dat zou je dus eens moeten proberen.

 

En dat kan met VLC:

 

  • Maak op je PC een map VIDEO_TS en zet daarin alle .VOB-, .IFO-, .BUP-bestanden
  • Open VLC en ga naar Media -> Converteren/opslaan...
  • Ga in het dialoogvenster naar het tabblad 'Schijf' en klik op de knop "Bladeren...", navigeer naar de map VIDEO_TS die je aangemaakt hebt en klik op "Map Selecteren"
  • Ga dan verder zoals eerder beschreven: Converteren (rechtsonder) ...

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, zo'n bijkomende bestanden ontdekte ik een paar jaar geleden ook op een dvd en 'k vroeg me af waarom die andere er dus op stonden, 'k wilde het je nog vragen maar je bent me voor. :)

 

En dat laatste ga ik nog proberen, maar 'k heb voorlopig nog alleen maar dat ene vob-tje binnen, 'k zal de verantwoordelijke vragen me ook de rest door te sturen en dan probeer ik je suggestie uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

'k ben al wat verder, 'k heb alle bestanden binnen en kom weer rare dingen tegen:

 

info: de volledige film bestaat uit 3 vob-bestanden van elk 1 Gig groot - plus 2 bup- en twee ifo-bestanden

 

a. Bij de de archiefverantwoordelijke speelt de video (in WMP) speelt goed af -  de klank van het eerste deel valt niet uit na 8 minuten, en de ganse film wordt gewoon in één stuk afgespeeld.

 

   Bij mij: In VLC: ik kan alle drie bestanden (stuk voor stuk) afspelen en alleen het eerste verliest zijn geluid na 8 minuten, de andere twee houden hun geluid tijdens het hele afspelen.

 

b. ook eigenaardig: als ik die vob's omzet naar mp4's en ze laat afspelen (in VLC) heb ik goed beeld. Roep ik ze echter op in mijn videobewerker (VSDC), dan is het beeld vervormd:

 

image.png.d059b7b91662563fa5fd1d01874e7691.png   Kan jij dit volgen?

(ik kan de stukken ermee aan mekaar zetten, maar het beeld blijft vervormd. Roep ik een andere mp4 op, dan geeft die in VSDC wèl een goede verhouding...)

 

 

 

 

 

Op 28-3-2018 om 18:20, nokiaprox zei:

Dit betekent dat er een map (VIDEO_TS) moet zijn

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik dacht: er gaat dat toch niemand vragen zeker ? e076.gif

5 uren geleden, stegisoft zei:

Dat moet wel toevallig zijn: juist 3 vob 1 GB

Meestal is dat 3 vob 1 GB plus nog een kleine

Ja, dat klopt: er is nog een 4de bestandje van een 200 mb dat ik gewoon even niet meetelde...

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.