Ga naar inhoud

Pc scherm gaat soms 1 a 2 seconden uit en dan terug beeld.


Cindy

Aanbevolen berichten

Hallo iedereen een gelukkig en gezond nieuwjaar.

 

Nu mijn probleem.

Het moederbord is Asrock Z97 extreme 4, processor Intel I7 4770K, 16 GB DDR3@666Mhz RAM, NVidea Geforce GTX 780 3GB, monitor Asus VG248QE, SSD Samsung 860 Evo 500GB.

Win10 pro 64bit.

 

Dus af en toe gaat het scherm uit en terug aan.

Wat ik tot nu toe heb gedaan.

Scherm gewisseld, scherm aangesloten op ander stopcontact, videokaart gewisseld, drivers geupdated.

Voeding led verlichting gecontroleerd van het scherm.

Op internet gezocht en allerhande mogelijkheden geprobeerd.

 

Uiteindelijk denk ik te weten waaraan het probleem ligt maar graag had ik hier enkele suggesties of oplossingen of richtingen waar zoeken gekregen.

 

In de ruimte waar mijn pc staat, is er ook de monitor van het camerabewakingssysteem geplaatst, en op een gegeven moment dat voor de zoveelste keer mijn pc scherm uitging merkte ik op de cameramonitor eveneens storing op. Ook door mijn luidsprekers hoorde ik op hetzelfde moment storing, evenlang als mijn pc scherm uitgaat.

Dus ben ik verder gaan zoeken wat er storing heeft op het elektriciteitsnet. Het komt van de pelletkachel.

Om de ongeveer 20 minuten gaat de kachel ongeveer een tiental seconden harder blazen om het branderpotje waar de pellets invallen even schoon te branden, dus de rookgasafvoer motor gaat even harder gaan draaien. Blijkbaar zorgt dit voor vervuiling op het elektriciteitsnet en heeft dus storing op de camerabewakingsmonitor, pc scherm, luidsprekers enz.

 

Nu had ik via google zitten zoeken naar filter voor elektriciteitsnet om dergelijke vervuiling weg te filteren, maar de mogelijke oplossingen zijn zeer dure filters en dan nog meestal gelinkt naar betere audio kwaliteit.

Ook had ik verscheidene artikels gelezen dat moderne toestellen veel gevoeliger zijn aan vervuiling op het elektriciteitsnet.

 

Eveneens gezocht op diy filter maken maar hier zie ik door de bomen het bos niet meer.

 

Wel geef ik nog mee dat mijn pc niet op dezelfde stroomkring zit als de pelletkachel.

Dus mijn vraag was, waar kan ik een goed werkend schema vinden om een filter te maken en deze eventueel plaatsen rechtstreeks op de kachel, of een goeie schakeling om een stabiele stroom te krijgen op mijn pc, want het is echt vervelend als je scherm uitgaat en weer aan, en wie weet op den duur stuk gaat.

 

Alvast bedankt om te lezen en voor de mogelijke oplossingen.

 

Mvg Cindy

Link naar reactie
Delen op andere sites

het moet wel van het e-net komen, want meerdere apparaten reageren op hetzelfde. dat ze niet op dezelfde stroomkring zitten, zegt denk ik niet zoveel, omdat die allemaal weer op dezelfde bron zijn aangesloten.

weten we wel zeker dat de aarding ook in orde is?

wat mij verbaast: doorgaans gaat bij de minste of geringste storing in de stroomvoorziening de hele computer (ook die beveiliging kan je zien als computer) uit, tenzij al die apparaten ook voorzien zijn van batterijvoeding. klopt dat?

 

veel verder reikt mijn expertise niet, dus met jouw nieuwe gegevens zal een kenner aan de slag moeten....

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt om te helpen meedenken naar een oplossing falstring.

 

Ik geloof ook dat het niet echt uitmaakt dat ze op een andere stroomkring zitten. Het feit is wel dat de storing optreed als de pelletkachel in schoonmaakfase gaat ( de rookgasventilator die dan enkele seconden harder gaat draaien om de 20 minuten ongeveer), en dus heel waarschijnlijk een of ander vervuiling steekt op het e-net of storing veroorzaakt.

En het valt op dat, op het moment de storing zich voordoet, enkel mijn pc scherm korte tijd uitgaat en de monitor van de camerabewaking horizontale storingsstrepen vertoont en er een brommend geluid uit de luidsprekers te horen is. Verder merk ik niets speciaals op.

