Ga naar inhoud

Starten op laatste regel


Peter Christiaens

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Ik heb een (hopelijk) redelijk simpel op te lossen vraag :  Kan ik instellen (en hoe dan uiteraard) dat bij een bepaald Excel-document (Google Spreadsheets in Googles Drive) het document meteen opent op de laatst gebruikte regel?

 

Ik werk bij een tuinaannemer, en sinds vorig jaar hebben al onze werkploegen een tablet waarop ze via Google Drive in een Excel-bestand dagelijks hun "agenda" bijwerken.  Zo kan de zaakvoerder bijna in realtime zien wie er wat precies al heeft uitgevoerd.

Nu is dat sinds september vorig jaar uiteraard al een lange lijst geworden (momenteel zitten ze ergens rond rij 2000), en standaard opent het document op rij 1, waardoor ze steeds opnieuw moeten scrollen tot ze onderaan geraken en de agenda kunnen bijwerken.  Kleine moeite, I know, maar het zijn tuinmannen en geen computerdeskundigen :).  Het gebeurt regelmatig dat ze iets invullen (scroll scroll) om 2 minuten later te beseffen dat ze een gebruikte machine zijn vergeten vermelden (scroll scroll) en een kwartier later telefoon krijgen van de zaakvoerder over iets wat ze 2 dagen eerder hebben uitgevoerd (scroll scroll...) waardoor ik een hoop gezaag krijg over dat @#!scrollen en de vraag of het niet bij het opstarten al meteen op de laatste regel kan openen :).

 

Alvast bedankt !

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de kolom van de actieve cel ga je met CTRL+PijlNaarBeneden naar de laatstgevulde cel.

 

Als dus alle rijen gevuld zijn vanaf Rij 1 is dit de cel boven de eerstvolgende nieuwe regel.

 

In VBA zou dit makkelijk op te lossen zijn met Application.Goto en Workbook_Open, maar Google Spreadsheets gebruikt echter App Script.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 8/7/2019 om 18:04, emielDS zei:

bedoel je zoiets?

Nee, Emiel;