Ga naar inhoud

Celverwijzing in een formule


Vandenbroucke Jos

Aanbevolen berichten

Beste,

 

In een welbepaald Excell document heb ik in een welbepaalde cel onderstaand formule:

 

=COUNTIFS('Gyrocopter Reg'!$A:$A,">31/05/2018",'Gyrocopter Reg'!$A:$A,"<01/07/2018",'Gyrocopter Reg'!$M:$M,"Vladimir",'Gyrocopter Reg'!$M:$M,"<>"&"")+COUNTIFS('Paramotor Reg'!$A:$A,">31/05/2018",'Paramotor Reg'!$A:$A,"<01/07/2018",'Paramotor Reg'!$M:$M,"Vladimir",'Paramotor Reg'!$M:$M,"<>"&"")

Deze formule laat me toe gemakkelijk data te verzamelen van activiteiten die plaats gevonden hebben binnen de maand juni 2018.

Deze formule (of een variant) komt binnen hetzelfde tabblad verschillende keren (58 keer) voor maar met andere activiteiten en/of andere personen, de periode ("<31/05//2018" & "<01/07/2018") blijft steeds hetzelfde.

 

Wanneer ik een copy maak van dit tabblad om de data te verzamelen voor juli, dan moet ik manueel 58keer "<31/05/2018" & "<01/07/2018" veranderen in "<30/06/2018" & "<01/08/2018"

 

Dit is een zeer tijdrovend en verhoogt de kans dat ik ergens een datum niet of verkeerd heb veranderd.

 

Nu dacht ik om de "Datum notatie" te vervangen door een celverwijzing (of hoe moet ik dat hier precies vernoemen), probeerde tal van mogelijkheden tevergeefs uit en op het internet vind ik niks wat me echt vooruit helpt 

 

Stel dat ik de data 30/06/2018 & 01/08/2018 respectievelijk in cel AA1 en AA2 plaats, hoe plaats ik dan cel AA1 en AA2 in mijn formule?

Dit werkt alvast niet:

 

=COUNTIFS('Gyrocopter Reg'!$A:$A,">AA1",'Gyrocopter Reg'!$A:$A,"<AA2",'Gyrocopter Reg'!$M:$M,"Vladimir",'Gyrocopter Reg'!$M:$M,"<>"&"")+COUNTIFS('Paramotor Reg'!$A:$A,">AA1",'Paramotor Reg'!$A:$A,"<AA2",'Paramotor Reg'!$M:$M,"Vladimir",'Paramotor Reg'!$M:$M,"<>"&"")

 

Wie kan er mij in de juiste richting duwen.

 

Alvast bedankt

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Vandenbroucke Jos zei:

=COUNTIFS('Gyrocopter Reg'!$A:$A,">AA1",'Gyrocopter Reg'!$A:$A,"<AA2",'Gyrocopter Reg'!$M:$M,"Vladimir",'Gyrocopter Reg'!$M:$M,"<>"&"")+COUNTIFS('Paramotor Reg'!$A:$A,">AA1",'Paramotor Reg'!$A:$A,"<AA2",'Paramotor Reg'!$M:$M,"Vladimir",'Paramotor Reg'!$M:$M,"<>"&"")

AA1 en AA2 verwijzen naar een cel maar je zet ze in de formule tussen "".

Al wat tussen "" staat, wordt aanzien als tekst of een specifieke waarde.

AA1 en AA2 moeten dus NIET tussen "" staan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kweezie Wabbit

 

als ik de formule als volgt schrijf, krijg ik een error

 

=COUNTIFS('Gyrocopter Reg'!$A:$A,>AA1,'Gyrocopter Reg'!$A:$A,<AA2,'Gyrocopter Reg'!$M:$M,"Vladimir",'Gyrocopter Reg'!$M:$M,"<>"&"")+COUNTIFS('Paramotor Reg'!$A:$A,>AA2,'Paramotor Reg'!$A:$A,<AA2,'Paramotor Reg'!$M:$M,"Vladimir",'Paramotor Reg'!$M:$M,"<>"&"")

Link naar reactie
Delen op andere sites

probeer het eens op deze manier:

=COUNTIFS('Paramotor Reg'!$E:$E,"X",'Paramotor Reg'!$G:$G,"Marina",'Paramotor Reg'!$A:$A,">"&AA1,'Paramotor Reg'!$A:$A,"<"&AA2,'Paramotor Reg'!$M:$M,"<>"&"")
aangepast door Haije
Link naar reactie
Delen op andere sites

Jos,

Hoe je met de functie countiffs (aantallen.als) om moet gaan als je celverwijzingen gebruikt, dat staat letterlijk in de helpfile van Excel in de uitleg bij die formule (in Excel 2010 dat ik nu voor me heb, in de onderste regel van Voorbeeld 2). De helpfile van Excel biedt veel meer dan veel mensen denken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.