Ga naar inhoud

PAE probleem bij installatie van Zorin Lite 32-bit


Aanbevolen berichten

Het betreft een oude laptop Acer Travelmate 4500.

CPU: Single core Intel Pentium M 715, 1,5 GHz

 

In een poging om op dit laptopje Zorin OS-12.4 Lite live te draaien of te installeren loop ik op deze foutmelding:

1902257949_PAEdisabled.thumb.jpg.c4b51de08ccb18541f34468ad62895d4.jpg

 

Heb hetzelfde probleem met Linux lxle 32-bit.

Hoe kan dit opgelost worden?

 

Ik had nog een cd van Linux Mint 13 "maya" liggen van in 2014 en daarmee doet zich dat probleem niet voor maar deze versie van Mint is te verouderd om nog te gebruiken zeker?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Laptop uit het jaar 2003? Hier staan vermoedelijk de specs van die laptop: https://www.cnet.com/products/acer-travelmate-4500/

Bij aankoop voorzien van slechts 512 MB RAM, maar dat was normaal in die tijd. Er lijkt maximaal 2 GB RAM geplaatst te kunnen worden in deze laptop. En 2 GB RAM is tegenwoordig toch wel aanbevolen, ook voor lichtere versies van Linux, zoals Lubuntu. In de loop der jaren zijn alle Linux distributies nu eenmaal steeds zwaarder geworden, waardoor ze meer RAM nodig hebben. Met slechts 512 MB RAM beleef je er geen plezier aan.

 

Lees het volgende artikel eens door voor een mogelijke oplossing van je PAE probleem: https://help.ubuntu.com/community/PAE

 

Ik speel sinds 2006 af en toe een beetje met een Linux distributie, maar ik heb er verder weinig verstand van.

Je kunt natuurlijk ook wachten op een reactie van Hensyr. Die weet hier vast veel meer van af.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 minuten geleden, porrelaar zei:

Laptop uit het jaar 2003? Hier staan vermoedelijk de specs van die laptop: https://www.cnet.com/products/acer-travelmate-4500/

Ja die is het.

 

Aanvullende info: Er steekt nu 1 latje van 1 GB en eentje van 256 MB in. Windows XP draait er nog bijzonder vlot op maar kan niet meer gebruikt worden voor Internet toepassingen.

Ik ga je link eens doornemen. Dank u.

Link naar reactie
Delen op andere sites

forcepae is, voor zover ik heb kunnen vaststellen, niet beschikbaar bij Zorin OS Lite en Linux lxle. Bij Lubuntu en Xbuntu blijkbaar wel maar ik verkies, althans voorlopig, één van de twee eerst genoemden.

De methode  Without forcepae is voor mij als Linux leek nog te ver gegrepen. :blush:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk probleempje. Ik heb even wat verder gezocht. Volgens jouw afbeelding in de startpost zou de processor niet beschikken over PAE. Maar is dat wel zo? Nee, dat is niet zo. Jouw processor beschikt wél over PAE (voor 32-bit besturingssystemen). Kijk maar hier naar de kenmerken van jouw processor: https://ark.intel.com/content/www/us/en/ark/products/27581/intel-pentium-m-processor-715-2m-cache-1-50-ghz-400-mhz-fsb.html

 

Maar waarom ziet Zorin dat dan niet?

De uitleg (en nog wat meer over dit probleem) vond ik in dit topic: https://ubuntuforums.org/archive/index.php/t-2326769.html

Quote

This is a known manufacture issue. Early Pentium Ms supported PAE, but the BIOS did not advertise the flag. If you get it installed and boot, PAE works fine. I have 2 old laptops were the easy fix was to install Ubuntu to the hard drive on another machine and then stick it back in there. The "forcepae" option makes it much easier.

(Reactie van houstonboff, op 6 juni 2016, 08:32 u P.M.)

 

Succes verder met dit hobby project!

aangepast door porrelaar
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, porrelaar zei:

Succes verder met dit hobby project!

