Ga naar inhoud

HD van 4 TB


Theo2602

Aanbevolen berichten

Je kan dat doen in Windows zelf of eventueel met een andere programma

 

In Windows 10 is dat met de linkermuisknop op start en dan schijfbeheer.

Daar kan je dat doen.

Je kan dat lezen op deze pagina(klik)

Scroll naar beneden om eerst te verkleinen en partitie toevoegen.

Let wel op dat alles Windows maximaal 23 stations ( inclusief partitie's) aankunnen + A + B maar die is voor diskette stations.

Je moet alles tellen zoals dvdrom, usb-stick, SSD, harddisk met 1 of meedere partitie's enz.

 

 

aangepast door stegisoft
Link naar reactie
Delen op andere sites

daar snap ik niets van, wanneer moet men dan wel partitioneren? ik heb nu oa een externe HD van 2TB daar staan 2 partities op, één van ongeveer 500gb, de andere de rest. Op de kleine partitie staan mijn foto's op de andere de afgewerkte films. Ik zou natuurlijk ook 2 mappen kunnen maken en in die mappen werken, maar ik vind dit gemakkelijker. je opent verkenner en klikt op de schijf of partitie, en je bent waar je moet zijn. Anders klik je eerst op de schijf, en dan moet je nog eens op de map klikken. Ik heb ook het, misschien onterechte, gevoel dat op partities de dingen beter gescheiden zijn dan in mappen. Maar we gaan er weer geen nietes wellens spelletje van maken, en dit best afsluiten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik richt me hier even tot de anonieme lezers van dit topic. Ze hebben immers recht op zo ruim mogelijke informatie betreffende het al dan niet partitioneren van een EXTERNE harde schijf.

 

Partitioneren van een interne harde schijf die ook het besturingssysteem bevat  kan zinvol en soms zelfs noodzakelijk zijn:

Computerfabrikanten gebruiken afzonderlijke partities voor hun recovery (fabrieksherstel). Dat doen zo o.a. om de kans te verkleinen  dat de inhoud ervan verwijderd, verplaatst of geïnfecteerd wordt. Sommige fabrikanten verbergen daarom zelfs die partitie(‘s).

We weten dat in de meeste gevallen voor het systeem (bv Windows) en programma’s 120 GB (soms zelfs veel minder) volstaat.  Een afzonderlijke partitie voor het systeem + programma’s en de data heeft dan zeker voordelen. Zoals:

  • Een kleinere systeempartitie wordt sneller gedefragmenteerd. Systeemback-ups zijn ook kleiner.

  • Een afzonderlijke data partitie heeft het voordeel dat deze onaangeroerd blijft wanneer je bv een systeemback-up terug plaatst.

Echter, wanneer men de locatie van de persoonlijke mappen van de gebruikersaccount naar een data partitie verplaatst dan heb je onder Windows 10 het probleem dat Microsoft (tot heden) na iedere tweejaarlijkse grote update enkele nieuwe lege persoonlijke mappen aanmaakt onder C:\Users\ uw accountnaam. Zo beschik je dan plots over dubbele mappen voor Afbeeldingen, Documenten, Muziek en Video’s. Je kunt al raden wat er dan kan gebeuren…

 

Nadelen van het partitioneren van een externe harde schijf.

Het is haast onmogelijk om bij aanvang van het partitioneren te weten hoe je de grootte van je partities gaat bepalen en je dus je externe harde schijf gaat verdelen. Vroeg of laat kom je er achter dat je een bepaalde partitie te klein gemaakt hebt terwijl een ander partitie veel te groot blijkt te zijn. Als beide partities aangrenzend zijn dan  is het probleem eenvoudig en snel op te lossen door de te grote partitie te verkleinen en de vrij gekomen ruimte toe te voegen aan de te kleine partitie. Grenzen beide partities niet aan elkaar dan is het al wat complexer.

Indien je toch al eens iets van de ene partitie naar de andere wenst te verplaatsen dan neemt dat veel meer tijd in beslag dan wanneer je dat  binnen hetzelfde volume doet. De reden is dat in dit laatste geval de gegevens gewoon op hun locatie blijven staan doch dat enkel de indexering even moet aangepast en dat is slechts seconden werk.

 

Voordelen van het partitioneren van externe harde schijf.

