Ga naar inhoud

Welkom op PC Helpforum!
PC Helpforum helpt GRATIS computergebruikers. Ons team geeft via het forum professioneel antwoord op uw vragen en probeert uw pc problemen zo snel mogelijk op te lossen.

Word lid vandaag, plaats je vraag online en het PC Helpforum-team helpt u graag verder!


Vanessa_DB

Gegevens ophalen uit ander Excel bestand - formule makkelijk aanpasbaar maken

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Ik probeer in een Excel bestand gegevens uit een ander Excel bestand op te halen.

Op zich weet ik hoe dit moet en lukt dit. Maar nu was het idee / noodzaak om de formule die ik gebruik aan te passen zodat door een paar gegevens in cellen te wijzigen, ook de formules met de linken in in het werkblad zich automatisch zouden aanpassen en de gegevens zouden ophalen uit het gewenste bestand.

 

Ik zal het even verduidelijken :

 

Huidige situatie :

 

- Bestand_1.Werkblad_1 : bevat een tabel met gegevens : Kolom1 (=namen, dezelfde naam kan in meerdere rijen voorkomen en gegevens hebben in Kolom2) ; Kolom2 (=cijfers)

                                        de range van de namen is van (A)2 tot (A)2000, die van de cijfers ook (B2 tot B2000) ...

 

- Bestand_2.Werkblad_1 : bevat een tabel met in Kolom1 namen (die overeen zouden komen, maar nu alfabetisch gerangschikt en slechts één maal ) met de namen uit Bestand_1.Werkblad_1.Kolom1

 

 

Nu haal ik met de formule SOM.ALS gegevens op uit Bestand_2 (deze formule bevindt zich in Bestand_2.Werkblad_2.KolomB :

 

                     =SOM.ALS([Bestand_1.xls]Werkblad_1!$A$2:$A$2000;TEKST($A2;"#############");[Bestand_1.xls]Werkblad_1!$B$2:$B$2000)

 

Dus een voorbeeld, (ik laat 'Werkblad_1' hier even weg omdat beide bestanden toch slechts 1 werkblad hebben, in de formule moet ik die wel zetten natuurlijk)

 

Bestand 1 :

 

Rij      Naam     Cijfer 

2         Jan             5

3         Kris           13

4         Tom            1

5         Jan             7

6         Tom            8

7         Tom            1

8         Kris             5

9         Jan              5

10       Tom            9

 

Wanneer in Bestand_2 in de eerste kolom de naam "Jan" staat, gaat de formule in Bestand_1.Werkblad_1 zoeken in de eerste kolom naar dezelfde naam (Jan) en de waarden in kolom2 die dan telkens gevonden worden, optellen bij elkaar. In bovenstaand voorbeeld resulteert dat in de waarde 17.

 

Dat loopt allemaal goed.  

 

Nu wil ik de formule meer "dynamisch" of "aanpasbaar" maken door een paar cellen te hebben (in Bestand_2) die aanpasbaar zijn en daardoor de formule naar een ander bestand kunnen laten wijzen.

 

Formule :      =SOM.ALS([Bestand_1.xls]Werkblad_1!$A$2:$A$2000;TEKST($A2;"#############");[Bestand_1.xls]Werkblad_1!$B$2:$B$2000)

Cellen :      D1    met waarde      C:\Gegevens\Jaar_

                 D2    met waarde      2019

                 D3    met waarde      Bestand_1.xls

                 D4    met waarde      Werkblad_1

                

                 D6    samenvoeging van bovenstaande cellen met tekst.samenvoegen en hierin het toevoegen van de tekens die normaal gezien bij een verwijzing horen  - bijvoorbeeld  [ en !   - etc

                         alsook de range geeft dus volgende formule   =TEKST.SAMENV(D1;D2;"\";"[";D3;"]";D4;"!";"$A$2:$A$2000) en dit geeft dus eigenlijk als resultaat

                        
                         C:\Gegevens\Jaar_2019\[Bestand_1.xls]Werkblad_1!$A$2:$A$2000

 

de formule wordt dan :      =SOM.ALS(D6;TEKST($A2;"#############");[Bestand_1.xls]Werkblad_1!$B$2:$B$2000)

 

Het is ook de bedoeling van hetzelfde te doen voor cel D7 maar met een andere range ($B$2:$B$2000 = de range van de cijfers) zodat er uiteindelijk zou komen te staan :

