Ga naar inhoud

PAE probleem bij installatie van Zorin Lite 32-bit


Aanbevolen berichten

Cinnamon is de zwaarste versie.

XFCE is basis en veel lichter versie. Maar je kan altijd programma aan toevoegen.

 

Op deze pagina ziet je ook andere lichtere versie (klik)

 

Persoonlijk vind ik wat Linux zegt niet correct.

Het werkt met bijvoorbeeld 512 Mb geheugen.

Maar ik vind dat Linux vlot moet werken en programma onmiddellijk moet starten zonder ook maar iets te wachten.

Ik zelf heb 16 Gb maar eigenlijk verbruikt het slechts 1.6 Gb geheugen en een deel word gebufferd (cache)

(Chrome en Thunderbird mail gestart)

Swap wordt niet eens gebruikt.

Maar als ik met veel bezig ben met verschillende programma's zit ik meestal rond 3.6 GB geheugen.

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, droske zei:

Met Linux Mint Maya en Cinnamon heb ik al geëxperimenteerd

Op een andere computer natuurlijk en al enkele jaren geleden.

aangepast door droske
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, stegisoft zei:

Op deze pagina ziet je ook andere lichtere versie (klik)

 

Heb de vorige dagen de hardwarevereisten van enkele tientallen lichtgewicht distro's doorgenomen. Ik had een goed gevoel bij Zorin Lite en Linux lxle maar ik kan met deze het pae probleem niet omzeilen. Dat is nu wel gelukt met Lubuntu. Deze draai op dit ogenblik Live.

In een Live omgeving is het niet altijd even gemakkelijk om een distro te beoordelen omdat het bijwerken van het systeem dan niet altijd lukt.

 

Zoals eerder gezegd zit er een ATA/IDE schijfje van 40 GB in dit laptopje. Daar staat nu een Windows XP op. Helaas heb ik vooraf geen partities aangemaakt in functie van een eventuele dualboot met een Linux distro. Het idee van een dualboot is er pas sinds een uurtje.

Ik pak ik het nu best aan om nog een Linux distro in dualboot toe te voegen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan tijdens de installatie van alle soorten Linux partitie aanmaken of verwijderen.

Live bepaald wel of uw laptop wel kan werken met uw type Linux.

 

Bij dual boot kan je best eerst Windows installeren zoals XP en dan pas Linux.

Wil je gemakkelijker maken dan vooraf partite maken voor XP en Linux + swap

Gparted kan je ook op usb-live-stick maken (klik)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je werkt nu vanaf de live dvd (of usb stick). In Lubuntu zit een eigen partitiemanager. Die moet je ook in de live omgeving kunnen gebruiken.

Klik op Start (zo noem ik de knop links onderaan in Lubuntu maar even), en klik dan op Hulpmiddelen > Schijven.

Klik op de partitie waarop nu Windows XP staat. Die heet natuurlijk niet C (zoals jij ook wel weet), maar /dev/sda1 of zoiets.

Nadat je die partitie geselecteerd hebt, klik je op het vinkje dat daaronder staat. Dat vinkje staat voor 'Extra partitie-opties'. Je krijgt dan een menu waarin je kunt kiezen voor 'Grootte wijzigen...'.

Controleer hoeveel van de 40 GB nu in gebruik is voor Windows XP. Dan weet je hoeveel kleiner je die partitie kunt maken.

image.png.9a107425a4328ea5a534786ec09e370a.png

 

Als dat gelukt is, dan kun je Lubuntu gaan installeren. Op je bureaublad zal een pictogram staan met daaronder de tekst 'Lubuntu installeren' (of zoiets).

Er zal je gevraagd worden of Lubuntu de gehele harde schijf mag gebruiken (dan wordt Windows XP verwijderd) of dat je Lubuntu naast Windows XP wilt installeren.

Jij kiest natuurlijk die laatste optie en je hebt daarvoor al ruimte vrijgemaakt die je aan kunt wijzen voor de installatie van Lubuntu.

(Ik doe dit even grotendeels uit mijn hoofd, want het is alweer zo'n 12 jaar geleden dat ik een dual boot Windows XP - Ubuntu maakte en gebruikte. Ik heb het screenshot van het programma Schijven wel zojuist gemaakt op mijn HP Mini laptop. Die draait op Lubuntu 18 nog wat)

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aan de hand van Gparted van Lubuntu Live was partitioneren een fluitje van een cent.

Eigenlijk kan Lubuntu me niet echt bekoren. De weliswaar oude Linux Mint 13 "Maya" Xfce bevalt me dan toch beter. Aan de kenners hier wil ik vragen of zij het nog verantwoord vinden om deze oudere versie nog te gebruiken. Is deze op vlak van beveiliging nog een beetje ok?

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, droske zei:

Aan de kenners hier wil ik vragen...

Als je het zo formuleert durf ik niets meer te zeggen, want ik ben geen kenner. Op geen enkel vlak. Maar dan zou ik nooit meer wat mogen zeggen... ;)

 

Maar als ik even logisch nadenk, dan vermoed ik dat er in Linux (alle distro's), net zoals in Windows steeds weer nieuwe gaten in de beveiliging worden gevonden. Die worden gestopt met updates, totdat de support voor die versie van Linux of Windows is afgelopen.

Wanneer er na afloop van de ondersteuning weer nieuwe gaten worden gevonden, dan zullen die gestopt worden in de nog ondersteunde versies, maar niet meer in de versies die end-of-life zijn. De gaten in de beveiliging zullen wel bekend worden, en daardoor zijn de niet meer ondersteunde versies kwetsbaar, want er kan misbruik worden gemaakt van de gevonden gaten. Ik vertel jou hiermee niets nieuws, want ik beschouw jou eerder als een kenner dan dat ik mijzelf die kwalificatie toe zou kennen.

Maya kwam uit in 2012. Het was een LTS (Long Term Support) versie. Dat betekent 5 jaar lang ondersteuning met updates. Die 5 jaar zijn allang voorbij. De ondersteuning voor Maya is gestopt in april 2017.

 

Het ligt eraan wat jij op die laptop wil gaan doen. Geen bankzaken, hoop ik, want iedere bank eist dat je een besturingssysteem gebruikt dat nog wordt bijgewerkt.

Aan de andere kant is er veel minder malware voor Linux dan voor Windows. Bovendien moet je bij Maya steeds je wachtwoord invullen wanneer er iets geïnstalleerd moet worden. Daardoor is het voor malware veel moeilijker om ongemerkt geïnstalleerd te worden. Het risico met Maya is daarom volgens mij minder groot dan wanneer je nog met Windows XP online zou gaan.

 

Maar ik neem aan dat je deze overwegingen zelf ook al had gemaakt. Vraag jezelf eens af: moet de beveiliging zo goed mogelijk zijn of ben jij al tevreden met een beveiliging die "nog een beetje ok" is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedank porrelaar voor je goede informatie en inzit in dit topic. Onze porrelaar ten voeten uit!

Ik weet voldoende en ga dit topic afsluiten.

Nogmaals dank, ook aan stegisoft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.