Ga naar inhoud

.Bak extensies hoe te wijzigen


Cil

Aanbevolen berichten

Goedenavond,

Op de 1e plaats voor iedereen hier  DE ALLERBESTE WENSEN VOOR EEN GOED 2021.

In PaintShop(van Corel) in de 32 bits versie, moeten er soms wat filters worden gepatched, daar ze anders niet werkend te krijgen zijn. Hiervoor gebruiken we FM Patcher.
Nu komt het bij een van de leden van mij cluppie, staat in de eigenschappen  van dat .bak bestand openen met "en dan Bandizip"  Bij mij staat er "onbekende toepassing.

Als ik kijk bij haar instellingen APPS onder .bak staat daar banyzip, maar als ik dan ga zoeken naar andere app. kom ik niets tegen met bv "Onbekende toepassing.

Als ik ditzelfde in mijn eigen pc kijk staat er helemaal geen extensie .bak?

Hoe kan ik bij haar dat aanpassen, zodat het filter gaat werken?

bak.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik Bandizip zelf niet, maar het is net zoiets als 7-Zip: een programma waarmee je bestanden kunt inpakken en uitpakken.

Over Bandizip vond ik deze review: https://www.ghacks.net/2014/06/24/bandizip-probably-best-free-file-archiver-right-now/

En daarin staat (ik vertaal het even in het Nederlands):

Quote

Als u het programma op Windows installeert, wordt de pagina met instellingen voor bestandskoppelingen direct daarna geopend. Hier kunt u archiefbestandsindelingen koppelen om te openen met de toepassing, zodat archiefindelingen worden geopend in Bandizip wanneer u erop klikt op de Windows-computer.

 

Ik vermoed dat het lid van jouw cluppie op dat moment allerlei bestandstypes, waaronder .bak bestanden gekoppeld heeft aan Bandizip. Misschien heeft ze zelfs wel alle mogelijke bestandstypes (extensies) aan Bandizip gekoppeld

 

Zelf gebruik ik niet Bandizip, maar 7-Zip. Ook in Z-Zip kun je extensies koppelen, maar ik heb expres geen enkele extensie gekoppeld aan 7-Zip. Dat is niet nodig, omdat 7-Zip in het contextmenu staat wanneer je rechtsklikt op een bestand in de Verkenner.

 

Op dit moment zijn .bak bestanden op de computer van jouw clublid gekoppeld aan Bandizip.

Die koppeling zou ze ongedaan moeten kunnen maken in het programma Bandizip zelf:

 

Klik op Start

Zoek Bandizip op in de lijst met apps/programma's

Klik op Bandizip om het programma te openen

Zoek in de menubalk van Bandizip naar de knop Instellingen/Settings. Waarschijnlijk vind je die onder de knop Options/Opties.

Hieronder een afbeelding van een Engelstalige versie van Settings in Bandizip:

image.png.4fa30d3243f547e12a64ba446429d8bc.png

Wanneer je Instellingen/Settings geopend hebt, dan klik je op Association (in het Nederlands is dat misschien Koppelingen)

En daar moet je dan in de lijst met koppelingen .bak opzoeken. Selecteer .bak en geef aan dat die extensie niet meer geassocieerd moet worden met Bandizip.

Hoe je dat precies moet doen, zul je wel zien wanneer je Bandizip geopend hebt. Misschien is het een kwestie van een vinkje voor .bak weghalen. Daarna wellicht nog de wijziging opslaan.

Lat maar horen of het gelukt is en hoe dat precies ging, want ik ken het programma zelf niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gaat om .bak en niet om .bat, maar de uitleg zal hetzelfde zijn neem ik aan, 
Maar dan zit ik toch met een andere vraag, waarom staat het filter bij mij in de eigenschappen onder Onbekende toepassing, en bij de andere onder Bandizip.
Ik en zij gebruiken beiden Bandizip.
Maar voor dit soort filters moet hij niet met Bandizip in de eigenschappen komen toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

.bak bestanden zijn nu bij je vriendin gekoppeld aan het programma Bandizip. Net als dotchiejack vermoed ik dat je clublid/vriendin dat zelf (per abuis) heeft gedaan. Is dit misschien het zelfde clublid dat in het verleden .ffx bestanden gekoppeld had aan WinRAR?

 

Je kunt die koppeling van .bak bestanden met Bandizip ook ongedaan maken zonder dat je zelf iets hoeft te gaan wijzigen in het register.

 

Verwijder het programma Bandizip via Configuratiescherm > Programma's en onderdelen (of via Instellingen > Apps).

Nadat de verwijdering van Bandizip voltooid is, moet je de computer opnieuw opstarten!

Klik daarna met de rechtermuisknop op een .bak bestand > kies Eigenschappen > tabblad Algemeen.

Achter Openen met: hoort dan weer Onbekende toepassing te staan. Dan is het goed. Zo hoort het!

 

Als dat in orde is, mag Bandizip weer geïnstalleerd worden. Maar voortaan niet zomaar bestandstypen gaan koppelen aan Bandizip.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas, is dit niet gelukt bij deze.
Ook in de Root de .bak verwijderd, Bandizip eraf gehaald. Maar na opnieuw de pc aangezet te hebben, blijft in de eigenschappen die Bandizip staan.
Nu weet ik het dus even niet meer.

 

bak2.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.