Ga naar inhoud

PAE probleem bij installatie van Zorin Lite 32-bit


Aanbevolen berichten

Hoi Droske,

ik zou proberen de grub eens aan te passen en zien of dat helpt:

op een terminal venster en typ het volgende:

sudo gedit /etc/default/grub

druk op enter en geef je wachtwoord op.

 

nu zal er een beschrijfbaar tekstbestand open gaan.

ga naar de volgende lijn: GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="quiet splash"

 

vervang tekst tussen de aanhalingstekens door

Quote

pci=nocrs

 

de lijn moet er dus als volgt uitzien:

 

GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="pci=nocrs"

 

sla nu het bestand op door bovenaan het tekst bestand op opslaan te klikken

sluit nu het tekstbestand en kijk op de terminal of je een nieuw opdrachtprompt krijgt.

 

typ nu het volgende in de terminal:

 

sudo update-grub

 

enter en start de pc opnieuw op

 

hopelijk helpt dit

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank u Hensyr. Het zal echter voor morgenavond zijn. Moet nu mijne korf in en morgen vroeg te been. Ben dan de ganse dag offline.

Ik hou jullie op de hoogte van het resultaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Hensyr

 

Jammer, maar het resultaat is dat het systeem bij het herstarten blijft hangen (niet afsluit en herstart). Er rollen onophoudelijk genummerde tekstlijnen (log codes?) over het scherm waar ik als Linux leek niets van begrijp.

Ik heb dus de powerknop moeten gebruiken om af te sluiten.

Bij het opnieuw opstarten verschijnen opnieuw die genummerde tekstlijnen tot en met nr 477 en dan blijft de boel hangen.

Terug met de powerknop afgesloten. Opnieuw opstarten lukt dan wel.

Echter, als ik dan opnieuw wil afsluiten herhaalt zich de hele carrousel.

 

Ik weet niet of het er iets mee te maken heeft maar één USB-poort is beschadigd. Het (zwart) plastiek lipje is afgebroken. Voor het overige is die poort nog intact. Alle contactpuntjes zijn nog ongeschonden en als ik een USB-stik in plug en die een beetje naar boven buig zodat de contacten aansluiten dan is die stick ook perfect toegankelijk. Ten minste toch in het eerdere Win XP systeem. Onder Zorin heb ik het nog niet geprobeerd.

 

Oei, en wat ik ook nog ben vergeten te vertellen dat is dat ik dit systeem (Zorin Lite 32-bit) slechts heb kunnen installeren door het harde schijfje aan de hand van een ATA naar usb adapter aan een desktop test-computer te koppelen waar alle andere schijven (SATA schijven) uit verwijderd waren. Daarna heb ik het schijfje in dit oud laptopje gestopt en Zorin ging zijn gang.

Mijn welgemeende excuses voor deze vergetelheid. Hiervoor schaam ik me wel hoor. Met teveel zaken tegelijkertijd bezig hé, en dan krijg je van dat.

 

Nadat ik de aangereikte opdrachten opnieuw ongedaan heb gemaakt, valt alles weer in de oude plooi. PC start wel mooi op maar sluit niet normaal af.

 

@stegisoft

Ik wacht nog even met uw advies omdat ik het geen goed idee vind om opdrachten van meerdere personen door elkaar uit te voeren. Ik weet zeker dat u daar begrip voor hebt.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

25 minuten geleden, stegisoft zei:

Het maak mij niks uit dat je met Hensyr verder doet.

Daar gaat het mij niet om hoor.

Maar wat voeren die opdrachten precies uit? Ik heb alle USB-poorten net onder Zorin getest en die werken. Ook die beschadigde, mits ik het reeds vermelde doe.

 

Kent Linux ook zoiets als systeemherstel bij Windows?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas brengt geen van de aangereikte adviezen soelaas.

Ik heb er nu Linux Mint 18.3 'Sylvia' eens op gezet. Deze is uiteraard iets te zwaar voor dit oud laptopje maar met een beetje geduld loopt dat toch aanvaardbaar. Echter, ook deze distro sluit niet af.

Ik heb zo een vermoeden dat het PAE probleem de oorzaak is.

Ik ga het hierbij laten en ben jullie hoe dan ook zeer dankbaar voor de bijstand.

Ik ga dit topic nu sluiten.

Tot een volgende keer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Gast sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.