Ga naar inhoud

16-mm archieffilm overzetten naar computer + VOB's > MP4


Passer

Aanbevolen berichten

3 uren geleden, Passer zei:

dus je zat hiermee blijkbaar helemaal goed !

Oef! Heb ik eventjes geluk gehad, zeg :lol:

Als je die film krijgt, zou je (of iemand anders) die best eens volledig bekijken. Voor een paar honderd euro mag het resultaat wel perfect zijn!

 

3 uren geleden, Passer zei:

't zijn tenslotte archieffilms

Inderdaad niet te veel tijd insteken. Als er iets van gebruikt zal worden, zal het waarschijnlijk toch maar een kort fragmentje of een quote zijn en dan kan die later nog altijd gecorrigeerd worden.

 

En nu maar filmpjes kijken! Veel plezier.

aangepast door nokiaprox
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hopsasa, daar gaan we: weer een ander vraagje:

 

een film van ... 1947, 4 vob's -

 

als ik het geluidsspoor laat zien, krijg ik dit: image.png.513116064b8275e679611558f5918f46.png

 

speel ik hem af met VLC of met de preview van VLDC, dan hoor ik geen geluid.

 

Kan dat kloppen ?

 

edit: 'k denk dat ik weer met zo'n film zit die dingen mist / een beschadige/onvolledige VOB heeft:

 

laat ik in VLC het tweede fragment afspelen, dan is het zogezegd maar 1 seconde lang, links geeft de blauwe balk aan dat hij al aan seconde 15 zit,

terwijl - als ik de cursor wat verder zet (witte indicadortje ongeveer in het midden - ik daar nog maar aan ... seconde 0.00 zou zitten.

Nochtans speelt het stuk veel meer af dan een aantal seconden...

 

image.thumb.png.10c61d7ee9f8e2a304c43739c6db8632.pngAndere media invoegen

 

grrrr...

 

aangepast door Passer
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij het eerste deel van je uitleg zou ik denken dat de juiste audio-codec ontbreekt op je systeem.


Wat vertelt MediaInfo over de gebruikte audio-codec?

 

Bij het tweede beeldje lijkt het er inderdaad op dat deze 2de vob corrupt is. Kan je de andere drie delen afzonderlijk wél volledig afspelen met VLC (zonder klank, maar met de juiste tijdsaanduiding)?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanvulling bij het vorige (te laat om nog te wijzigen):

 

Wat mij wél zeer onwaarschijnlijk lijkt, is dat de klank in 1947 in stereo zou opgenomen zijn (op het eerste beeldje: 2 verschillende golfvormen: bovenste = linker-, onderste = rechterkanaal) :hmmmm:

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, nokiaprox zei:

Bij het eerste deel van je uitleg zou ik denken dat de juiste audio-codec ontbreekt op je systeem.

zou kunnen, want meestal staat er naast een Video-map ook een Audio-map in , maar die ontbreekt in dit geval.

Wat ik trouwens begin te denken: zou het hier niet om een 'stomme film' gaan - gezien de aanmaakdatum van de film ? ?

(maar waar VSDC dat dubbel spoor haalt is me ook een raadsel - 'k vroeg me al af of (omdat het om een tamelijk regelmatig spoor gaat) het niet om een zekere ruis is, die in de film zit. - maar jij kent die materie véél beter dan ik)

 

Die 2de vob gedraagt zich heel raar: als ik hem afspeel in VLC, krijg ik een heleboel fragmenten te zien. - duur: 14 minuten

Laadt ik hem in VSDC in, dan is hij  maar 14 seconden lang, ik zie dan de beginfragmenten maar het midden en einde is blijkbaar ribbedebie.

(omdat ik hem in VLC wel volledig te zien krijg, merk ik dat ik daar wèl sommige stukken kan zien, maar niet in VlCD dus)

 

Wel eigenaardig: de ene 14 seconden, de andere evenveel minuten...

