Ga naar inhoud

Vervorming audio-opnamen


Marmuzi

Aanbevolen berichten

Ik probeer pianospel op te nemen met de ingebouwde microfoon van mijn HP-laptop (intel Core i5) met Windows 10 en dat gaat deels prima met het programma Audacity, alleen worden op een gegeven moment de langere tonen afgekapt. Kan ik mijn microfoon anders instellen, het lijkt wel of hij na een poosje zelf de zachte tonen eruit haalt.

 

geluidsvoorbeeld vervorming bij opnemen.mp3

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat je hoort is de werking van een 'noise gate' in het opnamecircuit: wanneer het signaal onder een bepaald volume (luidheid) komt, wordt het onderbroken.
Dit wordt met opzet gebruikt om bepaalde (stille) stoorgeluiden te onderdrukken, bvb. het ruisen van een ventilator.


Ik vrees dat daar niet veel aan te verhelpen valt in de instellingen, waarschijnlijk wordt het veroorzaakt door de mechanische opbouw en plaatsing van de ingebouwde microfoon. (In de versie van Audacity die ik heb vind ik toch nergens de mogelijkheid om dit te wijzigen bij de opname)


Die ingebouwde microfoon is niet bedoeld om kwalitatief hoogstaande opnames te maken, maar om een stem op een verstaanbare manier op te nemen en door te sturen, bvb via skype.


Je kan eens deze test doen: sla één enkele toon aan op de piano en laat die uitsterven. Waarschijnlijk hoor je in de opname het geluid plots stoppen als de toon stiller wordt.


Ik vermoed ook dat je laptop tamelijk ver van de snaren staat, dit zal dit effect nog versterken.
Voor een goede opname zou de microfoon zo dicht mogelijk bij de pianosnaren moeten staan, maar dit is uiteraard niet eenvoudig te doen.  Probeer eens de laptop zo dicht mogelijk op te stellen en experimenteer met de plaatsing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.