De aarding is perfect in orde, want eind vorig jaar nog maar een keuring gehad.

Ik begrijp uit uw uitleg van geringste storing dat de hele computer uitgaat, dat u bedoeld als er een spanningsval is waarschijnlijk. Als het dat is dat u bedoeld, welnu er is geen spanningsval.

Er is geen enkel apparaat waar batterijvoeding voor voorzien is.

 

Mvg Cindy

 

aangepast door Cindy
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een spanningsval hoeft niet noodzakelijk van 220V naar 0V te gaan.

Als die kachel nogal wat stroom trekt, kan de spanningsval ook van 220V naar 150V of 100V of zo zijn, mogelijk voldoende om de voeding van je systeem

te beïnvloeden, maar niet van die aard dat je systeem gaat uitvallen (maar wel dat vb je voeding het een moment lastig krijgt, met als gevolg dat je beeld

even verdwijnt. 't Is misschien ver gezocht, maar in theorie is het zeker mogelijk.

 

Het is, zou ik denken, de moeite waard van (als je verlengkabel genoeg hebt) je systeem eens op een andere stroomkring (dan waar ook die kachel op zit)

aan te sluiten en te kijken of het dan nog gebeurt.

(vertrekkend van het gegeven dat het idd telkens bij het opstarten van die schoonmaakfase plaats vindt)

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minuten geleden, Passer zei:

Het is, zou ik denken, de moeite waard van (als je verlengkabel genoeg hebt) je systeem eens op een andere stroomkring (dan waar ook die kachel op zit)

aan te sluiten en te kijken of het dan nog gebeurt.

Topic helemaal doornemen kan helpen. ;)

 

Op 17/1/2021 om 22:54, Cindy zei:

Wel geef ik nog mee dat mijn pc niet op dezelfde stroomkring zit als de pelletkachel.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Passer zei:

Een spanningsval hoeft niet noodzakelijk van 220V naar 0V te gaan.

Als die kachel nogal wat stroom trekt, kan de spanningsval ook van 220V naar 150V of 100V of zo zijn, mogelijk voldoende om de voeding van je systeem

te beïnvloeden, maar niet van die aard dat je systeem gaat uitvallen (maar wel dat vb je voeding het een moment lastig krijgt, met als gevolg dat je beeld

even verdwijnt. 't Is misschien ver gezocht, maar in theorie is het zeker mogelijk.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag Passer, dank voor uw reactie. Ik heb uitgemeten en er is niet echt sprake van een spanningsval (of misschien een paar volt, maar zeker verwaarloosbaar) en deze eventuele spanningsval ( als je het al spanningsval zou kunnen noemen) gebeurd dan ook maar als ik de pelletkachel opstart. In het kort even de opstart stappen van de pelletkachel ( dit doe ik om zo duidelijk mogelijk te zijn opdat jullie kunnen helpen meedenken). De pellets vallen in het brandpotje door middel van een een reductiemotor die een worm doet draaien, verbruik hiervan is tussen de 50 en 100 watt, als het brandpotje gevuld is met pellets dan gaat de gloeibougie even werken, ik denk ongeveer 1 minuutje en hier heb ik dan het grootste verbruik, namelijk tussen de 250 tot 350 watt ( dus ook niet echt een grote stroomverbruiker en dan nog maar beperkte tijd). Ook bij het opstarten draait de rookgasventilator en hiervan is het verbruik tussen de 25 tot 60 watt, naargelang de temperatuur draait deze sneller of trager, en eenmaal de opstartfase voorbij is draait er een luchtventilator die de warmte blaast in de woonruimte, daarvan is het verbruik ook minder dan 50 watt. De opstartfase duurt alles bij elkaar ongeveer 9 minuten. Daarna is het enkel de reductiemotor die blijft draaien om pellets toe te voeren en dit om de 10 a 15 seconden gedurende ongeveer 1 seconde ( naargelang de ingestelde temperatuur die ik heb ingesteld), de luchtventilator en de rookgasventilator, en dit net zolang tot ik de pelletkachel uitschakel. Het opstarten van de pelletkachel gebeurd gemiddeld eenmaal per dag, daar ik deze eenmaal per dag uitschakel om te reinigen en dat is het. 

Het is misschien niet allemaal nodig dat ik deze uitleg geef, maar ik doe het enkel om zoveel mogelijk detail te geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.