Ga naar inhoud

aanpassen schijfgrootte


Stefan77

Aanbevolen berichten

Beste,

 

na de installatie van de recentste update van Windows 10 deze ochtend (wat met horten en stoten verlopen is; PC leek zeer onstabiel en is enkele malen vastgelopen en herstart) krijg ik steeds links onder een pop up te zien dat er onvoldoende schijfruimte is op station F.

via verkenner lijkt de schijf "leeg" doch eigenschappen van de schijf toont aan dat er slechts 35 mb vrij is

dit is waarschijnlijk een systeempartitie?

Via schijfbeheer heb ik mijn C 150 mb kleiner gemaakt en dacht dit toe te voegen aan de F maar dit laatste lukt me niet(het rechts klik menu geeft enkel de opite help

schijfgrootte.thumb.jpg.46d9354fa10a650ec100635b9376d234.jpg5afdf411de8af_Fschijf.thumb.jpg.d29ffa636f62eef8f48d353fde84e38a.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is een stommiteit in de nieuwste Windows 10 update. Dat station F: is een herstelpartitie, die ten onrechte een schijfletter kreeg toegewezen. Deze letter is NIET met de gangbare procedure (via schijfbeheer) te verwijderen.

 

Als oplossing geeft Microsoft een uitgebreid stappenplan via het commando diskpart.

 

Maar meestal kan het eenvoudiger met deze stappen:

 

1. Open een opdrachtprompt als administrator (cmd.exe rechtsklikken, als administrator uitvoeren)
2. Typ het commando Mountvol F: /D (F is de schijfletter die verwijderd moet worden)
3. Sluit het venster door exit te typen

 

Het station F: zou nu moeten verdwenen zijn uit verkenner en ook de bijna-vol melding zou moeten achterwege blijven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Afgezien van de storende popup was mijn grootste vrees de instabiliteit van het systeem (na de update kreeg ik verschillende malen een blauw scherm omdat mijn PC vastliep en automatische herstart met gegevensverlies tot gevolg.

 

nu ben ik erachter gekomen dat het blijkbaar mijn ingebouwde SD kaartlezer is die het probleem veroorzaakt (er zat nog een SD kaart in de lezer als de update gebeurd is; deze heb ik eruit gehaald en sindsdien het probleem niet meer voorgehad tot op vandaag ik een SD kaart in mijn lezer steek met een blauw scherm tot gevolg.

 

zou hier een driver moeten geupdatet worden of hoe pak ik dit aan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.