Ga naar inhoud

Netwerkreferenties nodig bij interne schijven van NAS


DiskRaider

Aanbevolen berichten

Volgens mij sinds de laatste update van windows 10 vraagt de windows verkenner ineens om netwerkreferenties bij het benaderen van de interne schijven van de NAS, de externe kan ik zonder probleem benaderen.

Ik heb een Zyxel NSA325 V2 NAS met twee interne WD RED schijven en twee externe die zijn gekoppeld via de USB poorten. De shares die ik ooit een drive-letter heb gegeven op de interne schijven zijn nog gewoon benaderbaar, maar op deze manier kan ik geen nieuwe shares koppelen. Het SMBv1 protocol heb ik geactiveerd. Bizar is dus dat de interne schijven (JBOD) om referentie vragen maar de externe het gewoon doen.

Ik heb een andere PC met vergelijkbare configuratie, maar die heeft geen probleem. Het is dus een windows instelling op de probleem-PC.

aangepast door DiskRaider
extra info
Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom op ons forum. :welkom:

Een, naar mijn mening, vergelijkbaar probleem is HIER (<klik) als volgt opgelost geraakt:

 

Quote

Als je een andere editie van Windows 10 gebruikt dan Windows 10 Home, kijk eens of het voor jou afdoende is om via Configuratiescherm handmatig te referenties van jou NAS account in te voeren in Referentiebeheer.

  1. Druk Windows Logo Key + R toets tegelijkertijd in.
  2. Typ de opdracht Control en druk op Enter.
  3. Sorteer op pictogrammen en klik op Referentiebeheer.
  4. Klik op Windows Referenties en voer de juiste informatie in.
  5. Klik op OK.

Laat me maar weten wat de uitkomst hiervan is.

 

En de uitkomst was...

Quote

Dat is de oplossing.

Wat zat die ver verstopt zeg.

 

De gebruikersnaam bleef in beeld en dat was de naam van de cloud.

Die heb ik aangepast.

En het wachtwoord aangepast.

 

Nu werkt het weer als vanouds.

 

Hartelijk dank!

Scheelt een hoop gedoe.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas is dat in mijn geval niet de oplossing, die settings staan goed. De NAS kan ook gewoon benaderd worden aangezien de externe schijven wel te openen zijn en de eerder gekoppelde shares ook. Uit ervaring weet ik dat door het koppelen van je android telefoon aan de pc de NAS-netwerkverbinding via SMBv1 danig wordt verstoord. Maar die koppeling is er in dit geval niet. Dus mogelijk is een andere toepassing verantwoordelijk voor het probleem. Maar welke? In ieder geval was het tot de voorlaatste versie van Windows 10 in orde.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lees allereerst even het onderstaande voordat u verdergaat met de gegeven instructies!

  1. Deze info is niet bedoeld om u te laten schrikken, maar om u attent te maken op bepaalde zaken.
  2. Door het gebruik van tools kunnen instellingen veranderen of hersteld worden waar we niets aan kunnen doen. Lees ook de gegeven instructies goed door.
  3. Maak ook tijdig back-ups van al uw belangrijke bestanden: Alle documenten, Favorieten (Bladwijzers), E-Mails, Contactpersonen enz. (het is aangeraden om altijd te doen, ook al mankeert er niets aan uw pc)
  4. Schakel de actieve anti-virus software tijdelijk uit. Deze kunnen conflicteren met de gebruikte tools en de werking nadelig beïnvloeden,
  5. Na het uitvoeren van de tools kunt u uw anti-virus software weer inschakelen tot het moment dat u opnieuw het advies krijgt om deze uit te schakelen.
  6. Voeg alle logbestanden als bijlage toe aan uw bericht, lees hier hoe u de logbestanden als bijlage kunt toevoegen.
  7. Indien er een handleiding bij een tool staat lees die dan eerst door, ziet u dat we programma's laten verwijderen die u liever wilt behouden, vraag dan waarom we dit laten doen (de meeste zijn malware/adware programma's)
  8. Mocht iets niet geheel duidelijk zijn of niet lukken, geef dit dan even aan voordat u verder gaat met de gegeven instructies.

 

Download de 577bf0efb8088-FRST.png&key=17a8e1ee47f9dFarbar Recovery Scan Tool 32 of 64 bit  via de onderstaande link en plaats het bestand op je bureaublad.

 

Farbar Recovery Scan Tool Link

 

Hier staat een beschrijving hoe u kunt kijken of u een 32 of 64 bit versie van Windows heeft.

 

Farbar Recovery Scan Tool uitvoeren

  • Klik met de rechtermuisknop op FRST64.exe (of FRST.exe) en kies voor de optie "Als administrator uitvoeren".
  • Als het programma is geopend klik Yes (Ja) bij de disclaimer.
  • Druk vervolgens op de Scan knop, er zal nu eerst een back-up van het register worden gemaakt.
  • Wanneer de scan gereed is worden er twee logbestanden aangemaakt met de naam (FRST.txt en Addition.txt) op dezelfde plaats vanwaar de 'tool' is gestart.
  • Voeg beide logbestanden als bijlage toe aan het volgende bericht.

Een handleiding via een filmpje van PC Helpforum kan je HIER vinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die app kan enkel actief zijn als je zelf ooit een telefoon gekoppeld hebt aan je Windows 10 pc.

 

Is het probleem nu dan opgelost?

aangepast door droske
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het enige dat op die PC wel eens gebeurd kan zijn is een telefoon via een usb kabel verbinden om bestanden uit te wisselen. Zeker geen koppeling maken via yourphone oid. Dus hoe dat actief kan zijn is mij een raadsel. In ieder geval is het probleem nu opgelost. Yourphone deinstalleren, PC opnieuw starten en de interne schijven zijn weer benaderbaar. Dank voor het meedenken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Gast sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.