Ga naar inhoud

HDD clonen naar SSD schijf


Evelien84

Aanbevolen berichten

Ik zou graag mijn bestaande HDD die verschikkelijk traag geworden is vervangen door een interne SSD die ik pas aangekocht heb. Volgens de handleiding van coolblue (https://www.coolblue.be/nl/advies/harde-schijf-klonen-ssd.html) zou dit gemakkelijk moeten lukken, maar hier uiteraard weer niet... Al vrij snel stopt het programma Macrium Reflect Free bij het klonen met de melding clone failed error 0 mft corrupt error code = 6. Please run 'chkdsk /r' errors

 

Jammer genoeg had ik al een repair van de C-schijf gedaan omdat ik ervoor al dezelfde foutmelding kreeg, althans het eerste deel. Toen was het enkel clone failed error 0 mft corrupt zonder de rest erbij.

 

Iemand een idee / oplossing hoe ik mijn HDD toch zou kunnen klonen naar mijn nieuwe SSD? Of wat ik anders nog kan doen? Ik vermoed dat die kloon toch echt wel nodig is om ook windows en andere programma's mee over te zetten?

 

Ik stuur ook de beginsituatie in Macrium Reflect mee. Waarom staan er maar liefst 7 partities (?) om uit te kiezen? De D-schijf heb ik alvast overgezet naar een andere externe harde schijf, maar welke dien ik aan te vinken om over te zetten? Enkel de C? Of heb ik die anderen ook nodig?

kloon.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben zelf niet zo'n voorstander van klonen om de volgende redenen:

1. Als er fouten of malware in Windows zitten, dan neem je die mee wanneer je gaat klonen.

2. Als de oude en de nieuwe schijf niet exact even groot zijn (en dat is vrijwel nooit het geval), dan moet je de grootte van de partities aan gaan passen. En dat is niet altijd even eenvoudig.

 

Bij  jouw laptop, Eveline, is klonen helemaal onmogelijk. Ik zal hieronder uitleggen waarom.

Je oude harde schijf is een Toshiba HDD van 750 GB (volgens Windows iets minder, namelijk 698 GB, omdat Windows anders rekent dan de fabrikanten van harde schijven). Van die 698 GB is momenteel circa 257 GB in gebruik.

De nieuwe SSD heeft een veel kleinere opslagcapaciteit. Dat is een Kingston SSD van 240 GB (volgens Windows 223 GB).

Hoe krijg je 257 GB aan data op een schijf van slechts 223 GB? Dat gaat dus nooit passen, hè? Dat is eenzelfde vraag als "Hoe krijg ik 11 liter water in een emmer waar 10 liter in kan?"

Die Kingston SSD is gewoon te klein. Je had minstens een SSD van 500 GB moeten kopen. Bij SSD's moet je er bovendien voor zorgen dat circa 20% van de beschikbare ruimte altijd leeg zal blijven. Dat is nodig voor een goede werking.

 

Klonen kun je daarom dus helemaal vergeten met deze kleine SSD.

Dat jouw bestaande Windows zo traag is geworden kan ook komen doordat de harde schijf aan het afsterven is. En dat lijkt inderdaad het geval te zijn. In jouw eerdere topic van maart 2020 is te lezen dat de current pending sectors count van de harde schijf maar liefst 3.432 is. Er waren toen dus al 3.432 slechte sectoren op de harde schijf. En helaas is het zo dat het aantal slechte sectoren in de loop der tijd alleen maar toeneemt. Dat lijkt me de oorzaak van het steeds trager worden van jouw laptop.

Vergeet het klonen maar helemaal. Zelfs als je nu een grotere SSD zou kopen (van 500 of 1.000 GB) moet je niet gaan klonen. Dan neem je vrijwel zeker de fouten mee die nu in jouw Windows zitten.

 

Wat je nu het eerste moet doen is ervoor zorgen dat je een kopie hebt van al je persoonlijke data op een externe harde schijf. Denk ook aan installatiebestanden van programma's die je ooit hebt aangeschaft, inclusief de bijbehorende licentiesleutels.

 

Daarna kun je een installatiemedium aanmaken. Je kunt daarvoor de informatie op deze website gebruiken: https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10

Je downloadt het hulpprogramma en daarmee ga je een installatiemedium aanmaken "om Windows 10 op een andere pc te installeren".

Klik op de +tekens op die website en lees alles grondig door.

 

Als installatiemedium kun je een lege dvd gebruiken, maar ook een lege USB stick met een capaciteit van minstens 8 GB. Wanneer het installatiemedium gemaakt is, dan maak je de laptop open en vervang je de oude harde schijf door de SSD.

Daarna start je de laptop op van het installatiemedium. Hoe je dat moet doen wordt ook uitgelegd op die website.

Wanneer de laptop is opgestart van de dvd, dan ga je een schone installatie van Windows 10 uitvoeren.

Wanneer gevraagd wordt naar de productcode (=licentiesleutel), moet jij klikken op 'Ik heb geen productcode'. Dat staat onderaan in dat venster. Je hoeft namelijk geen productcode in te voeren, wanneer je Windows 10 installeert op een computer waarop al eerder dezelfde versie van Windows 10 (in jouw geval: Windows 10 Home 64-bit) heeft gestaan.

En wanneer gevraagd wordt waar je Windows wilt gaan installeren, dan zul je eerst alle aanwezige partities die nu al op de SSD staan, moeten verwijderen, zodat je daarna een aaneengesloten niet-toegewezen ruimte overhoudt. En dan zet je de installatie voort. Windows zal dan zelf de nodige partities aanmaken.