 

Een hobbyproject is het bij uitstek. 😆

 

Wat houstonhof zegt heb ik eerder ook al ergens gelezen maar...

Toen ik de hdd uit de pc haalde viel ik achterover van verbazing. Het is nog een ATA/IDE schijfje. Ik was al vergeten dat die ooit bestaan hebben. Ik heb echter geen computer meer waar ik die kan op aansluiten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb in mijn hardwarearchief nog een ATA/IDE to USB adapter gevonden, die kan nog van pas komen misschien.

 

In mijn test computer ga ik een leeg HDDke laden en daar de gewenste Linux distro op installeren. Dan het ATA/IDE schijfje van die Acer Travelmate 4500 aan de hand van die adapter aan de testcomputer koppelen en de geïnstalleerde distro naar dat ATA/IDE schijfje clonen.

Daarna dat schijfje terug in dat Acer Travelmate laptopje droppen en kijken of het boeltje wil opstarten. Er zullen dan zeker andere drivers moeten geïnstalleerd worden verwacht ik. Misschien gebuurt dat automatisch maar dat ga ik wel ondervinden.

Met welk programma kan ik die kloon het best uitvoeren? Met GParted of is er een beter alternatief?

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uren geleden, droske zei:

Met welk programma kan ik die kloon het best uitvoeren? Met GParted of is er een beter alternatief?

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ik heb even Google gebruikt: how to clone linux hard drive

Genoeg mogelijkheden. Het viel me op dat Clonezilla op meerdere websites als nummer 1 werd aangeraden om die klus te klaren, bijvoorbeeld hier: https://www.ubuntupit.com/top-15-best-disk-cloning-software-for-linux/

Maar als jij gewend bent aan het gebruik van GParted, dan zal dat voor jou een goede keus zijn.

 

Als Hensyr dit topic in de gaten krijgt (je kunt hem natuurlijk even een PB sturen), dan wil hij vast wel met je meedenken. Hij is volgens mij op PCH de man met de meeste ervaring wat Linux betreft.

Ik blijf dit topic van een afstandje volgen.

Wel vraag ik me af waarom jij de voorkeur geeft aan Linux lxle boven Lubuntu (waarmee je wel forcepae zou kunnen gebruiken). Linux lxle is immers een variant op Lubuntu. Maar goed, dat is jouw zaak en die keuze hoef je niet toe te lichten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben meer voor Linux Mint maar in uw geval zou ik kiezen voor Linux Mint 20 “Ulyana” Xfce (klik)

Download (klik)

 

Linux installeert je best op uw laptop zelf.

Je kan altijd eerst testen en dan pas installeren. (Gelijk welke Linux distro)

 

Maar hou wel rekening mee dat ook Linux steeds meer naar 64 bits gaat.

Gparted is meer voor partitie maken.

 

Je kan bij Linux Mint altijd backup maken met timeshift zodat je altijd kan terugzetten.

 

Zelf heb ik Linux Mint LDME 4 - 64 bits.

Heb nog altijd geen behoefte aan Windows en dat sinds 1/04/2019

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, stegisoft zei:

Ik ben meer voor Linux Mint maar in uw geval zou ik kiezen voor Linux Mint 20 “Ulyana” Xfce (klik)

Download (klik)

 

Linux installeert je best op uw laptop zelf.

Je kan altijd eerst testen en dan pas installeren. (Gelijk welke Linux distro)

 

Maar hou wel rekening mee dat ook Linux steeds meer naar 64 bits gaat.

Gparted is meer voor partitie maken.

 

Je kan bij Linux Mint altijd backup maken met timeshift zodat je altijd kan terugzetten.

 

Zelf heb ik Linux Mint LDME 4 - 64 bits.

Heb nog altijd geen behoefte aan Windows en dat sinds 1/04/2019

 

In verband met PAE kan je best hier lezen (klik)

 

aangepast door stegisoft
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.