Ga naar inhoud

Microsoft introduceert Windows 10X in eerste helft 2021


Calvus

Aanbevolen berichten

"Microsoft introduceert Windows 10X in eerste helft 2021"

ScreenShot004.jpg.f7ff84cafd8635d22f01c3f93d8e1b0d.jpg

De eerste apparaten met daarop Windows 10X liggen mogelijk vanaf de eerste helft van 2021 in de winkels.

De afgeslankte versie van Windows 10 is bedoeld als tegenhanger van Chrome OS, geoptimaliseerd voor pc's en tablets die weinig rekenkracht hebben.

 

Dat schrijft het doorgaans goed geïnformeerde Windows Central in een vooruitblik op Microsofts Windows 10-plannen voor het komende jaar.

De genoemde periode komt overeen met eerdere geruchten rond de lancering van Windows 10X.

Windows 10X is al een poosje in ontwikkeling. Volgende maand zou het besturingssysteem de RTM-status bereiken.

RTM staat voor 'release to manufacturers' en houdt in dat hardwarefabrikanten deze versie ontvangen om op hun producten te installeren.

Dat zijn in eerste instantie vermoedelijk vooral 2-in-1-apparaten. Microsoft is nog niet van plan om Windows 10X als losse download uit te brengen.

Daardoor kun je het niet op eigen houtje op eender welke pc installeren.

Ook belangrijk om te weten is dat er geen native ondersteuning is voor Win32-software.

Alleen UWP-apps uit de Microsoft Store werken er op. 

Software streamen

Programma's waarvan nog geen UWP-versie bestaat, zijn straks mogelijk beschikbaar via streamingtechnologie. Microsoft zou daartoe werken aan een dienst met de naam Cloud PC.

Software die te zwaar is voor een Windows 10X-pc, zou op deze manier toch te draaien zijn. Mogelijk heb je er een Office-abonnement voor nodig.

Interessant is verder dat Microsoft overweegt om Android-apps toe te laten in de Microsoft Store, hoewel hier verder geen details over bekend zijn.

Voor Windows 10 zelf staan tot slot in 2021 opnieuw twee grote onderdelenupdates in de planning.

Verwacht wordt dat de eerste (in de lente) weinig zal toevoegen en dat er voor de tweede (in de herfst) juist flink wordt uitgepakt.

 

 

Tekst die te lezen staat op: ComputerIdee.nl
 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben benieuwd. Ik vrees dat ze weer te laat komen met hun reactie om hun deel van het marktsegment waar Google zich op richt te bekomen.

Eerder zijn ze met WindowsPhone ook de mist ingegaan. Google en Apple hadden snel de markt in handen.

 

Jammer dat de Linux ontwikkelaars er niet in slagen of willen slagen om hun krachten te bundelen. In plaats van tijd en kennis te verschillen aan honderden distro's zouden ze perfect in staat zijn om bv een 5 tal top distro's in elkaar te timmeren waar Microsoft en Apple rode kaken van zouden krijgen.

Helaas blijft heel dat Linux gebeuren een speeltuin waar eenieder zich wil amuseren en bewijzen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

43 minuten geleden, droske zei:

Jammer dat de Linux ontwikkelaars er niet in slagen of willen slagen om hun krachten te bundelen. In plaats van tijd en kennis te verschillen aan honderden distro's zouden ze perfect in staat zijn om bv een 5 tal top distro's in elkaar te timmeren waar Microsoft en Apple rode kaken van zouden krijgen.

Helaas blijft heel dat Linux gebeuren een speeltuin waar eenieder zich wil amuseren en bewijzen.

 

Dat is al jaren zo en dat zal ook wel zo blijven. 14 jaar geleden, in 2006 dus, installeerde ik voor het eerst een versie van Linux (Ubuntu) op een van mijn pc's. Er waren toen mensen die meenden dat Linux de toekomst was voor de desktops en laptops van thuisgebruikers. Windows van Microsoft zou binnen korte tijd weggevaagd worden.