 

HIj geeft nochtans in beide  14 minuten aan :  image.png.d399c9292a6436dc1e1574c8efebb516.png 

 

'k ga nog /ben wat aan het experimenteren:

 

- 'k ga eens kijken wat er via Tools gebeurt als ik hem daarmee converteer

- 'k heb ook Ashampoo Music studio 7 en dacht: 'k probeer daarmee eens het geluidspoor er af te halen en te kijken wat het geeft - maar hij mist de codecs voor VOB's  ('k heb net wel contact genomen met de helpdesk om aan die codecs te geraken. kijken wat het geeft)

 

 

nog vergeten: mediainfo over die file: image.png.4ddf384978ff2a2e72d95305f5e5d378.png

 

conversie via Tools levert ook maar 14 seconden op.

(wat ik misschien ga doen: de goeie ouwe Icecream gebruiken om (met VLC dan) het hele filmpje op te nemen en het dan aan het eerste gedeelte plakken met VSDC,

dan heb ik ook de volledige film)

 

aangepast door Passer
Link naar reactie
Delen op andere sites

Euh, het plaatje van VLC: Afspeelduur: 00:00:14 -> dat zijn 14 seconden !
Ook MediaInfo geeft een duur van 14 sec aan.
AC-3 is een moderne codec die VLC probleemloos zou moeten afspelen.

1 uur terug, Passer zei:

een zekere ruis

Denk het niet, daarvoor lijkt de golfvorm mij te onregelmatig. Maar gezien de hoogte van de golfvorm zou je toch iéts moeten horen (tenzij het om zeer hoge - onhoorbare - frequenties gaat).


Waarschijnlijk heb je hier te maken met hetzelfde probleem als in je beginpost: een corrupt bestand.


Heb je de DVD met die VOB's? Zo ja, kan je die probleemloos afspelen op een stand-alone DVD-speler + TV-toestel?

 

1 uur terug, Passer zei:

Icecream gebruiken

Je kan toch ook de 3 overige vob's, die wel afspelen, afzonderlijk converteren en aan elkaar plakken met VSDC. Dan mis je maar een stukje van de film. (Of begrijp ik hier iets verkeerd?)
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 minuten geleden, nokiaprox zei:

Euh, het plaatje van VLC: Afspeelduur: 00:00:14 -> dat zijn 14 seconden !

O ja, klopt, maar ' heb al een paar keer ondervonden dat het afspelen langer duurde dan 14 seconden en had me dus door die 14 laten misleiden om te zeggen dat het 14 min duurt.

 

wat blijkt: als ik het in VLC laat afspelen, telt VLC de tijdsduur op en... die valt stil op 14 seconden - maar: het filmpje blijft verder afspelen.

'k heb het eens een minuut laten afspelen, dan vergeleken met de hele tijdsbalk en ik denk dat het maar een minuut of drie, vier duurt.

 

er moet dus 'iets' speciaal (fout) zijn rond die 14 seconden, maar VLC kan er mee weg blijkbaar.

 

15 minuten geleden, nokiaprox zei:

AC-3 is een moderne codec die VLC probleemloos zou moeten afspelen

Waar haalt hij die dan? (toegevoegd bij het converteren van de originele film?) - nu, tot daar.

 

15 minuten geleden, nokiaprox zei:

Maar gezien de hoogte van de golfvorm zou je toch iéts moeten horen

ikke toch niks horen... (bij geen van de 4 vob's  > ja, 'k had gisteren maar gesproken van 2, maar 't zijn er eigenlijk 4: twee van een half uur, twee van ... minder lang iig - ook dus weer iets eigenaardigs)

 

'k vermoed dus ook dat er iets corrupt is - de dvd's (als die nog bestaan) heb ik niet - misschien zitten die nog ergens in het archief in Gent, maar dat weet ik niet.

 

17 minuten geleden, nokiaprox zei:

Denk het niet, daarvoor lijkt de golfvorm mij te onregelmatig.

je bedoelt: dan wel, dan (bijna) geen signaal >  dat klopt, maar als je de eerste helft op zich bekijkt lijkt er me een terugkerend patroon te zijn - idem bij de tweede helft (al is het patroon daar anders dan bij de eerste helft)

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Passer zei:

Waar haalt hij die dan?

