Ga naar inhoud

Starten op laatste regel


Peter Christiaens

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Ik heb een (hopelijk) redelijk simpel op te lossen vraag :  Kan ik instellen (en hoe dan uiteraard) dat bij een bepaald Excel-document (Google Spreadsheets in Googles Drive) het document meteen opent op de laatst gebruikte regel?

 

Ik werk bij een tuinaannemer, en sinds vorig jaar hebben al onze werkploegen een tablet waarop ze via Google Drive in een Excel-bestand dagelijks hun "agenda" bijwerken.  Zo kan de zaakvoerder bijna in realtime zien wie er wat precies al heeft uitgevoerd.

Nu is dat sinds september vorig jaar uiteraard al een lange lijst geworden (momenteel zitten ze ergens rond rij 2000), en standaard opent het document op rij 1, waardoor ze steeds opnieuw moeten scrollen tot ze onderaan geraken en de agenda kunnen bijwerken.  Kleine moeite, I know, maar het zijn tuinmannen en geen computerdeskundigen :).  Het gebeurt regelmatig dat ze iets invullen (scroll scroll) om 2 minuten later te beseffen dat ze een gebruikte machine zijn vergeten vermelden (scroll scroll) en een kwartier later telefoon krijgen van de zaakvoerder over iets wat ze 2 dagen eerder hebben uitgevoerd (scroll scroll...) waardoor ik een hoop gezaag krijg over dat @#!scrollen en de vraag of het niet bij het opstarten al meteen op de laatste regel kan openen :).

 

Alvast bedankt !

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de kolom van de actieve cel ga je met CTRL+PijlNaarBeneden naar de laatstgevulde cel.

 

Als dus alle rijen gevuld zijn vanaf Rij 1 is dit de cel boven de eerstvolgende nieuwe regel.

 

In VBA zou dit makkelijk op te lossen zijn met Application.Goto en Workbook_Open, maar Google Spreadsheets gebruikt echter App Script.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 8/7/2019 om 18:04, emielDS zei:

bedoel je zoiets?

Nee, Emiel;

zoals Bakerman al opmerkte: het gaat in deze vraag niet om Excel maar om een Google spreadsheet, dan kun je de vba van Excel niet (of toch niet zo gemakkelijk) gebruiken.

 

Op 8/7/2019 om 15:23, bakerman zei:

In de kolom van de actieve cel ga je met CTRL+PijlNaarBeneden naar de laatstgevulde cel.

Als ik in een Google spreadsheet CTRL-pijlnaarbeneden tik, dan wordt de eerste niet lege cel in die kolom geselecteerd, niet de laatste.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb wat opzoekingswerk verricht en deze doet schijnbaar wat jij beoogt.

 

Je moet nog wel Sheet1 vervangen door de werkelijke naam van je werkblad.

function onOpen() {
  var ThisSheet = SpreadsheetApp.getActiveSpreadsheet();
  var StartingTab = ThisSheet.getSheetByName("Sheet1");  // The default tab being opened
  var LastRow = ThisSheet.getLastRow() + 1;  // One past the last row that has been entered in the spreadsheet
  var LastCellString = "A"+LastRow+":A"+LastRow;  // The string representing the last cell to position to
  var LastCell = ThisSheet.getRange(LastCellString); // The internal variable of the last cell
  StartingTab.setActiveRange(LastCell)  // Actually perform the repositioning to the last cell
}

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.