Ga naar inhoud

Welkom op PC Helpforum!
PC Helpforum helpt GRATIS computergebruikers. Ons team geeft via het forum professioneel antwoord op uw vragen en probeert uw pc problemen zo snel mogelijk op te lossen.

Word lid vandaag, plaats je vraag online en het PC Helpforum-team helpt u graag verder!

Cristof M.

Formule gevraagd die het home team koppelt aan de stadionnaam, zodat laatstgenoemde automatisch doorgevoerd kan worden

Aanbevolen berichten

• Topicstarter
  •    0

Hartelijk dank Haije.

Super handig die formule: =VERT.ZOEKEN(E7;Stadions;2;0). De '2' verwijst neem ik aan naar het werkblad.

De formule werkt nu op basis van één celverwijzing (op werkblad 1), die waar het team in staat dat thuis speelt (op basis van de H in de cel daarvoor). 

Graag zou ik nog willen weten hoe ik de formule aan de cel met daarin de H kan koppelen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
    Delen op andere sites

15 uren geleden, Cristof M. zei:

De '2' verwijst neem ik aan naar het werkblad.

Christof,

in de laatse twee berichten van dit topic: https://tinyurl.com/yancx3jg  hebben zowel Haije als ik je verwezen naar resp. een website en de helpfile van Excel, waar je uitgebreide uitleg bij alle formules kunt vinden. Als je daar gekeken had en de functie vert.zoeken had bestudeerd, dan had je bovenstaande vraag hier al niet meer moeten stellen, want dan had jegeweten dat de 2 niet verwijst naar een blad maar naar een kolom. Ik herhaal nogmaals: Excel leer je door ermee te werken, niet door zonder bestudering oplossingen van anderen over te nemen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
    Delen op andere sites
  • Topicstarter
  •    0

Het helpt niet mee dat ik een informatieverwerkingsstoornis heb. Dat is jammer genoeg mijn beperking waardoor ik gauw 'verdwaal' in nieuwe materie. Via dit forum werkt het voor mij veel effectiever (en leuker met eigen voorbeelden). Daarnaast probeer ik er zeker ook wat van te leren door bijvoorbeeld naar de ontleding van een gegeven formule te vragen.

Wat betreft waarnaar de 2 verwijst, had ik dat met wat verdieping zo kunnen uitzoeken inderdaad. Nu paste het mij om er echt voor te gaan zitten. Helaas ben ik niet uit het onderstaande vraagstuk gekomen zonder dat het te complex wordt. 

Formule gevraagd die de locatie weergeeft van een cd op basis van twee zoekwaardes, namelijk ARTIEST en TITEL. (Zie bijlage)

Excel 2007 - Verticaal zoeken op basis van 2 zoekwaardes.xlsx

Deel dit bericht

Link naar bericht
    Delen op andere sites

Christof/Gilles,

Je schrijft dat je probeert bij te leren door naar de ontleding van formules te vragen.

Welnu, zowel de website waar Haije naar verwees, meer bepaald deze pagina: 

https://www.gratiscursus.be/Excel_2016/excelles044.html

als de helpfile van Excel (typ daarin als zoekopdracht: vert.zoeken) , leggen zeer goed uit hoe vert.zoeken in elkaar zit.

Wat betreft je vraag naar de functie voor het zoeken naar een locatie, kun je bv. deze formules gebruiken:

=VERT.ZOEKEN(E18;E5:G9;3;ALS(F5:F9=F18;0))
    of
    =index(g5:g9;vergelijken(e18;als(f5:f9=f18;e5:e9;0)))

Let er op dat deze functies moeten worden ingevoerd via Ctrl-Shift-Enter.

aangepast door alpha

Deel dit bericht

Link naar bericht
    Delen op andere sites
  • Topicstarter
  •    0

Hoi alpha,

Hartelijk dank voor je reactie.

De formules heb ik ingevoerd via Ctrl-Shift-Enter. Ik loop nog tegen het probleem aan dat als de invoer van de ARTIEST en TITEL niet met elkaar corresponderen er op gegeven moment toch een resultaat verschijnt. Net als wanneer ik JACKSON BROWNE (E18) en RUNNING ON EMPTY (F18) weghaal uit de cellen. 