Daar moet men al ver naar gaan zoeken. Sommigen zien het als een voordeel dat men één muisklik minder nodig heeft om naar het doelbestand of map  te gaan. Men kan zich echter afvragen hoe vaak men op een externe harde schijf een map of  bestand moet aanspreken wetende dat een externe harde schijf enkel bestemd is voor back-ups. En hier zit men vaak fout door een externe harde schijf als enkelvoudige data opslag te gebruiken. Uit ervaring weet ik dat men daar bijna nooit elders een back-up van heeft opgeslagen. Stel je eens voor dat die schijf crasht. Je komt dergelijke drama’s haast dagelijks tegen op diverse fora. Vaak gaat men over tot enkelvoudige opslag van data op een externe harde schijf omdat de interne harde schijf te klein is geworden. In dat geval doet men er beter aan de interne harde schijf te vervangen door een grotere. Dat kan simpel door de bestaande schijf naar een grotere te klonen.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • kape opende dit topic
Echter, wanneer men de locatie van de persoonlijke mappen van de gebruikersaccount naar een data partitie verplaatst dan heb je onder Windows 10 het probleem dat Microsoft (tot heden) na iedere tweejaarlijkse grote update enkele nieuwe lege persoonlijke mappen aanmaakt onder C:\Users\ uw accountnaam. Zo beschik je dan plots over dubbele mappen voor Afbeeldingen, Documenten, Muziek en Video’s. Je kunt al raden wat er dan kan gebeuren…

Waarom locatie persoonlijke mappen verplaatsen terwijl je bij ieder programma perfect kan zeggen wat je de bestanden wilt opslaan?

Daar zie ik totaal geen nut van in.

Maak een aparte data partitie en maak vooral een gewoonte om daar al uw persoonlijke data in te zetten.

Zo kan men vermijden dat er data verloren gaat, ook als Windows niet opstart om welke reden ook.

Wel raad ik aan om data in een aparte SSD of harddisk te plaatsen waar geen Windows op staat.

 

Als je partitie wil maken moet je een doel hebben.

Als je het doel weet dan kan je ook vrij goed inschatten hoe groot de partitie moet zijn.

Eigenlijk is correct partitie maken een manier om proper te werken op uw pc of laptop.

Ieder moet voor zicht uitmaken of partities nuttig is.

Persoonlijk doe ik dat altijd.

Ik moet nooit zoeken naar iets.

Als ik factuur wil vinden van een bedrijf dan ben ik daar duidelijk in.

Op data partitie in de map centraal / jaartal / bedrijfsnaam gesorteerd volgens datum.

Indien het jaartal groter is dan 2 jaar dan wordt dit verplaatst naar de NAS en wordt er nog eens een backup van gemaakt.

Daarna verwijdert ik data ouder dan 2 jaar omdat ik uit ervaring weet dat je zelden gegevens moet hebben.

 

Bovenal dit: zorg dat je altijd een backup hebt van uw data.

Velen maken ook voor Windows een backup maar dat is een persoonlijke kwestie.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, stegisoft zei:

Waarom locatie persoonlijke mappen verplaatsen terwijl je bij ieder programma perfect kan zeggen wat je de bestanden wilt opslaan?

Ik heb dat niet aanbevolen doch enkel gezegd wat er de consequenties van zijn.

 

8 uren geleden, stegisoft zei:

Maak een aparte data partitie en maak vooral een gewoonte om daar al uw persoonlijke data in te zetten.

Standaard zal Windows je afbeeldingen altijd in de map Afbeeldingen willen opslaan tenzij je dat via instellingen aanpast en wie weet hoe je dat moet doen? Je moet dus telkens het pad wijzigen.

 

8 uren geleden, stegisoft zei:

Zo kan men vermijden dat er data verloren gaat, ook als Windows niet opstart om welke reden ook.

Als Windows niet meer opstart dan kun je via Windows ook niet meer aan je data partitie  zonder dat je die schijf aan een andere pc koppelt. In dat laatste geval zijn ook je data in c:\Users nog bereikbaar net zo goed als op een data partitie.

 

8 uren geleden, stegisoft zei:

Wel raad ik aan om data in een aparte SSD of harddisk te plaatsen waar geen Windows op staat.

Daar is niets mis mee maar is absoluut niet nodig wanneer je frequent (bv dagelijks of realtime) een back-up van je data maakt.

 

8 uren geleden, stegisoft zei:

Als je partitie wil maken moet je een doel hebben.

Als je het doel weet dan kan je ook vrij goed inschatten hoe groot de partitie moet zijn.

Hier kan ik het absoluut niet mee eens zijn omdat je de toekomst nooit kunt voorspellen. Bij gebruik van mappen kun je gaan "tot aan het gaatje" van je harde schijf zonder ook maar één MB onbenut te laten.

 

8 uren geleden, stegisoft zei:

Eigenlijk is correct partitie maken een manier om proper te werken op uw pc of laptop.

Als je onder "proper" werken "overzichtelijk" werken verstaat dan zeg ik dat er niets boven een logische mappenstructuur gaat.

8 uren geleden, stegisoft zei:

Ik moet nooit zoeken naar iets.

Ik ook niet, maar dat komt misschien omdat ik over slechts  23.942 bestanden en 2638 mappen aan persoonlijke data onder mijn account beschik.

 

8 uren geleden, stegisoft zei:

Bovenal dit: zorg dat je altijd een backup hebt van uw data.

Dat kan niet genoeg benadrukt worden.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.