 

                                        =SOM.ALS(D6;TEKST($A2;"#############");D7) en bij uitbreiding zowel de cellen D6 als D7 een naamsverwijzing geven, maar in eerste instantie hoop ik het zo al te doen werken 😉

 

Door middel van bijvoorbeeld de cellen D2 naar 2020 en D3 naar Bestand_x.xls aan te passen zou de formule dan ipv naar  C:\Gegevens\Jaar_2019\[Bestand_1.xls]Werkblad_1!$A$2:$A$2000

naar C:\Gegevens\Jaar_2020\[Bestand_x.xls]Werkblad_1!$A$2:$A$2000 gaan kijken om gegevens op te halen.

 

Ik heb al verschillende zaken geprobeerd en notaties proberen aanpassen om deze formule te doen werken maar ik kom er niet uit ...

Ik heb ook al even getest met de HYPERLINK functie en daar werkt het wel !   Daar zet ik bijvoorbeeld de formule :  HYPERLINK(D8) waarbij in cel D8 volgende formule staat :

 

=TEKST.SAMENV(D1;D2;"\";D3;"#";D4;"!$A$2")       en dit geeft de waarde       C:\Gegevens\Jaar_2019\Bestand_1.xls#Werkblad_1!$A$2:$A$2000 

 

Wanneer er op de cel met de formule HYPERLINK geklikt wordt, opent dit effectief het juiste bestand.

Gezien de notatie in de functie HYPERLINK verschilt ( o.a. gebruik van het # - teken) van de notatie met mijn andere formule vermoed ik dat het aan de notatie ergens zal liggen dat mijn SOM.ALS formule niet werkt wanneer ik ze dynamisch / makkelijk aanpasbaar wil maken.

 

Iemand die ziet waar het fout loopt of een oplossing weet ?

 

Alvast hééééél erg bedankt (ben hier "nog maar" een weekje mee aan het sukkelen 😉 )

 

 

 




 

 

 

 

 

 

 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Quote

Alvast hééééél erg bedankt (ben hier "nog maar" een weekje mee aan het sukkelen

En dat terwijl je in het bezit bent van het bestanden.

Moeten wij dan 2 weken sukkelen zonder voorbeeldbestandjes?🤔😉

Post eens 2 voorbeeldbestandjes. (gelijkend, zonder gevoelige gegevens)

 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
  • Topicstarter
  •    0

    OK, ik weet niet of het veel gaat helpen maar hier voorbeeldbestanden.

    Op mijn eigen PC heb ik deze gezet in

     

    C:\Tijdelijk\Rapportage\Jaar_2019\

     

    en is het Bestand1 het gegevensbestand (.xls)

    het Bestand_2 is het bestand met de totalen (som.als) en verwijzing in de formule (.xlsx)

     

    In Bestand_2 heb ik in de D kolom de "te wijzigen" gegevens gezet (bestand, locatie, jaar, ...) waardoor de formule in een ander bestand zou moeten gaan kijken wanneer dit gewijzigd wordt. Natuurlijk kunnen deze gegevens ook in een andere kolom of zelfs op een apart tabblad gezet worden, maar gezien ik in mijn tekst van kolom D sprak ...

     

    Alvast bedankt !

    Bestand_1.xls Bestand_2.xlsx

    Deel dit bericht


    Link naar bericht
    Delen op andere sites

    eerlijk gezegd, ik begrijp er niets van, tenzij dat je met formules in 2 verschillende bladen uit 2 bestanden een link wil leggen naar nog een ander bestand.

    Deel dit bericht


    Link naar bericht
    Delen op andere sites

    Wat jij wil bereiken is mogelijk door gebruik te maken van de functie Indirect.

     

    Het nadeel is echter dat het bronbestand geopend moet zijn anders krijg je een foutmelding.

     

    In de morefunc addin zit een versie van Indirect die werkt met gesloten bestanden maar de addin werkt dan weer niet op 64-bit systemen.

    Deel dit bericht


    Link naar bericht
    Delen op andere sites

    Doe mee aan dit gesprek

    Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

    Gast
    Reageer op dit topic

    ×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

      Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

    ×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

    ×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

    ×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


    • Welkom op PC Helpforum

    • Leden statistieken

      • Aantal leden
        39.486
      • Meeste online
        1.765

      Nieuwste lid
      Jeroen Sempels
      Registratiedatum
    • Gerelateerde inhoud

      • Door Piene
        Hoi allemaal!!
         
