Ga naar inhoud

Partitie D is verdwenen


Desie Bam

Aanbevolen berichten

In je desktop pc zitten twee harde schijven

  • een Intel SSD van 256 GB. Daarop is Windows geïnstalleerd.
  • een gewone harde schijf van het merk Seagate, met een opslagcapaciteit van 2 TB

Op die Seagate harde schijf stond waarschijnlijk maar 1 partitie: partitie D.

Partitie D is niet meer zichtbaar in de Verkenner, maar wel in Apparaatbeheer (het is daar de ST2000DM001-1ER164) en ook in Schijfbeheer.

In Schijfbeheer is het niet Schijf 0 (zoals jij schreef), maar Schijf 1.

Wat is er gebeurd met die Seagate harde schijf? Door nog onbekende oorzaak is partitie D, die op die schijf stond, verwijderd.

Het resultaat is dat de volledige ruimte op die harde schijf nu "Niet-toegewezen" is. Niet toegewezen ruimte kun je geen schijfletter geven. En een partitie of schijf zonder schijfletter zal nooit zichtbaar zijn in de Verkenner.

 

Ik zie dat jij flink wat externe harde schijven hebt. Op het moment dat jij het screenshot van Apparaatbeheer  maakte, waren er maar liefst 6 externe harde schijven aangesloten.

 

Mijn vraag is nu: heb jij op een van die externe harde schijven een kopie staan van alle bestanden die op de interne Seagate harde schijf stonden?

Ik hoop voor jou van wel. Als (en alleen als!) je een kopie hebt van alle bestanden die op de D schijf stonden, dan mag je het volgende doen.

Zorg er eerst voor dat je alle externe harde schijven loskoppelt.

Daarna open je schijfbeheer. Klik met de rechtermuisknop op Schijf 1 (waar "Niet-toegewezen" staat) en in het contextmenu klik je dan op 'Nieuw eenvoudig volume'.

Er start dan een Wizard die je kunt/moet volgen.

E wordt gevraagd hoe groot het nieuwe volume moet zijn. Kies de volledige grootte van die harde schijf.

Daarna kun je een vrije stationsletter toekennen. Liefst zou je weer voor de letter D kiezen, maar misschien is die al bezet door een ander station, bijvoorbeeld door je cd-station. Kies nu gewoon de eerste vrije letter. (Met die stationsletters kun je in een later stadium gaan schuiven.)

Daarna moet de schijf nog geformatteerd worden. Kies NTFS.

Meer over het maken van een nieuw eenvoudig volume kun je hier lezen: https://www.computeridee.nl/workshop/schijf-niet-zichtbaar-tips-voor-schijf-en-partitiebeheer-in-windows/

 

Daarna moet deze harde schijf weer zichtbaar zijn in de Verkenner. Je kunt dan de back-up van je bestanden weer terug kopiëren naar die harde schijf, maar voordat je dat gaat doen, kun je beter eerst die Seagate harde schijf gaan controleren met bijvoorbeeld CrystalDiskInfo.

 

Voor het gebruik van CrystalDiskInfo leen ik even de volgende informatie van droske:

 

Ik raad je ook aan eerst eens de gezondheid van de interne harde schijf te controleren. Doe daarom het volgende.

Download 520c07ffc7e11-CrystalDiskInfo-Canned.pngCrystalDiskInfo naar het bureaublad (het downloaden begint automatisch een vijftal seconden nadat je op de link hebt geklikt !!! ).

  • Dubbelklik op CrystalDiskInfoPortable_x.x.0.paf.exe en klik vervolgens op OK.
  • Kies Nederlands en klik vervolgens op OK, nu wordt het programma uitgepakt in een nieuwe map op je bureaublad.
  • Plaats nu een vinkje bij de optie CrystalDiskInfo Portable starten en klik op Voltooien.
  • Of open de aangemaakte map en klik met de rechtermuisknop op CrystalDiskInfoPortable.exe en kies voor Als administrator uitvoeren.
  • Wanneer het programma geopend is, zal het gegevens van je harde schijf tonen.
  • Let op: Vergroot het venster zodat alle informatie goed zichtbaar is.
  • Wat is het resultaat van deze test? ... maak er met het knipprogramma een afbeelding van, die kan je dan in je volgend bericht hier in je topic plaatsen.

 

5a8889340d61b-CrystalDiskInfo.jpg

 

===========================================================

Mocht je echter geen back-up van de bestanden van de D schijf hebben, dan heb je een probleem. Dan moet je geen nieuw eenvoudig volume gaan maken, maar eerst gaan proberen om met een recovery programma de verloren bestanden terug te halen.

Je hebt daarvoor een lege externe harde schijf van minstens 2 TB nodig, waarnaar de teruggevonden bestanden kunnen worden weggeschreven.

Bovendien heb je een goed recovery programma nodig dat bestanden terug kan halen van een schijf die niet zichtbaar is in de Verkenner.

Ik heb zelf weinig tot geen ervaring met recovery programma's, dus daar kan ik je geen hulp bij bieden.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Desie Bam zei:

volgens mij heb je de SSD schijf nodig , en die info kan ik niet vinden in het programmatje

Het is inderdaad vreemd dat CrystalDiskInfo de Intel SSD niet ziet. Misschien kan CrystalDiskInfo geen SMART-waarden uitlezen van die SSD, maar dan zou je hem toch in het overzicht mogen verwachten.

