Ga naar inhoud

Externe harde schijf


Kristof

Aanbevolen berichten

Ik heb een tijd geleden mijn externe harde schijf willen gebruiken om Windows opnieuw te installeren. 

Nu door dit te doen heeft de harde schijf een fat 32 aangemaakt ofzo waarmee al mijn bestanden buiten uiteraard de Windows versie allemaal verwijderd zijn nu voor mij staan er daar veel foto op die ik jammer genoeg kwijt ben is er iemand die mij kan zeggen of ik die bestanden helemaal kwijt ben normaal is de schijf 1tb groot maar nu stat er nog iets van een 10 GB op kwa grote alle hulp hierbij is welkom indien ik alle foto's en video's zou kunnen recuperen zou dit fantastisch zijn bedankt alvast 

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 uren geleden, Kristof zei:

Ik heb een tijd geleden mijn externe harde schijf willen gebruiken om Windows opnieuw te installeren. 

Nu door dit te doen heeft de harde schijf een fat 32 aangemaakt ofzo waarmee al mijn bestanden buiten uiteraard de Windows versie allemaal verwijderd zijn

Is toen die Windows installatie gelukt - of in hoever is ze doorgegaan (ik bedoel: even begonnen of was het een installatie die een beetje, voor een groot deel, helemaal lukte?)

 

Want als er al een heleboel uitgepakt of/en geïnstalleerd werd, zullen er veel bestanden dan die externe door de installatie overschreven zijn - komt er dan nog die format naar Fat32 bij.

In dat geval zal je met Recuva of een ander programma niet veel nuttigs meer terugvinden...

 

Enne: je had die foto's en zo alleen maar op die externe staan? Nooit gedacht van: als die stuk gaat, zit ik zonder die foto's ??

(lees de sig van Droske eens even?)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat Kristof intussen wel weet wat er gebeurd is, maar misschien is een beetje uitleg nuttig als waarschuwing voor andere mensen die via Google bij dit topic terechtkomen.

Kristof heeft geen blanco dvd of USB stick gebruikt om een installatiemedium aan te maken met als doel daarmee Windows opnieuw te kunnen installeren, maar een externe harde schijf. Die externe harde schijf van Kristof is overigens niet 1 TB groot (zoals hij in de startpost van dit topic schrijft), maar 1,5 TB.

 

Wanneer je zo'n installatiemedium gaat maken, dan krijg je niet een keer, maar twee keer de waarschuwing dat alle data die op de schijf staan, verwijderd zullen worden. Kristof heeft die waarschuwingen blijkbaar niet gezien of niet begrepen. Erg jammer, want wat gebeurt er wanneer je van een USB stick of externe harde schijf een installatiemedium maakt? Dan zullen eerst alle partities op die schijf verwijderd worden. Het heeft dus ook geen zin om van tevoren een kleine partitie van 8 tot 16 GB op de externe schijf aan te maken en die aan te wijzen om er het installatiemedium van te maken. Dat werkt niet. Alle partities op de schijf zullen verwijderd worden, waarna de gehele schijf niet-toegewezen ruimte (unallocated space) is.

Daarna wordt er een nieuwe partitie aangemaakt die een maximale grootte heeft van 32 GB. Deze partitie wordt geformatteerd volgens het bestandssysteem FAT32, en daarop komen dan de installatiebestanden te staan.

De rest van de harde schijf blijft niet-toegewezen ruimte.

 

Op dit moment is Kristof bezig om de verloren partitie te herstellen naar NTFS. Hierbij herstelt hij dus de overgebleven niet-toegewezen ruimte (met een grootte van 1,33 TB) naar de oorspronkelijke NTFS bestandsindeling. (Helemaal onderaan in zijn afbeelding kun je nog net zien dat het hier om Niet-toegewezen ruimte gaat)

Ik hoop voor hem dat dat lukt.

Aan het begin van die externe harde schijf staat nog de partitie van 32 GB, waarop de installatiebestanden van Windows staan. Die FAT32 partitie lijkt Kristof intussen weer omgezet te hebben naar een NTFS partitie. De persoonlijke bestanden van Kristof die op plekken stonden waarop nu die installatiebestanden van Windows staan, zijn dus overschreven en kunnen niet gerecoverd worden.

 

Waar wil ik eigenlijk voor waarschuwen met dit verhaal? Ik bedoel hiermee dat je nooit een externe harde schijf moet gaan gebruiken om daar een installatiemedium van te maken. Gebruik daarvoor een dvd of een lege USB stick. En als je een USB stick gebruikt, kies dan een stick met een grootte tussen 8 en 32 GB. Liever niet groter dan 32 GB, want dat levert later meer werk op, omdat je dan weer met een deel niet-toegewezen ruimte zit.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

bedankt alvast voor jullie reactie.

 

nu is het zo dat ik easyUS recovery gebruikte en daar alle verloren bestanden terug vind.

Als ik op herstel klik dan krijg ik een scherm dat ik dien te betalen en nog niet een klein beetje vind ik persoonlijk.

ik dacht dat dit programma dan ook gratis was of had ik althans zo begrepen iemand die mij hierin kan helpen.

 

bedankt alvast

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.