        Om documenten te sorteren, doen ik dit adhv bepaalde gegevens (weeknr, datum, uur, (on)even week, feestdag). Zo komen we tot 5 gesorteerde stapels (A,B,C,D,E) . Mijn formule is bijna klaar, alleen kom ik niet tot de stapels D en E in de kolom "Stapels?"🧐. Ik vermoed dat het gaat om de positie waarin bepaalde geneste IF functies staan... De stapel waarvan het weekend WAAR is (zie roze cellen) zou voor cel F2 stapel E moeten zijn, voor cel F4, stapel D, voor cel F9 is dit stapel E en voor cel F11 is dit stapel E. Zou iemand me kunnen helpen en aangeven waar het verkeerd is gelopen? 
         
        In bijlage mijn probeersel 😕
         
        Bedankt alvast voor jullie feedback! 🤓
         
         
        Grtjs Piene
         
         
        Documentenvragenbak.xlsx
      • Door Piene
        Hallo
         
        Bij het opmaken van een oefening ben ik vastgelopen op volgende :
         
        Iedere week worden stapels met documenten gecontroleerd. Ieder document heeft een registratie van de week waarin dit werd opgemaakt, de dag en het uur.
        De documenten moeten verdeeld worden in 5 stapels, naargelang het uur het document werd opgemaakt en of het in een even week of oneven week werd opgemaakt.
        Document A werd opgemaakt in week 23 op dag 6 om 09:35. In welke stapelnummer moet dit document terecht komen? --> dit werd in een oneven week opgemaakt, tussen 8u en 20u op een weekenddag --> in Stapel 5. Mocht dit in week 24 zijn, zou het document bij stapel 4 horen. Mocht dit op dag 4 zijn in week 23, zou dit bij stapel 1 horen.
         
        Ik vermoed dat ik een genestelde IF(AND(OR zal moeten gebruiken, maar ik loop er telkens op vast. de weekends zijn reeds bepaald, alsook de even/oneven weken. 
         
        Zou iemand zijn/haar kennis kunnen delen en me leren hoe ik dit best oplos?  Liefst met formules (geen VBA). In bijlage mijn oefening..
         
         
        Bedankt alvast op voorhand!
         
         
        Grtjs Piene
        oefening stapelen.xlsx
      • Door Cristof M.
        Zie het bestand.

         
        Excel (2007) - Formule gevraagd die het home team koppelt aan de stadionnaam, zodat laatstgenoemde automatisch doorgevoerd kan worden.xlsx
      • Door Cristof M.
        Zie het bestand.

         
        Excel (2007) - Formule gevraagd die het home team koppelt aan de stadionnaam, zodat laatstgenoemde automatisch doorgevoerd kan worden.xlsx
      • Door Sjebo
        Goedemorgen,
         
        Ik zit met een probleem, waar ik niet uitkom. Zie bijgevoegd bestand voor een eenvoudige weergave van het probleem.
        Ik gebruik som.als om waardes op te tellen als een volgorde <100 is. Dat werkt op zich uitstekend, behalve als er geen nummer (volgorde) in de cel staat.
        Ofwel: een blanke cel wordt zo niet als 0 meegenomen.
         
        De formule is deze: =SOM.ALS(C2:C8;"<100";B2:B8)
         
        Ik heb het ook met sommen.als geprobeerd, met eerst criterium <100 en daarna, op dezelfde rij, criterium "" (of ISLEEG).
        Heeft iemand enig idee hoe ik voor elkaar krijg dat zowel de lege cellen als <100 meegenomen wordt als optelcriterium?
        Alvast bedankt!
         
        Groeten,
        Jack
         
        somals.xlsx
    Logo

    OVER ONS

    PC Helpforum helpt GRATIS computergebruikers sinds juli 2006. Ons team geeft via het forum professioneel antwoord op uw vragen en probeert uw pc problemen zo snel mogelijk op te lossen. Word lid vandaag, plaats je vraag online en het PC Helpforum-team helpt u graag verder!

    ×
    ×
    • Nieuwe aanmaken...

    Belangrijke informatie

    We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.