Ga naar inhoud

Harde schijf loopt vol zonder duidelijke oorzaak


yopato

Aanbevolen berichten

De harde schijf van mijn PC met Windows 10 Pro, waarin een week geleden ca. 100 GB vrije ruimte was, is langzaam maar zeker verdwenen, zonder dat ik allerlei apps geInstalleerd heb of grote bestanden heb neergezet.

Ik heb vrijwel alles waarvan ik wist dat het weg kon verwijderd of naar een externe schijf overgehaald, maar de vrije ruimte verdwijnt opnieuw.

Zodoende lukt "de PC opnieuw instellen" niet, omdat daarvoor ca. 5 GB nodig is.

Een scan met mijn virusscanner (de gratis versie van Avira) heeft geen malware gevonden en via https://veiliginternetten.nl/themes/situatie/ik-wil-mijn-bedrijfscomputer-beschermen-tegen-een-/
eenmalig een scan uitvoeren met de F-Secure Online Scanner ook niet.

Ook heb ik defragmenteren uitgevoerd, heeft 2 uur gedraaid maar daarna was er nog steeds 0 bytes beschikbare ruimte, volgens de Verkenner.

Verder viel me op dat als ik met de Verkenner de Eigenschappen opvraag van de map C:\Windows, de "Grootte" ca. 100 GB is, maar de "Grootte op schijf" slechts ca. 50 GB is.

 

Mijn vraag is: Hoe zou ik de vrije ruimte die er was weer terug kunnen krijgen?

aangepast door kweezie wabbit
Link aangepast.
Link naar reactie
Delen op andere sites

yopato,

 

welkom op PCH !

 

>  hoe groot is je systeemschijf? Is het een Hdd of een SDD ?

 

15 uren geleden, yopato zei:

Ook heb ik defragmenteren uitgevoerd

>  Ik hoop dat het geen SSD is, want dan heeft defragmenteren geen zin en wordt afgeraden

 

>  gebruik een van de volgende progjes en dan zie je waar je schijfruimte naartoe gaat:

 

    http://www.getfoldersize.com/en_download_getfoldersize.php (lijkt me goed, isfreeware, er is een Nederlandse vertaling van )
    Treesize: http://www.snapfiles.com/get/treesize.html (freeware)

    Spacesniffer (geeft een goed visueel beeld)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank stegisoft voor de reactie.
Ik heb je aanwijzingen gevolgd.
De maximale ruimte voor systeembeveiliging was 0%.
Ik heb er 10% van gemaakt.
Helaas is de vrije ruimte nog steeds 0 bytes.
Hoe nu verder?

 

Iets anders, kort vóór de schijf vol ging lopen waren er problemen met Windows Update en die zijn er nog steeds.
Ik begin te vermoeden dat dat de oorzaak is van de volle schijf omdat de lijst van mislukte installaties van updates steeds langer wordt.
Zie bijlage.

Geschiedenis.jpg.be1f5bc4bb9ed129444c361e55db4429.jpg

Ook Passer bedankt voor je reactie, fijn dat je ook meedenkt.
De enige harde schijf in mijn PC is de C-schijf, geen SSD, totaal 148 GB, momenteel 0 bytes beschikbaar.
Al mijn data (geen applicaties) heb ik overgehaald naar een externe schijf, waarop ik nog genoeg vrije ruimte heb.
Wat betreft het advies om een progje op te halen om te zien waar de schijfruimte naartoe gaat: hoe moet dat als de C-schijf al helemaal vol is, gaan de problemen dan niet nog groter worden?
Ik kan ook geen zelf geïnstalleerde programma's meer weggooien, die zijn namelijk allemaal weg omdat ik aanvankelijk geprobeerd had om de problemen op te lossen door de PC opnieuw in te stellen, daarna heb ik alleen firefox, avira en foxit reader geïnstalleerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nadat ik de PC uit en daarna aangezet heb, was er opeens weer vrije ruimte, namelijk ca. 92 GB!

Dat is misschien toch het gevolg van de ruimte voor systeembeveiliging van 0% naar 10% veranderen.

Hoewel ik dat dan niet echt begrijp.

Overigens blijkt de vrije ruimte weer langzaam maar zeker kleiner te worden, ook als ik de verbinding met internet verbreek door de internetkabel uit de systeemkast te trekken.

