Ga naar inhoud

Scrollen in werkbladen van werkboek Excel volledig verhinderen


Wingjudge

Aanbevolen berichten

@ Haije : bedankt voor het antwoord maar dit is het niet wat ik zoek.

Ik heb lang geleden (meer dan 15 j) terug nog een volledig beschermende database in Access gemaakt. Dan kon je enkel de invoerschermen zien en alles zat verborgen qua lint, menu's en dergelijke. Het betrof een systeem waar de database door verschillende collegae werd gevoed.

 

Nu is het ongeveer qua werking idem (in verschillende werkbladen gegevens invullen en dan doorsturen naar een andere collega) maar hier heb ik geen andere keuze dan Excel te gebruiken.

Om te vermijden dat het Excelbestand willens nillens (on)bewust aangepast zou worden, het wordt trouwens via Sharepoint beschikbaar gesteld, 

ben ik dus om die reden aan het zoeken dat de gebruiker van het bestand niets kan aanpassen, dus ook niets scrollen.

Mijn eerste bijgevoegd bestand is een kort voorbeeld hoe het zou moeten zijn zonder dat er iemand behalve de paswoordbeheerder, het kan aanpassen.

 

Dus beste Haije of anderen, mochten jullie nog ideeën hebben :-), steeds welkom

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begrijp je wat de code doet ?

 

Deze komt bovenop het beveiligen van je VBA-project waardoor je geen toegang meer krijgt tot de code.

 

Mijn code zorgt ervoor dat de Ontwikkelaarstab verborgen wordt bij het openen v/h bestand (terug ingeschakeld bij sluiten).

 

Hierdoor geraak je niet meer bij de Bladeigenschappen via deze tab.

 

Als alle voorgaande voorstellen geïmplementeerd zijn heb je dus nu Bladbeveiliging, Projectbeveiliging en beveiliging op de Developerstab.

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@dotchiejackPhiliep : ik wist niet dat deze forums één en dezelfde waren en ik nog niet tot op een oplossing ben gekomen,

vond ik het niet verkeerd om daar ook eens te luisteren. Zal het nooit meer doen ;-)

 

@bakerman Nee ik begreep de vba code niet,

ik ga het nog eens goed bekijken want vond het al raar dat gisteren mijn Ontwikkelaar verdween.

En hiermee iets kan doen. Zijn er nog Menu die op die manier weg gestopt worden?

 

Zoals je maar merkt ben ik nog niet gewend met vba, maar doe mijn best om het aan te leren/te snappen … .

Still a long way to go ;-)

 

Aan beiden toch bzedankt voor geduld en help. Apprecieer het !

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan een bestand FullScreen openen zodat de volledige menubalk verborgen wordt, je kan allerlei dingen aan en uit schakelen.

 

Het probleem is dat wanneer een fout optreed en het bestand sluit/moet gesloten worden deze aanpassingen niet vanzelf opgeheven worden

 

en dat je XL er volledig anders uitziet dan dat je hem de laatste keer geopend hebt.

 

Ook zou IK als gebruiker het helemaal niet leuk vinden dat er aan mijn instellingen gemorreld wordt zonder dat ik dit kan voorkomen.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Wingjudge zei:

@dotchiejackPhiliep : ik wist niet dat deze forums één en dezelfde waren en ik nog niet tot op een oplossing ben gekomen,

vond ik het niet verkeerd om daar ook eens te luisteren. Zal het nooit meer doen 😉

wingjudge,

 

het gaat om twee verschillende fora, waarbij een aantal helpers op allebeide (en vaak nog meer!) fora actief zijn.

Het is ook niet verboden om een vraag op meerder fora te stellen, maar het wordt zeer op prijs gesteld om dat dan ook te melden. Dit om te voorkomen dat er onnodig zaken dubbel gedaan worden OF dat er tegengestelde adviezen gegevens worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.