Ga naar inhoud

PAE probleem bij installatie van Zorin Lite 32-bit


Aanbevolen berichten

Hoi beste Droske,

Graag wil ik je helpen in dit topic.

Eerst en vooral minimum vereisten is 700 MHz waar jij 1.5 GHz hebt dus dat is alleszins goed.
RAM minimaal 512 MB waar jij 1.256 MB hebt, dus dat zit ook goed.
Het enige probleempje dat je nu hebt is een oude M processor die wel PAE ondersteund maar het niet zichtbaar maakt.
 

Dus we moeten dit een beetje omzeilen.

Als je Zorin OS 15.3 Lite 32 bit hebt op een opstartbare USB stick steek je die in een USB-poort van uw laptop en start je daar van op.
Je zal zien dat er een timer aftelt van 10 tot 0 als je zelf niets doet en zal de standaard live omgeving opstarten.
Dus moet je met de pijltjes toetsen van uw toetsenbord één keer veranderen en terug zetten, dan blijft de laptop het beginscherm tonen tot je kiest wat je wil doen.

.

.1293980066_splashscreeninstallusb.thumb.png.44fedb4c4ac4daebadee0e2af1deb631.png

.

Nu zie je ook onderaan de optie "Press ENTER to boot or TAB to edit a menu entry".
Zet met de pijltjestoetsen de eerste optie: "Try or install zorin os" maar druk nog niet op enter!
Druk nu de tab toets in (toets met twee tegenoverliggende pijlen) aan de linkerkant van uw toetsenbord.

Nu zal je helemaal onderaan een zin hebben: /casper/vmlinuz boot=casper quit splash --- initrd=/casper/initrd.lz4

Daarachter kan je iets schrijven.

 

Typ daarachter: forcepae

Het moet er dus als volgt uitzien: /casper/vmlinuz boot=casper quit splash --- initrd=/casper/initrd.lz4 forcepae

Druk nu op enter

 

Kijk wat er gebeurd, als je geen bureaublad krijgt van Zorin OS moeten we het nog eens bekijken of het niet onmiddellijk na quit splash moet komen en voor --- initrd=/casper/initrd.lz4

aangepast door Hensyr
Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, Hensyr zei:

Als je Zorin OS 15.3 Lite 32 bit hebt op een opstartbare USB stick steek je die in een USB-poort van uw laptop en start je daar van op.

 

Ik kom dan in een zwart scherm met centraal onderaan een symbooltje van een soort bureaublad gevold door een '=' teken en daarachter een symbooltje van een manneke in spreidstand. Ik herken dat van live voorbeelden van Zorin op een andere computer.

Na enkele tientallen seconden krijg ik echter te lezen dat....

 

1902257949_PAEdisabled.thumb.jpg.c4b51de08ccb18541f34468ad62895d4.jpg

 

De normaal te verwachten tussenstappen zoals u ze beschrijft worden dus overgeslagen.

 

Omdat ik er rekening mee hield dat de reeds geïnstalleerde Lumbunta distro hier een rol zou spelen heb ik LXLE Linux eens geladen en dat liep zonder problemen. Lubuntu is dus niet de spelbreker.

 

Kunnen we dat probleem nog oplossen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Droske,

Hier loopt het één en ander mis... ben je zeker dat het Zorin OS 15.3 Lite 32-bit is dat je hebt gebruikt?
Normaal is het zo dat wanneer je een vlak te zien krijgt met een toetsenbord en een manneke in spreidstand je direct op een toets kan duwen en een taal kiezen maar dan ben je al verder dan het zou moeten. Veel te ver!

Het moet zo zijn dat je geen 10 seconden wacht hey want dan start hij op zonder PAE

Je moet binnen de 10 seconden reageren door op een pijltje naar onder te drukken op het toetsenbord en terug naar boven zodat de eerste selectie geld.
Dan druk je op de tab toets en geef je de opgegeven forcepae in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Steek de usb in de computer en start daarvan op

je krijgt een beeld te zien met selecties

dat beeld verdwijnt na 10 seconden en start de eerste selectie op, je moet dus vóór die aftelling op de tab toets drukken.
als dit te snel gaat kan je eerst binnen die 10 seconden op een pijltje naar onder drukken op het toetsenbord zodat de selectie veranderd, dan zal ook het aftellen stoppen.

nu kan je rustig met de pijltjes toetsen van je toetsenbord terug de eerste selectie selecteren "Try or install zorin os" en niet op enter drukken maar op de tab toets.

nu kan je verder met het aanpassen van de PAE door naast de zin "/casper/vmlinuz boot=casper quit splash --- initrd=/casper/initrd.lz4" forcepae te typen.

Het moet er dan als volgt uitzien: /casper/vmlinuz boot=casper quit splash --- initrd=/casper/initrd.lz4 forcepae en druk je op de enter toets

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is niet gemakkelijk de juiste gedachtegang te volgen van de topic starter, het kan dus zijn dat ik volledig verkeerd uw verhaal interpreteer, waarvoor mijn excuses.

 

Dat wil dus zeggen als ik het goed lees dat je meteen die melding krijgt van "Unable to boot - please use a kernel appropriate for your CPU"
Als dit zo blijkt te zijn gelieve dit dan te bevestigen.
Dan zoeken we een OS dat dit wel kan zonder PAE en toch nog ondersteuning heeft heden ten dage.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 minuten geleden, Hensyr zei:

je krijgt een beeld te zien met selecties

Probleem is dat dit wordt overgeslagen.

 

3 minuten geleden, Hensyr zei:

Dat wil dus zeggen als ik het goed lees dat je meteen die melding krijgt van "Unable to boot - please use a kernel appropriate for your CPU"
Als dit zo blijkt te zijn gelieve dit dan te bevestigen.

 

Zo gaat dat inderdaad in zijn werk.

 

4 minuten geleden, Hensyr zei:

Dan zoeken we een OS dat dit wel kan zonder PAE en toch nog ondersteuning heeft heden ten dage.

 

 

Lubuntu staat er al op, maar kan helaas niet tippen aan Zorin Lite. Vandaar dat ik graag Zorin Lite wil draaien op dat PCke. Ik vrees dat dit niet gaat lukken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, Hensyr zei:

Je bent wel zeker dat je Zorin OS 15.3 Lite 32-bit hebt gebruikt he?

 

Ja, dat is heel zeker zo, raar hé.

Ik ga die link van je eens oppikken en laat dan wel iets weten. Alvast bedankt voor de moeite tot heden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.