Ik heb inmiddels de PC tijdelijk uitgezet om te zorgen dat, terwijl ik me beraad op een volgende actie, de vrije ruimte niet verder afneemt en schrijf dit bericht op een andere computer.

De vrije ruimte was van 92 naar 82 GB gegaan.

Opvragen van de Eigenschappen van C:\Windows leverde op: "Grootte" 103 GB en "Grootte op schijf" 49,6 GB, dat verschil vind ik vreemd.

FoutBijStoppenWinUpdate.thumb.jpg.ff065411d4d4258173d0585d0c58bcf7.jpgFoutBijStoppenWinUpdate.thumb.jpg.ff065411d4d4258173d0585d0c58bcf7.jpg

Dank voor je reactie nokiaprox.

Schijfopruiming had ik al gedaan (maar niet aan jullie gemeld, sorry), heeft ongeveer 2 uur gedraaid en daarna was de vrije ruimte nog steeds 0 bytes.

Nadat er weer opeens vrije ruimte was maar vóór ik de PC uitzette, heb ik geprobeerd C:\Windows\SoftwareDistribution te verwijderen.

Ik heb dat helaas niet kunnen doen, want de eerste actie, namelijk het stoppen van Windows Update heeft enige tijd geduurd (een voortgangsbalk werd getoond en er was voortgang), maar vervolgens kwam er een foutmelding, zie bijlage.

Ik dacht dat het misschien zou zijn omdat ik de internetkabel vóór ik aan het stoppen begon eruit had getrokken, heb de kabel weer aangesloten en wilde opnieuw het stoppen uitvoeren, maar ik krijg niet meer de knop te zien om te stoppen of te starten.

Door de eigenschappen van de service Windows Update op te vragen is te zien: "Status van service: Wordt gestopt".

Ik zou heel graag horen hoe ik het stoppen van de service Windows Update alsnog tot een goed einde zou kunnen brengen.

Want daarna kan ik C:\Windows\SoftwareDistribution weggooien en dat is mogelijk de oplossing voor de problemen met Windows Update.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

probeer het volgende eens ...

Start een cmd-prompt "Als administrator uitvoeren"
Typ hier achtereenvolgens regel per regel, telkens gevolgd door 'enter' :


net stop wuauserv
rmdir /s /q %windir%\softwaredistribution
net start wuauserv

exit


Hiermee wordt de service automatische update gestopt, alle gedownloade data wordt verwijderd en de service wordt opnieuw gestart.
Het zou namelijk zomaar kunnen zijn dat er in de map Softwaredistribution een fout zit.
Let wel: de map wordt weer opnieuw aangemaakt door het proces "Windows Update" en zal ook weer opnieuw gevuld worden.
Eventueel geweigerde updates zullen opnieuw aangeboden worden!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het geprobeerd, maar de eerste regel net stop wuauserv geeft helaas de melding  "Service starten of stoppen. Probeer het later opnieuw."

Zie de bijlage.

Ik heb het ook nog een tweede keer geprobeerd, met hetzelfde resultaat.

Toch denk ik dat we misschien dicht bij de oplossing zijn, dus ik ben heel benieuwd naar een volgend advies, alvast dank!

FoutBijNetStop.jpg.49353551accd38bc0e169440462995ed.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Probeer Windows update te stoppen via msconfig:

Typ in het zoekvak (vergrootglas linksonder) : systeem en klik bovenaan in de resultaten op systeemconfiguratie (bureaublad-app).

Ga naar het tabblad services en haal het vinkje weg voor Windows Update.

Herstart je PC en controleer of de update-service is gestopt.

 

2 uren geleden, yopato zei:

Opvragen van de Eigenschappen van C:\Windows leverde op: "Grootte" 103 GB en "Grootte op schijf" 49,6 GB

Dit lijkt inderdaad niet normaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt nokiaprox voor je suggestie.
Ik heb het vinkje weggehaald, waarna de status van de service Windows Update geworden is: Uit behandeling nemen, dus niet Gestopt.
Na de PC uit te zetten en weer te starten lukt het helaas niet de map C:\Windows\SoftwareDistribution te verwijderen, er wordt gezegd dat er nog iets openstaat in een ander programma, maar ik heb verder niets open staan, ik heb opnieuw de PC uit en aan gezet, alleen de Verkenner gestart en zonder de map te openen opnieuw geprobeerd te verwijderen, maar er gebeurt weer hetzelfde.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.