Graag hoor ik van je wat ik fout doe.

Als jij bij controle niet tegen de problemen aanloopt, ontvang ik graag het bestand met de formules van je. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
    Delen op andere sites

Je gegevens staan in de rijen 4 t/m 9, daar is in de fomule dan ook vanuit gegaan. Als je het aantal rijen en/of kolommen uitbreidt, dan moet je natuurlijk ook de fomule aanpassen.
    Wat in E18 en F18 komt te staan moet precies hetzelfde zijn als wat in E5:E9 / F5:F9 staat. Eén van de cd-titels in kolom F laat je beginnen met een spatie, die spatie moet je weghalen. 
    Je kunt het best van de artiesten en de titels twee lijstjes maken en die een naam geven, dan kun je in de formule die namen gebruiken. En uit die lijsten laat je in E18 en F18 dan een keuze maken via gegevensvalidatie, dan kun je geen fouten maken wat namen van artiesten en titels betreft.
    Foutmeldingen als wel een juiste formule gebruikt is, kun je opvangen met 'als.fout'. Kijk in de helpfile van Excel, dat wordt daar goed uitgelegd.
    En verder: voor elke nieuwe vraag (een vraag die niet op een vorige betrekking heeft) behoor je een nieuw topic te starten. Houd daar voortaan rekening mee.

Christof-Gilles.xlsx

Deel dit bericht

Link naar bericht
    Delen op andere sites

• Welkom op PC Helpforum

• Leden statistieken

• Aantal leden
        39.479
      • Meeste online
        1.765

Nieuwste lid
      Jonasvanvalk
      Registratiedatum
    • Gerelateerde inhoud

• Door Vanessa_DB
        Hallo,

Ik probeer in een Excel bestand gegevens uit een ander Excel bestand op te halen.
        Op zich weet ik hoe dit moet en lukt dit. Maar nu was het idee / noodzaak om de formule die ik gebruik aan te passen zodat door een paar gegevens in cellen te wijzigen, ook de formules met de linken in in het werkblad zich automatisch zouden aanpassen en de gegevens zouden ophalen uit het gewenste bestand.

Ik zal het even verduidelijken :

Huidige situatie :

- Bestand_1.Werkblad_1 : bevat een tabel met gegevens : Kolom1 (=namen, dezelfde naam kan in meerdere rijen voorkomen en gegevens hebben in Kolom2) ; Kolom2 (=cijfers)
                                                de range van de namen is van (A)2 tot (A)2000, die van de cijfers ook (B2 tot B2000) ...

- Bestand_2.Werkblad_1 : bevat een tabel met in Kolom1 namen (die overeen zouden komen, maar nu alfabetisch gerangschikt en slechts één maal ) met de namen uit Bestand_1.Werkblad_1.Kolom1

Nu haal ik met de formule SOM.ALS gegevens op uit Bestand_2 (deze formule bevindt zich in Bestand_2.Werkblad_2.KolomB :

=SOM.ALS([Bestand_1.xls]Werkblad_1!$A$2:$A$2000;TEKST($A2;"#############");[Bestand_1.xls]Werkblad_1!$B$2:$B$2000)

Dus een voorbeeld, (ik laat 'Werkblad_1' hier even weg omdat beide bestanden toch slechts 1 werkblad hebben, in de formule moet ik die wel zetten natuurlijk)

Bestand 1 :

Rij      Naam     Cijfer 
        2         Jan             5
        3         Kris           13
        4         Tom            1
        5         Jan             7
        6         Tom            8
        7         Tom            1
        8         Kris             5
        9         Jan              5
        10       Tom            9

Wanneer in Bestand_2 in de eerste kolom de naam "Jan" staat, gaat de formule in Bestand_1.Werkblad_1 zoeken in de eerste kolom naar dezelfde naam (Jan) en de waarden in kolom2 die dan telkens gevonden worden, optellen bij elkaar. In bovenstaand voorbeeld resulteert dat in de waarde 17.

Dat loopt allemaal goed.  

Nu wil ik de formule meer "dynamisch" of "aanpasbaar" maken door een paar cellen te hebben (in Bestand_2) die aanpasbaar zijn en daardoor de formule naar een ander bestand kunnen laten wijzen.