 

Nadat Windows met succes geïnstalleerd is op de SSD, kun je je favoriete programma's die niet standaard in Windows 10 zitten, weer gaan downloaden en installeren. Van betaalde programma's heb je hopelijk het installatiebestand en de licentiesleutel bewaard, zodat je die ook weer kunt gaan installeren.

Daarna kun je je persoonlijke bestanden voor een klein deel terug gaan kopiëren van je externe harde schijf naar jouw mappen Documenten, Downloads, Muziek enz. op de SSD.

Voor een klein deel? Ja, want de Kingston SSD is veel te klein om al jouw persoonlijke bestanden te kunnen herbergen. Van die Kingston SSD van 240 GB (volgens Windows slechts 223 GB) zul je circa 45 GB vrij/leeg moeten laten. Dat betekent dat je slechts 178GB kunt gebruiken van die SSD.

====================

Ik neem aan dat het bovenstaande een schok voor je is, Eveline. In plaats van klonen wat volgens de handleiding van Coolblue makkelijk zou zijn, moet jij nu echt gaan zwoegen en zweten...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook nog enkele ideetjes:

 

-   een HDD die traag geworden is: kan gewoon door virussen, spy- of malware - een controle hierop kan al heel wat maken

     (als het daaraan ligt natuurlijk

 

1 uur geleden, porrelaar zei:

Als de oude en de nieuwe schijf niet exact even groot zijn (en dat is vrijwel nooit het geval), dan

Ik dacht dat dit tegenwoordig niet zo'n rol speelt: de doelschijf moet (natuurlijk) minstens de grootte hebben als de bronschijf - en liefst iets groter. Zelf heb ik namelijk anderhalf jaar geleden een systeemcopie van mijn 128 SSD gemaakt en op een 280G-partitie van een nieuwe SSD gezet terug laten uitpakken - ging probleemloos. (of ligt het bij het clonen anders Porrelaar? - maar dan kan Evelien toch ook gewoon een systeemkopie maken en die overzetten?)

 

- wat zij ook kan doen: haar C-schijf wat gaan 'uitkleden': al haar eigen data overbrengen naar een andere partitie zodat haar gebruikte schijfruimte op de C vermindert tot een 200 Gig of minder (moet gewoon te doen zijn denk ik) - en dus zou ze haar systeem wèl naar die nieuwe ssd kunnen krijgen toch?

 

- maareuh... Evelien84 kan toch ook twéé schijven in haar systeem houden: Windows + programma's op die SSD en de (eigen) data op de hdd?

(is bij mij ook zo) - dan is haar systeem snel en voor die data speelt het niet zo'n rol toch?

   En dan kan ze gewoon haar nieuwe ssd gebruiken en hoeft ze geen grotere te gaan aankopen?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 minuten geleden, Passer zei:

de doelschijf moet (natuurlijk) minstens de grootte hebben als de bronschijf - en liefst iets groter.

En dat is bij Evelien niet het geval. De doelschijf (= de nieuwe SSD van 240 GB) is veel kleiner dan de bronschijf (de oude HDD van 750 GB).

Als er nu heel weinig op de oude harde schijf zou staan, dan zou ze nog kunnen gaan klonen, maar dat is niet het geval. Er staan meer data (van Windows, programma’s en persoonlijke bestanden) op de harde schijf dan op de SSD mogelijk is.

24 minuten geleden, Passer zei:

Evelien84 kan toch ook twéé schijven in haar systeem houden: Windows + programma's op die SSD en de (eigen) data op de hdd?

Dat zou kunnen wanneer Evelien net als Passer een desktop pc had. Daarin kun je een of meer harde schijven of SSD’s bijplaatsen. Maar Evelien heeft geen desktop pc, maar een Asus laptop van circa 7 jaar oud. Daarin kan geen SSD bijgeplaatst worden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Porrelaar heeft een zeer goede analyse gemaakt van de bestaande situatie en glashelder de best mogelijke aanpak voor het maximaal haalbare voor die pc toegelicht.

Laten we nu even afwachten hoe Evelien het vervolg van het verhaal ziet. Misschien overweegt ze een nieuwe laptop aan te kopen, wat zeker niet onverstandig zou zijn maar het zal ook binnen het budget moeten passen denk ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie reacties!

Ik had al begrepen dat een simpele kloon dan toch niet zomaar ging lukken. Mijn opzet was wel om enkel de C-schijf (slechts 62 in gebruik) over te zetten naar de nieuwe SSD van 240 GB zodat er nog voldoende ruimte over was. Van de data D-schijf had ik al een back up gemaakt op een externe harde schijf en die data moet zeker niet op de SSD schijf komen. Dus inderdaad minder geheugen op deze harde schijf dan mijn vorige maar omdat ik niet té veel risico wou nemen met onze oude laptop die - los van de harde schijf problemen - wel nog goed functioneert, had ik inderdaad geopteerd voor een niet al te dure SSD-schijf. Ik heb inmiddels de raad opgevolgd en een propere installatie van windows op de SSD gezet en raar maar waar toen lukte het ineens wel :-) dus dat klonen was dan inderdaad toch niet de beste optie.

Maar... Veel belangrijker, we hebben weer een snellere laptop en vooral geen problemen meer bij het opstarten waar er om de haverklap wel een melding kwam dat de harde schijf moest gecontroleerd en gerepareerd worden. Dus in plaats van een nieuwe laptop ben ik toch blij met deze goedkopere oplossing. Voor hoelang, dat zullen we moeten afwachten natuurlijk :-)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt het advies van porrelaar blijkbaar tot een goed einde gebracht, proficiat!. En uiteraard danken we als PCH porrelaar voor diens hulp.

Heb je nog vragen, laat ze dan maar komen. Zo neen, laat het even weten dan sluiten we dit topic.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
  • Dasle sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.