Ga naar inhoud

bestanden handmatig sorteren


meslu

Aanbevolen berichten

Leuke vraag! In tegenstelling tot Theo2602 kan ik me nog goed herinneren dat het vroeger mogelijk was om in de map Video's (of Afbeeldingen) de bestanden niet automatisch te laten sorteren, maar ze op een willekeurige plek neer te zetten. Je kon toen nog het automatisch sorteren (op naam, type, grootte enz) uitschakelen.

Dat kon tot en met Windows Vista. Daarna was het afgelopen. Met ingang van Windows 7 was het automatisch sorteren niet meer uit te schakelen via een rechtsklik in zo'n map met bestanden.

 

Natuurlijk zijn er dan altijd mensen die het daar niet mee eens zijn. Zij verzinnen dan een mogelijkheid om toch weer dat automatisch sorteren van bestanden in de Verkenner uit te kunnen schakelen.

Hier een artikel over hoe je dat automatisch sorteren uitschakelt in Windows 7 en Windows 8: https://www.techrepublic.com/blog/windows-and-office/quick-tip-disable-the-permanent-auto-arrange-setting-in-windows-7-and-8/

Hier een artikel enkel en alleen voor Windows 8: https://www.eightforums.com/threads/windows-explorer-auto-arrange-disable-in-windows-8.4299/

En hier een artikel over hoe je het automatisch sorteren uitschakelt in Windows 10: https://windowsreport.com/disable-auto-arrange-folders-windows-10/

 

Nadat je auto arrange (= automatisch sorteren) hebt uitgeschakeld, kun je de pictogrammen in een map op een willekeurige plek en in een willekeurige volgorde zetten:

image.png.378d080119e74eeeec8ab1582c331c20.png

 

Let op: in alle gevallen worden er zaken gewijzigd in het register. Als je niet thuis bent in het register, dan kun je er beter bij vandaan blijven.

Mocht je er toch aan gaan beginnen, lees dan deze artikelen grondig door, voordat je werkelijk aan de slag gaat. Maak voordat je begint een herstelpunt. Nog beter is het om van tevoren een image te maken van je huidige installatie, zodat jij bij problemen dat gemaakte image terug kunt zetten.

In het ene artikel wordt duidelijker vermeld waar je op moet letten dan in het andere. Er zitten wat haken en ogen aan. Zo lukt het handmatig sorteren alleen wanneer je kiest voor weergave als pictogrammen; niet wanneer je  kiest voor een andere weergave (Lijst, Details, Tegels). En natuurlijk moet jij de handleiding voor Windows 10 volgen, wanneer je videobestanden weer handmatig wilt gaan sorteren zoals je gewend was onder Windows XP of Windows Vista.

 

Zelf heb ik geaccepteerd dat wat meslu wil, standaard niet mogelijk is in Windows 10. Ik zal dat niet gaan wijzigen.

Wat ik hierboven geschreven heb, is dan ook geen aanbeveling die je op moet volgen. Ik geef enkel aan dat het kan, maar ik zou het zelf niet doen.

Ik kies er zelf voor om de bestandsnamen te wijzigen, wanneer ik een andere volgorde wil.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.