Voor de meelezers: de intel ssdpekkf256g7h is geen 2,5 inch SSD, maar een M.2 SSD 22x80mm:

image.png.4bddd8e49b917edae72fd647474bf3b8.png

 

Het ging mij echter vooral om de SMART-waarden van Schijf 1, de gewone interne harde schijf van Seagate: de ST2000DM001-1ER164 . Op die schijf stond immers de D partitie die verloren is gegaan. En de waarden van die harde schijf blijken goed te zijn. Dat blijkt o.a. uit de laatste afbeelding die je plaatste. Die harde schijf (Disk 1 in de afbeelding; zonder schijfletter) is gezond, volgens CrystalDiskInfo. Dat is op zich goed nieuws.

 

Succes met het vinden van een recovery programma waarmee je die ene map met belangrijke Photoshop-ontwerpen terug kunt vinden.

Misschien dat een ander forumlid daar nog een goede suggestie voor heeft. Als dat zo is, dan zal hij die suggestie wel melden in dit topic.

aangepast door porrelaar
Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minuten geleden, porrelaar zei:

Het is inderdaad vreemd dat CrystalDiskInfo de Intel SSD niet ziet. Misschien kan CrystalDiskInfo geen SMART-waarden uitlezen van die SSD, maar dan zou je hem toch in het overzicht mogen verwachten.

Voor de meelezers: de intel ssdpekkf256g7h is geen 2,5 inch SSD, maar een M.2 SSD 22x80mm:

image.png.4bddd8e49b917edae72fd647474bf3b8.png

 

Het ging mij echter vooral om de SMART-waarden van Schijf 1, de gewone interne harde schijf van Seagate: de ST2000DM001-1ER164 . Op die schijf stond immers de D partitie die verloren is gegaan. En de waarden van die harde schijf blijken goed te zijn. Dat blijkt o.a. uit de laatste afbeelding die je plaatste. Die harde schijf (Disk 1 in de afbeelding; zonder schijfletter) is gezond, volgens CrystalDiskInfo. Dat is op zich goed nieuws.

 

Succes met het vinden van een recovery programma waarmee je die ene map met belangrijke Photoshop-ontwerpen terug kunt vinden.

Misschien dat een ander forumlid daar nog een goede suggestie voor heeft. Als dat zo is, dan zal hij die suggestie wel melden in dit topic.

Ik ben voordat ik de schijf terug zichtbaar probeer te krijgen nu even een recovery met Disk Drill aan het doen , van wat ik kan zien heeft hij nu 4510 items terug gevonden , maar hij is nog aan het scannen, dus fingers crossed. Zo snel geven we nog niet op met het vinden van de bestanden die ik graag terug zou willen hebben haha :) Ik had het ondertussen ook al opgemerkt dat de schijf op zich geen problemen leek te hebben , buiten het feit dan dat windows hem niet meer herkent. Mijn dank is in ieder geval groot, nogmaals voor de goede uitleg, voor een leek als mij qua technische dingen op pc was die enorm behulpzaam, alsook dat je het erg duidelijk hebt uitgelegd. :) Thanks ….

Link naar reactie
Delen op andere sites

ah, 't is zo'n ssd direct op het mobo...

 

3 uren geleden, porrelaar zei:

Misschien dat een ander forumlid daar nog een goede suggestie voor heeft. Als dat zo is, dan zal hij die suggestie wel melden in dit topic

wel zie: Recuva is hier goed voor, maar wat al zeker zo goed is, is Everything van Void - er is zelfs een standalone-versie van.

Enne Desie Bam  (tussen haakjes: welkom op PCH ! ), moest je hiermee aan de slag gaan:

Het principe is: het programma downloaden en het installeren op een ànder medium dan je verloren data staan. Vb. op een andere partitie/schijf/usb of CDrom.
GEBRUIK ONDERTUSSEN DE BETROFFEN SCHIJF ZO WEINIG MOGELIJK! (al zal je dit in dit geval niet kunnen) Want al wat je op die schijf nog doet (buiten lezen) kan verwijderde bestanden overschrijven!
o ja: de bestanden die je herstelt ook niet naar de betroffen schijf laten terugzetten, maar ook weer naar een ander schijf/partitie/medium

 

ps @porrelaar : is dat lange logje hierboven nog nodig, anders zwier ik het er uit... :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 minuten geleden, Passer zei:

ah, 't is zo'n ssd direct op het mobo...

 

wel zie: Recuva is hier goed voor, maar wat al zeker zo goed is, is Everything van Void - er is zelfs een standalone-versie van.

Enne Desie Bam  (tussen haakjes: welkom op PCH ! ), moest je hiermee aan de slag gaan:

Het principe is: het programma downloaden en het installeren op een ànder medium dan je verloren data staan. Vb. op een andere partitie/schijf/usb of CDrom.
GEBRUIK ONDERTUSSEN DE BETROFFEN SCHIJF ZO WEINIG MOGELIJK! (al zal je dit in dit geval niet kunnen) Want al wat je op die schijf nog doet (buiten lezen) kan verwijderde bestanden overschrijven!
o ja: de bestanden die je herstelt ook niet naar de betroffen schijf laten terugzetten, maar ook weer naar een ander schijf/partitie/medium

 

ps @porrelaar : is dat lange logje hierboven nog nodig, anders zwier ik het er uit... :-)

Thanks , ik had via een bevriende IT'er ook al Recuva aanbevolen gekregen :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

33 minuten geleden, Passer zei:

ps @porrelaar : is dat lange logje hierboven nog nodig, anders zwier ik het er uit...

@Passer Dat ellenlange log is ideaal voor mensen die lijden aan slapeloosheid. Twee keer doorlezen, van boven naar onder en van onder naar boven, en je valt gegarandeerd in slaap.

Maar nu serieus: het lange log mag weg. Laat de afbeeldingen wel staan, want daar staat al de benodigde informatie in. Ja, het is hiermee weer eens bewezen: een afbeelding zegt vaak meer dan 1.000 woorden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.