Formule :      =SOM.ALS([Bestand_1.xls]Werkblad_1!$A$2:$A$2000;TEKST($A2;"#############");[Bestand_1.xls]Werkblad_1!$B$2:$B$2000)
        Cellen :      D1    met waarde      C:\Gegevens\Jaar_
                         D2    met waarde      2019
                         D3    met waarde      Bestand_1.xls
                         D4    met waarde      Werkblad_1

D6    samenvoeging van bovenstaande cellen met tekst.samenvoegen en hierin het toevoegen van de tekens die normaal gezien bij een verwijzing horen  - bijvoorbeeld  [ en !   - etc
                                 alsook de range geeft dus volgende formule   =TEKST.SAMENV(D1;D2;"\";"[";D3;"]";D4;"!";"$A$2:$A$2000) en dit geeft dus eigenlijk als resultaat : 

C:\Gegevens\Jaar_2019\[Bestand_1.xls]Werkblad_1!$A$2:$A$2000

de formule wordt dan :      =SOM.ALS(D6;TEKST($A2;"#############");[Bestand_1.xls]Werkblad_1!$B$2:$B$2000)

Het is ook de bedoeling van hetzelfde te doen voor cel D7 maar met een andere range ($B$2:$B$2000 = de range van de cijfers) zodat er uiteindelijk zou komen te staan :

=SOM.ALS(D6;TEKST($A2;"#############");D7) en bij uitbreiding zowel de cellen D6 als D7 een naamsverwijzing geven, maar in eerste instantie hoop ik het zo al te doen werken 😉

Door middel van bijvoorbeeld de cellen D2 naar 2020 en D3 naar Bestand_x.xls aan te passen zou de formule dan ipv naar  C:\Gegevens\Jaar_2019\[Bestand_1.xls]Werkblad_1!$A$2:$A$2000
        naar C:\Gegevens\Jaar_2020\[Bestand_x.xls]Werkblad_1!$A$2:$A$2000 gaan kijken om gegevens op te halen.

Ik heb al verschillende zaken geprobeerd en notaties proberen aanpassen om deze formule te doen werken maar ik kom er niet uit ...
        Ik heb ook al even getest met de HYPERLINK functie en daar werkt het wel !   Daar zet ik bijvoorbeeld de formule :  HYPERLINK(D8) waarbij in cel D8 volgende formule staat :

=TEKST.SAMENV(D1;D2;"\";D3;"#";D4;"!$A$2")       en dit geeft de waarde       C:\Gegevens\Jaar_2019\Bestand_1.xls#Werkblad_1!$A$2:$A$2000 

Wanneer er op de cel met de formule HYPERLINK geklikt wordt, opent dit effectief het juiste bestand.
        Gezien de notatie in de functie HYPERLINK verschilt ( o.a. gebruik van het # - teken) van de notatie met mijn andere formule vermoed ik dat het aan de notatie ergens zal liggen dat mijn SOM.ALS formule niet werkt wanneer ik ze dynamisch / makkelijk aanpasbaar wil maken.

Iemand die ziet waar het fout loopt of een oplossing weet ?

Alvast hééééél erg bedankt (ben hier "nog maar" een weekje mee aan het sukkelen 😉 )

• Door Cristof M.
        Zie bestand.
        Formule gevraagd die op basis van de kwartstanden (Q1 tot en met Q4) en eventueel overtime standen berekent hoe vaak de winnaar ook de eerste helft won.xlsx
      • Door Cristof M.
        Zie het bestand.

Excel (2007) - Formule gevraagd die het home team koppelt aan de stadionnaam, zodat laatstgenoemde automatisch doorgevoerd kan worden.xlsx
      • Door Cristof M.
        Zie bestand. 
        EXCEL 2007 - Hoe vaak zijn de waardes in de ene kolom (F) groter dan de waardes in de andere kolom (H) als een aantal rijen (10 tot en met 20) wordt vergeleken.xlsx
    Logo

OVER ONS

PC Helpforum helpt GRATIS computergebruikers sinds juli 2006. Ons team geeft via het forum professioneel antwoord op uw vragen en probeert uw pc problemen zo snel mogelijk op te lossen. Word lid vandaag, plaats je vraag online en het PC Helpforum-team helpt u graag verder!

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.