Ga naar inhoud

Bij opstarten PC vraagt ie met welk programma te openen.


STYLUS3530

Aanbevolen berichten

Hello Folks

 

Sinds kort bij het opstarten van mijn PC komt er een kader met de melding "Hoe wilt u dit bestand openen", maar er staat niet bij welk bestand. Ik weet niet wat het bestand was dat te openen was, dus koos ik voor kladblok en daar zie ik enkel een paar chinese(kunnen natuurlijk ook japanse) tekens zijn.

 

Weet iemand waar ik kan vinden welk bestand juist geopend word?

 

Alvast bedankt.

 

STYLUS

Knipsel - Opstarten Hoe wilt u dit bestand openen.JPG

Knipsel - Opstarten kladblok.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ga eens via START naar Instellingen - Apps- Opstarten.

In het weergavevenster (rechterkant) zie je welke programma's AAN of UIT staan om al dan niet samen met Windows op te starten.

Toon dat eens aan de hand van screenshots. Vergeet niet te scrollen. Je zult merken dat je twee screenshots moet maken om alles te kunnen tonen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 minuten geleden, droske zei:

Ga eens via START naar Instellingen - Apps- Opstarten.

In het weergavevenster (rechterkant) zie je welke programma's AAN of UIT staan om al dan niet samen met Windows op te starten.

Toon dat eens aan de hand van screenshots. Vergeet niet te scrollen. Je zult merken dat je twee screenshots moet maken om alles te kunnen tonen.

 

 

Knipsel Opstarten 01.JPG

Knipsel Opstarten 02.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 3/3/2020 om 23:19, droske zei:

Ga eens via START naar Instellingen - Apps- Opstarten.

Als je het op die manier doet zie je wel de opstarters, maar kom je niet achter de locatie van die opstarters.

 

Diezelfde lijst van automatisch met Windows opstartende apps krijg je ook te zien, wanneer je het op een andere manier doet:

  • Klik met de rechter muisknop op een lege plek in de taakbalk. Er verschijnt een menu. Klik in dat menu op Taakbeheer.
  • Wanneer Taakbeheer geopend is, moet je in de menubalk van Taakbeheer klikken op het tabblad Opstarten.
  • Je krijgt dan dezelfde lijst met opstartende apps te zien, maar je kunt nu ook de locatie van die apps of processen vinden.

 

Hieronder een voorbeeld van mijn pc:

image.thumb.png.847a4691ff743845f31c6ebf6537b32b.png

Ik vroeg me af wat SMMonitor ook al weer was. Ik klik dan met de rechter muisknop op SMMonitor, in het contextmenu klik ik dan op Bestandslocatie openen.

Daarna zal de Verkenner openen. SMMonitor bleek een onderdeel te zijn van een legitieme app: MiniTool ShadowMaker. Niets aan de hand dus.

 

Jij klikt natuurlijk in die lijst met de rechter muisknop op Admin, en daarna op Bestandslocatie openen.

De Verkenner zal dan openen en in dat venster van de Verkenner zal Admin geselecteerd zijn (die heeft dan een blauwe achtergrond)

Let op: verwijder nog niets! Maak een screenshot van het volledige venster van de Verkenner waarin die app (of dat proces) Admin zichtbaar is. Dan kunnen we hopelijk zien bij welk programma Admin hoort. De naam van het programma zal dan namelijk in de adresbalk van de Verkenner staan.

 

Waarom mag je nog niets verwijderen? Omdat het mogelijk malware is (de kladbloktekst die jij liet zien in de startpost is Chinees), en dan is het niet voldoende om alleen dat ene item te verwijderen. Als je alleen dat ene item zou verwijderen, kan het lastig worden om de resten te verwijderen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

A.u.b. niet op de knop Quote klikken als je wil reageren. Je herhaalt dan alles wat ik geschreven heb. Dat heeft geen nut en het topic wordt daardoor onnodig lang.

In plaats daarvan moet je klikken in het vak onderaan, waarin staat 'Reageer op dit topic'. Je kunt daarna direct je reactie typen.

 

Ik merk dat je Verborgen items zichtbaar hebt gemaakt. Normaal kun je die beter verborgen laten.

Het bestand Admin is geen map, zoals de mappen van de andere gebruikers Admin Pascal en Pascal.

Misschien zijn bij jou de extensies nog verborgen. Klik in de menubalk van de Verkenner op Beeld en zet dan een vinkje voor Bestandsnaamextensies:

image.thumb.png.726eb2a3933300385f41a6f8f59ecf99.png

 

Vraag 1: Heeft het bestand Admin dat in jouw afbeelding blauw geselecteerd is, dan een extensie? Met een extensie bedoel ik de letters achter de punt van een bestandsnaam. Zo ja, welke extensie?

Vraag 2: Het bestand Admin is gemaakt (of gewijzigd) op zondag 1 maart 2020 om 14 uur 53. Kun jij je herinneren of jij op die datum en dat tijdstip software hebt geïnstalleerd? Je kunt dat ook controleren via Configuratiescherm > Programma's en onderdelen. Klik dan op de kolomnaam Geïnstalleerd op.

Dan staan alle programma's gesorteerd op datum.

(Het configuratiescherm bereik je in Windows 10 door te klikken op Start > Systeem > Configuratiescherm.)

 

Het kan ook via Instellingen > Apps. Je moet dan Sorteren op: Installatiedatum:

image.thumb.png.7a1f492cee3b795f6ddeb2cf26731926.png

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aha, je tweede afbeelding laat zien dat het bestand Admin al gemaakt werd op dinsdag 24 januari 2017. Het staat dus al ruim 3 jaar op je pc, maar pas sinds kort probeert het automatisch op te starten met Windows. Dat automatisch opstarten van dat bestand heb jij nu uitgeschakeld.

 

Ik blijf het maar een raar bestand vinden, vooral omdat de inhoud Chinees lijkt te zijn. Ik heb op verschillende computers gekeken in de map Deze pc > (C) > Gebruikers. Op geen enkele computer kwam ik in die map dat bestand Admin (zonder extensie) tegen.

Kan het kwaad om het bestand te verwijderen? Ik weet het niet.

Kan het kwaad om het bestand te laten staan? Dat weet ik ook niet.

 

Ik zou graag de betekenis van de inhoud van dat bestand te weten komen. In je startpost plaatste je een afbeelding van de inhoud van het bestand, nadat het geopend was met Kladblok. Maar met een plaatje/afbeelding kan ik helaas niet zo veel in dit geval.

Zou je het bestand Admin nog eens kunnen openen met Kladblok?

Zodra het geopend is in Kladblok, klik je in de menubalk van Kladblok op Bestand, en daarna op Opslaan als.

Geef het bestand een andere naam, bijvoorbeeld Chinees, en sla het op als .txt bestand, waarbij je als locatie je bureaublad kiest.

Voeg dat .txt bestand met de naam Chinees.txt dan als bijlage toe bij een volgende reactie.

Dan kan ik kijken of Google Translate raad weet met de inhoud van dat bestand. Succes is niet gegarandeerd, maar hopelijk wordt dan duidelijker waarvoor dat bestand dient.

 

Sowieso lijkt me een volledige scan met je virusscanner aanbevolen. Of had je dat al gedaan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.