Ga naar inhoud

Formule gevraagd die het home team koppelt aan de stadionnaam, zodat laatstgenoemde automatisch doorgevoerd kan worden


Cristof M.

Aanbevolen berichten

Hartelijk dank Haije.

Super handig die formule: =VERT.ZOEKEN(E7;Stadions;2;0). De '2' verwijst neem ik aan naar het werkblad.

De formule werkt nu op basis van één celverwijzing (op werkblad 1), die waar het team in staat dat thuis speelt (op basis van de H in de cel daarvoor). 

Graag zou ik nog willen weten hoe ik de formule aan de cel met daarin de H kan koppelen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 uren geleden, Cristof M. zei:

De '2' verwijst neem ik aan naar het werkblad.

Christof,

in de laatse twee berichten van dit topic: https://tinyurl.com/yancx3jg  hebben zowel Haije als ik je verwezen naar resp. een website en de helpfile van Excel, waar je uitgebreide uitleg bij alle formules kunt vinden. Als je daar gekeken had en de functie vert.zoeken had bestudeerd, dan had je bovenstaande vraag hier al niet meer moeten stellen, want dan had jegeweten dat de 2 niet verwijst naar een blad maar naar een kolom. Ik herhaal nogmaals: Excel leer je door ermee te werken, niet door zonder bestudering oplossingen van anderen over te nemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het helpt niet mee dat ik een informatieverwerkingsstoornis heb. Dat is jammer genoeg mijn beperking waardoor ik gauw 'verdwaal' in nieuwe materie. Via dit forum werkt het voor mij veel effectiever (en leuker met eigen voorbeelden). Daarnaast probeer ik er zeker ook wat van te leren door bijvoorbeeld naar de ontleding van een gegeven formule te vragen.

Wat betreft waarnaar de 2 verwijst, had ik dat met wat verdieping zo kunnen uitzoeken inderdaad. Nu paste het mij om er echt voor te gaan zitten. Helaas ben ik niet uit het onderstaande vraagstuk gekomen zonder dat het te complex wordt. 

Formule gevraagd die de locatie weergeeft van een cd op basis van twee zoekwaardes, namelijk ARTIEST en TITEL. (Zie bijlage)






 

Excel 2007 - Verticaal zoeken op basis van 2 zoekwaardes.xlsx

Link naar reactie
Delen op andere sites

Christof/Gilles,

Je schrijft dat je probeert bij te leren door naar de ontleding van formules te vragen.

Welnu, zowel de website waar Haije naar verwees, meer bepaald deze pagina: 

https://www.gratiscursus.be/Excel_2016/excelles044.html

als de helpfile van Excel (typ daarin als zoekopdracht: vert.zoeken) , leggen zeer goed uit hoe vert.zoeken in elkaar zit.

 

Wat betreft je vraag naar de functie voor het zoeken naar een locatie, kun je bv. deze formules gebruiken:

=VERT.ZOEKEN(E18;E5:G9;3;ALS(F5:F9=F18;0))
of
=index(g5:g9;vergelijken(e18;als(f5:f9=f18;e5:e9;0)))

Let er op dat deze functies moeten worden ingevoerd via Ctrl-Shift-Enter.

 

aangepast door alpha
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi alpha,

Hartelijk dank voor je reactie.

De formules heb ik ingevoerd via Ctrl-Shift-Enter. Ik loop nog tegen het probleem aan dat als de invoer van de ARTIEST en TITEL niet met elkaar corresponderen er op gegeven moment toch een resultaat verschijnt. Net als wanneer ik JACKSON BROWNE (E18) en RUNNING ON EMPTY (F18) weghaal uit de cellen. 

Graag hoor ik van je wat ik fout doe.

Als jij bij controle niet tegen de problemen aanloopt, ontvang ik graag het bestand met de formules van je. 
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je gegevens staan in de rijen 4 t/m 9, daar is in de fomule dan ook vanuit gegaan. Als je het aantal rijen en/of kolommen uitbreidt, dan moet je natuurlijk ook de fomule aanpassen.
Wat in E18 en F18 komt te staan moet precies hetzelfde zijn als wat in E5:E9 / F5:F9 staat. Eén van de cd-titels in kolom F laat je beginnen met een spatie, die spatie moet je weghalen. 
Je kunt het best van de artiesten en de titels twee lijstjes maken en die een naam geven, dan kun je in de formule die namen gebruiken. En uit die lijsten laat je in E18 en F18 dan een keuze maken via gegevensvalidatie, dan kun je geen fouten maken wat namen van artiesten en titels betreft.
Foutmeldingen als wel een juiste formule gebruikt is, kun je opvangen met 'als.fout'. Kijk in de helpfile van Excel, dat wordt daar goed uitgelegd.
En verder: voor elke nieuwe vraag (een vraag die niet op een vorige betrekking heeft) behoor je een nieuw topic te starten. Houd daar voortaan rekening mee.

Christof-Gilles.xlsx

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.