Ga naar inhoud

Foto bewerken


aussie

Aanbevolen berichten

Heb een beetje basiskennis van fotobewerking. Maar nu kan ik even nu verder.
Uit een folder van het werk wil ik de tekst wissen en een passende test toevoegen.
[Dit is toegelaten ivm de sociale verkiezingen] Normaal neem ik gom (L kolom),
pas de grote en vorm aan en kan zo enkele zaken wissen. Daarna extra label of tekst en zo klaar.
Nu wis ik oude test en onderlaag is wit, zo zelfde bauw moeten zijn. Blijkbaar kan ik de kleur van gom niet aanpassen.
Gebruik "Adobe Photoshop Elements 10"

Link naar reactie
Delen op andere sites

De gom (het gummetje) heeft geen kleur. Met het gummetje haal je beeldinformatie weg. Wat dan overblijft is altijd wit bij een jpg bestand.

Ik zou het anders doen bij jouw afbeelding. Gebruik niet het gummetje, maar het kloonstempel. Het kloonstempel vind je in de linker kolom. het staat direct boven het gummetje. Kies de grootte van het kloonstempel. Selecteer (met ingedrukte Alt-toets) met het kloonstempel een flink stuk van die lichtblauwe kleur en stempel die lichtblauwe kleur dan over de donkerblauwe tekst heen. Doe niet alles in een keer. Als het fout gaat, doe je Ctr-Z om de laatste wijziging terug te draaien. Selecteer ook regelmatig een nieuw stukje lichtblauw om daarmee te gaan stempelen. Het resultaat is dan een lichtblauwe afbeelding zonder tekst. Je kunt daarna een nieuwe laag aanmaken en daarmee je eigen tekst op die afbeelding zetten.

 

Tip: maak eerst een kopie van die afbeelding en ga met de kopie aan het werk. Als er wat misgaat, dan heb je de originele afbeelding nog.

 

Met Photoshop Elements 10 ben je toch nog even bezig om dit netjes te doen.

Bij nieuwere versies van Photoshop Elements (vanaf versie 13 om precies te zijn) gaat het een stuk makkelijk en sneller.

Ik heb jouw afbeelding geopend in PSE 2018.

Met de rechthoek selecteer ik de tekst die weg moet.

Ik klik daarna in de menubalk op Bewerken > Selectie opvullen.

Er verschijnt een venstertje met mogelijkheden voor de opvullaag:

5f85963d491f1-Ashampoo_Snap_2020.10.13_1

 

Achter Gebruik: kies ik voor 'Inhoud behouden'. De rest van de instellingen laat ik zo.

Ik klik in dat venstertje op OK. En dit is dan het resultaat:

5f859682e3770-Inhoud_behouden_PSE2018.jp

En op die lichtblauwe achtergrond kan ik dan een eigen tekst plaatsen, bij voorkeur in een eigen laag, zodat ik hem later nog kan bewerken.

 

Dat resultaat is altijd fraaier dan wanneer je met het kloonstempel ongewenste elementen uit je afbeelding weghaalt.

Maar voorlopig zul jij het toch met het kloonstempel moeten doen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een andere manier is om een stuk lichtblauw te kopiëren en dat gekopieerde stuk over de tekst die je weg wilt hebben, heen te plakken:

 

Met het rechthoekig selectiekader selecteer je een stuk blauw.

Klik op Bewerken > Kopiëren om dat rechthoekige stuk lichtblauw op het klembord op te slaan.

Klik op Laag > Nieuw > Laag via Kopiëren

Zorg dat de nieuwe laag geselecteerd is.

Klik in de linker kolom op het pictogram Verplaatsen

5f85a97b91305-Ashampoo_Snap_2020.10.13_1

Sleep de lichtblauwe rechthoek tot over de tekst die je weg wilt hebben.

5f85a99d4c107-Ashampoo_Snap_2020.10.13_1

Klik in de menubalk op Selecteren > Deselecteren om de selectielijnen te laten verdwijnen:

5f85a9f1c22bf-Ashampoo_Snap_2020.10.13_1

 

Zoals je in de laatste afbeelding kunt zien, is er nog wel sprake van kleurverschil...

Link naar reactie
Delen op andere sites

39 minuten geleden, porrelaar zei:

is er nog wel sprake van kleurverschil

zo iets zie je regelmatig: in een ogenschijnlijk egaal gekleurd vak, zijn er toch nog nuances die je alleen maar opmerkt als je (zoals hier) gaat kopiëren en plakken.

 

Als het maar een eenmalig gebeuren is: plaats dan het plaatje even hier, dan probeer ik het wel in orde te krijgen...

(maar ik werk niet met photoshop, dus daarvoor kan ik je geen tips geven..)

aangepast door Passer
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het resultaat ziet er inderdaad niet fraai uit. Je hebt niet alleen te maken met een kleur(nummer), maar ook met een structuur van de achtergrond. Die structuur lijkt op een gesausde muur of op rauhfaser behang. Met alleen een kleur heb je die structuur niet terug.

Zoek die afbeelding eens op met de Verkenner. Open hem niet in Photoshop Elements, maar plaats die afbeelding als bijlage in een volgende reactie in dit topic.

En vertel dan ook of alle tekst op die afbeelding weg mag, of dat er een gedeelte van de tekst op de afbeelding moet blijven staan.

aangepast door porrelaar
Link naar reactie
Delen op andere sites

speelt het wel een rol hoe die achtergrond is : helemaal niet - of moet hij 'erop gelijken'

 

want het is in jouw geval veel makkelijker eerst een achtergrond te maken en dan die voor alles te gaan gebruiken (en daar dan

de tekst op te plaatsen)

in dat geval heb je massa's mogelijkheden:  afbeelding.png.92547a7ec680aa925ccafad78ff93d0b.png

en je kan er zover in gaan als je wil natuurlijk  afbeelding.png.9ff00f478c93b98772af441ae5dc9a7e.png

 

Alleen als het op een andere presentatie moet lijken, zit je aan die achtergrond ervan natuurlijk vast

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

vbMss toch beter om eigen achtergrond te nemen en zo Power Points en affiches te maken. De organisatie gebruikt blauw als achtergrond, nu met de sociale verkiezingen een gespikkeld blauw. Blauwe vlakken heb ik snel gevonden, in de buurt van het originele. Power Points zouden volgende week klaar moeten zijn, zal de opbouw ander maken.

Uit deze topics heb ik enkele zaken geleerd, hoe je kleine correcties kan uitvoeren op bestaande foto. Zo is mijn kennis van Photoshop terug een beetje bijgewerkt.
@Passer waar ken je gespikkelde blauwe vakken vinden? 
@porrelaar in bijlage enkele vb; bij banner mogen personages weg, bij digitale affiche teskt en personages weg. 

banner-aclvb 1.jpg

digitale affiche 2.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.