Ha, in 2006 was het aandeel van Linux minder dan 2%. We zijn nu 14 jaar verder en het aandeel van Linux op de desktop en laptops van thuisgebruikers is nog steeds minder dan 2%: https://gs.statcounter.com/os-market-share/desktop/worldwide

 

Mark Shuttleworth (van Ubuntu) legt hier uit waarom Linux er niet in slaagt om Windows van de desktop te verdringen: https://webwereld.nl/nieuws/business/waarom-linux-op-de-desktop-maar-niet-van-de-grond-komt-3775003/

Het ligt niet alleen aan de ontwikkelaars, maar zeker ook aan de gebruikers. De meeste Linux gebruikers zitten niet te wachten op 1 Linux versie die voor iedereen geschikt is. Ze willen vaak een distro die zoveel mogelijk op hun eigen wensen is toegesneden.

Zo ken ik een moderator op dit forum die prima Lubuntu zou kunnen installeren op zijn 17 jaar oude laptop, maar toch liever een wat minder bekende distro (een afgeleide van Lubuntu) zou willen installeren, omdat die meer met zijn wensen overeenkomt. 😉

Link naar reactie
Delen op andere sites

25 minuten geleden, porrelaar zei:

Zo ken ik een moderator op dit forum die prima Lubuntu zou kunnen installeren op zijn 17 jaar oude laptop, maar toch liever een wat minder bekende distro (een afgeleide van Lubuntu) zou willen installeren, omdat die meer met zijn wensen overeenkomt. 😉

Ja, maar dat is in mijn geval ook pure spielerei. Deze 17 jaar oude laptop had al jaren gerecycleerd moeten zijn.

Lubuntu heeft al helemaal geen plaats op de computermarkt. Dat is nu net wat ik in mijn vorige topic bedoel. Een 5 tal hele goeie distro's en amen en uit!.

Overigens, Lubuntu werkt echt niet zoals het moet zijn op dat oud ding.

 

25 minuten geleden, porrelaar zei:

De meeste Linux gebruikers zitten niet te wachten op 1 Linux versie die voor iedereen geschikt is.

 

Dat hoeft ook niet. Een 5 tal, en zij die daar hun gading niet in vinden zijn diegenen die nergens mee tevreden zijn en die alles zelf willen doen en maken omdat anderen, in hun ogen, er niets van kennen.

aangepast door droske
Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet vergeten: Ook Microsoft heeft Linux distro gekocht als je dat niet weet.

 

Ik zelf heb nog steeds geen Windows en werkt veel liever met Linux Mint LDME4

Heel soepel Linux en tot op heden niks problemen mee gehad.

Hoeveel heb ik uitgegeven met de huidige versie: niks

Maar ook niks aan software.

Alles werkt prima.

Ik gebruik zelfs geen Wine om Windows software te doen draaien.

 

Maar veel mensen gebruiken Linux op een oud toestel.

Kom nou: oud = oud

Je koopt toch ook niet een oud toestel om Windows 10 te installeren.

 

Ik heb een oud laptop:

Installeer ik Windows dan valt de laptop tilt

Installeer ik Linux dan valt de laptop tilt.

Wat is de beste: Windows of Linux of is de laptop versleten?

Ik denk dat laatste.

Toch heeft de laptop zeker zijn dienst gedaan en mag hij ook weg.

Ik ga niet beginnen te prutsen aan een oud toestel.

 

 

aangepast door stegisoft
Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, stegisoft zei:

Niet vergeten: Ook Microsoft heeft Linux distro gekocht als je dat niet weet.

Dat weet ik hoor, ik ben niet achterlijk, of wat denkt u?

 

Ik heb veel bewondering voor het product Linux maar snap niet dat men zich zit moe te maken aan honderden distro's. Maar nu ze er toch zijn wordt er gebruik van gemaakt door een zeer klein percentage (2%) van de computergebruikers.

Als dat laptopje van mij zou geweest zijn dan was het al lang gerecycleerd maar de eigenaar dacht er nog iemand blij mee te kunnen maken omdat Windows XP er no zo goed op draaide. Die eigenaar heeft geen verstand van computers en kijk door een andere bril dan wij hoor stegisoft. En als je dan een kind uit een kansarm gezin kent dat nog geen computer heeft dan denk je dit kind hiermee te kunnen helpen. Vandaar dat men mij gevraagd heeft of het mogelijk is om er een Linux distro op te zetten. En waarom ontwikkelt men distro's die op oude laptops kunnen draaien als er geen oude laptops zouden zijn?

 

We wijken hier af van de bron van het topic. Laat ons daar dan nu maar mee ophouden.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.