Ga naar inhoud

harde schijf repareren


Martin606

Aanbevolen berichten

De harde schijf is waarschijnlijk in de pc bevestigd met 4 boutjes die er zo uitzien:

image.png.96a7690acf3c62f50aa9b54479bd4576.png

Dat zijn kruiskopboutjes. Je hebt er een kruiskopschroevendraaier voor nodig. Daar zijn verschillende types van. Jij moet de Philips schroevendraaier hebben. Deze wordt ook wel de PH kruiskopschroevendraaier genoemd. En daarvan heb je weer verschillende groottes, van 0 tot 3. Je moet grootte 1 hebben.

Als jij dus een verzameling bitjes in huis hebt, dan moet je bitje PH1 gebruiken:

image.png.37de9589cc6b27097d1180dc5c3e902d.png

Ik hoop niet dat je van plan bent om de harde schijf zelf open te maken, want daar kun je niets aan repareren.

Je kunt de defecte harde schijf vervangen door een nieuwe. Meer niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In je startpost schrijf je: “Mijn harde schijf werkt niet meer goed.”

Dat kan verschillende oorzaken hebben. Als Windows op die harde schijf is geïnstalleerd, dan kan het niet goed meer werken veroorzaakt worden door corrupte of missende bestanden van Windows zelf. Dan moet je die harde schijf niet open maken, maar Windows proberen te repareren of opnieuw installeren.

 

Als de harde schijf mechanisch defect is, dan kun je er zelf niets aan repareren.

Voordat ik een harde schijf wegdoe zet ik hem eerst in de bankschroef en dan boor ik er een paar gaten in, zodat de platters aan gort zijn.

 

Als je het leuk vindt om de harde schijf open te maken, voordat je hem weggooit, dan kun je deze Engelstalige handleiding gebruiken: https://www.makeuseof.com/tag/take-apart-hard-drive-magnets/

Minder uitgebreid is deze Nederlandstalige handleiding: https://www.digirec.nl/technische_info/hardeschijf-demonteren-2/


Voor de schroeven heb je Torx schroevendraaiers nodig. Een van de schroeven kan onder het etiket zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

37 minuten geleden, porrelaar zei:

Voordat ik een harde schijf wegdoe zet ik hem eerst in de bankschroef en dan boor ik er een paar gaten in, zodat de platters aan gort zijn.

en Porrelaar zal het zelf ook wel weten, maar heeft er niet aan gedacht van erbij te zeggen dat dit alleen afdoende is voor HDD's en niet voor de nieuwere  SSD's.

Voor deze laatste geldt een andere methode.

 

(en als Martin606 geen Nederlander is, zal hij (zoals ik) ook niet weten wat een Torxschroevedraaier is :xd: . En alhoewel ik een jarenlange klusser ben, kende ik hem ook niet (van naam), maar het gaat hem dus om dit soort schroeven: image.png.5918ab0579b9509f1e9beec2dd40c261.png  - en die kan je dus (weet ik ook weer :) ) openen met zo'n Torxschroevedraaier ! )

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik werk zelf nog niet zolang met SSD's en heb er gelukkig nog geen een weg hoeven gooien.

Martin had het over het openmaken van een harde schijf. Dat kan alleen maar een traditionele harde schijf met platters zijn, want aan een SSD valt niets open te maken.

 

Ik dacht echt dat de benaming Torx schroevendraaiers ook in België bekend zou zijn. Ik heb er niet aan gedacht dat jullie daar misschien een andere benaming voor zouden hebben. Wat voor benaming wordt er in België voor gebruikt, Passer?

 

Ik heb in mijn computerhoek een eenvoudig gereedschapssetje van Lidl liggen. Deze: https://www.lidl-shop.be/nl-BE/POWERFIX-Fijngereedschapsset/p100259251

Open die website. Als je de muis boven de afbeelding op die website houdt, dan zie je de afbeelding rechts daarvan vergroot. De bitjes met een gele streep zijn de Torx bitjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, porrelaar zei:

Ik dacht echt dat de benaming Torx schroevendraaiers ook in België bekend zou zijn.

Ik kende gewoon geen naam van dat soort schroevendraaier - en gezien Dotchiejack de naam wel kent, zal het wel aan deze mus zelf liggen dat hij het niet wist...

Een kruis(kop)schroevedraaier kende ik natuurlijk wèl !  :)

Moest Martin het over een ssd hebben, dan moet hij het maar vertellen, dan kan ik hem tips aan de hand doen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om er zeker van te zijn dat ze met mijn oude kapotte HDD's niks meer kunnen aanvangen: slijpschijf bovengehaald, heel mooi in vier stukjes geslepen en naar het containerpark ermee.

Er zal meer nodig zijn dan een tubeke "colle tout" of "minute lijm" om er nog iets mee te doen!

Opgeruimd staat netjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.