Heel veel codecs zitten 'ingebakken' in VLC. Er is dus niets extra nodig om die bestanden af te spelen. De volledige lijst van codecs die wel of niet werken: https://wiki.videolan.org/VLC_Features_Formats/ . Daar staat audio-codec AC-3 erbij als ondersteund.

 

1 uur geleden, Passer zei:

dan wel, dan (bijna) geen signaal

Een voorbeeldje van het visueel verschil tussen ruis en 'normale' audio (uit een ander programma):

 

5b3dff2ad7acc-___ruis2.PNG

 

In VSDC zie je enkel de toppen van de golf als zwart lijntje. Eerste 3 sec: ruis, de rest gesproken tekst. Bij ruis zie je dus een praktisch constant niveau, bij normale klank zijn er veel diepere 'putten'.

(Het is natuurlijk altijd mogelijk dat er in jouw stukje hier en daar een beetje ruis zit, maar zeker niet het volledige fragment)

 

(En de voorgaande uitleg lost natuurlijk je probleem niet op )

 

1 uur geleden, Passer zei:

ikke toch niks horen...

Dan lijkt mij de enige mogelijkheid: de stukken die wel afspelen converteren en bewaren als 'stomme film'. Maar of dat voor een archief echt zinvol is ???

Als die VOB met VLC verder speelt dan 14 sec, dan kan je die natuurlijk met IceCream volledig gaan opnemen (ook weer zonder klank)

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, Passer zei:

Waar haalt hij die dan?

ik bedoelde niet de codecs, maar wel die twee 'audiosporen'

 

en audiosporen ken ik (een beetje) vanuit die Music Studio 7 .

 

2 uren geleden, nokiaprox zei:

Dan lijkt mij de enige mogelijkheid: de stukken die wel afspelen converteren en bewaren als 'stomme film'. Maar of dat voor een archief echt zinvol is ???

'k ga het de verantwoordelijke eens vragen of hij er geluid bij hoort (maar dat zal voor binnen enkele weken zijn: nu is hij op verlof en ik binnenkort)

 

't zal dus voorlopig zijn van de kat en van uit de boom kijken :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, Passer zei:

'k heb ook Ashampoo Music studio 7 en dacht: 'k probeer daarmee eens het geluidspoor er af te halen en te kijken wat het geeft - maar hij mist de codecs voor VOB's 

dom, dom, dom....  (na een antwoord van de helpdesk, dat ik (vb) de K-lite-codecs moest downloaden, viel mijn euro: 'k heb pas een clean install gedaan en natuurlijk heb ik de nodige codecs niet meer (terwijl VLC die dus aan boord heeft).

 

enfin: geen van de vob's van die film heeft enig audiospoor: 'k heb ze door Ashampoo Music Studio gehaald, die haalde ze binnen, deed zijn werk en maakte mp3's aan. Alleen spelen die geluidloos af. Geen geluid dus (ook geen spoor van geluid te zien als ik die mp3's in Ashampoo in laadt: niks spoor te zien over heel de lengte. The sound of silence dus.

 

'k ga dus de verantwoordelijke even vragen of hij wèl geluid zou hebben op de originele bestanden bij hem  (kan haast niet)

 

------------------------------------

 

Nu dit met Ashampoo werkte, dacht ik: even dat stuk van die grote film (die men opnieuw gaat digitaliseren) eens bekijken en het geluid breekt blijkbaar af na 8 minuten:

 

image.png.905438b0af0f5e7800f8fc956037795b.png  (rechts onderaan zie je dat deze vob 22.34 min lang is, terwijl hij maar voor 8 min een geluidsspoor heeft.

 

(en in ashampoo duurt dat fragment waar we het daarstraks over hadden ook maar 14 seconden. Er moet dus met die vob ook iets fout zijn, gezien VLC dus nog beeld geeft in minuut één en twee en verder)

aangepast door Passer
Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.